מהדורה 72, והפעם: כמה מילים על וולואציות כרגע, הגיוס האחרון של OpenWeb והאם קיימת כרגע הזדמנות היסטורית למיזוגים ורכישות?

הקשיבו הקשיבו. דוח הענן של Battery לשנת 2021 פורסם לאחרונה כדי שיהיו לכם בנצ'מרקים מגניבים להראות בבורד הבא. השקפים החביבים עלי: שקף 10 – לענן יש עוד המון לאן לצמוח; שקף 26 – השוואת יעילות תפעולית בין שני סוגי תמחור (Subscription לעומת Consumption-based); שקף 28 – השקת מוצרים חדשים כאסטרטגיית צמיחה.

אני רוצה קצת להתעכב על שקפים 12-16, ועל כך שכיום קל יותר להשיק מוצרים איכותיים שעובדים בסקייל. וברשותכם, אני רוצה לחבר זאת לפרק הפודקאסט הכי טוב ששמעתי השנה. פרנק רוטמן מ-QED, חביב הניוזלטר, אמר שם משפט שנחקק לי בזיכרון: Once you've seen something you cannot unseen it. אני אמנם לא הרבה זמן בתעשייה, אבל נראה שההומראנס של פעם די מחווירים לעומת אלה של היום. כשמסתכלים על ההנפקות של Uber, Airbnb, Doordash ואחרות, שהנפיקו לפי שווי של עשרות מיליארדי דולרים, הדמיון מתפרע כשה-TAM גדול מספיק. גם בישראל, Waze נחשבה לאקזיט מטורף ב-2013, והיום תראו את Monday, JFrog ו-ironSource. עכשיו, זה נכון שלולא סביבת הריבית הנמוכה הוולואציות לא היו גבוהות עד כדי כך, אבל מאידך יש הרבה גורמים אחרים שכן תומכים בוולואציות גבוהות (בפסקה הבאה) והכל בסוף חוזר לכך שהדמיון הוצת וקשה לחזור מפה אחורה. תוסיפו לזה LPs שצריכים להחנות הרבה כסף, קרנות שגייסו מיליארדים בעקבות רקורד מוצלח, פאונדרים שעשו אקזיטים או סקנדרי וקיבלתם הרבה אופטימיות ו-FOMO סביב סטארטאפים חזקים. עד כאן הצד של היצע הכסף, כעת לצד הביקוש.

הצד השני של המטבע הוא החברות, וגם כאן ישנם מספר גורמים בפעולה מלבד כסף זול. בראש ובראשונה, השוק אומר לחברות עם NRR גבוה מ-120% ו/או יתרון של ראשוניות בשוק גדול: תצמחו, יהיה בסדר. החברות המצליחות, שנמצאות בשוק הנכון בתזמון הנכון, מנצחות את הגרף המפורסם של של T2D3 ומגיעות להכנסות של עשרות מיליוני דולרים מהר יותר מאי פעם. כיצד? שלוש מילים: Stripe, Twilio, ו-AWS (כנראה ששכחתי עוד כמה). צוות מנוסה כיום יכול לייצר תוך שנה מוצר ברמת בשלות שאפשר היה רק לדמיין לפני עשור. וישנם עוד גורמים: עם התשתית הנכונה אפשר לגייס עובדים מכל העולם, קל יותר לפרסם לקהל רלוונטי, וורטיקלים עצומים בגודלם הולכים ונפתחים לחדשנות, פאונדרים משתפרים ממיזם למיזם, ובכלל התחושה כרגע היא שאנחנו חיים בתקופה מופלאה. כולם חכמים, מוצלחים וצומחים. כמה מזה קשור לריבית הנמוכה ומה יקרה כשהיא תעלה? נגלה בעוד שנתיים.

עדיין סביב הריבית הנמוכה, איאן סיגלואו מ-Greycroft צייץ שאנחנו הולכים להסתכל אחורה ולתהות מדוע חברות כמו Peleton ו-Tesla לא ניצלו מספיק את נדיבות השוק כדי לצמוח יותר דרך רכישות, בערך באותו הזמן שיצאה ההודעה אודות הרכישה של Wolt על ידי Doordash. השוק הגיב בעלייה של הרוכשת, שזה די נדיר. הספרות מראה שלרוב מרבית הערך שנוצר הולך לבעלי המניות של החברה הנרכשת. קצת קשה לראות איך סינרגיה קלאסית של יתרון לגודל הולכת לקרות כאן. בניגוד לקבוצת Zillow, שמפעילה 10+ מותגים שונים בארה"ב, כל מותג והנישה שלו, כשכולם פועלים במודל עסקי של מכירת מדיה, קשה לחשוב על סינרגיה בין Doordash ו-Wolt, שני מותגים שפועלים בשווקים גיאוגרפיים נפרדים וצפויים להמשיך לפעול כך. אז מה, כל זה בשביל עוד חצי אחוז הנחה מ-AWS? הרכישה הזו היא לדעתי היערכות לקראת הרגע שמיליארדי דולרים של VC מחכים לו: השקת הפיתרון הלוגיסטי שיעזור לחברות האלה להרוויח כסף. כסף אמיתי, לא Contribution Margin. כשחושבים על זה במשקפיים של סיגלואו, הרכישה המדוברת היא מופת של היגיון: השוק מתגמל צמיחה ולקיחת הימורים, וזה יהיה טיפשי לא לנצל זאת. כמובן שקיים סיכוי שהחברות האלה אף פעם לא יהיו רווחיות וההימור ייכשל, אבל אם אתה Doordash אופן החשיבה הזה לא משרת אותך כרגע…

OpenWeb, לשעבר Spot.IM, גייסה 150 מיליון דולר בסבב E, לפי שווי של חיה מיסטית שאין לומר את שמה. המודל העסקי הנוכחי של החברה הוא תיווך בין אתרי תוכן למפרסמים, בדומה ל-Taboola ו-Outbrain מבחינת סוג המדיה הנסחרת (ורמת האפקטיביות, אני מניח). המכפילים בתחום לא מתקרבים לאלה של חברות תוכנה. מאחר וההכנסות אינן Recurring ורוב תקציבי הפרסום באונליין הולכים לגוגל ופייסבוק, T&O נסחרות במכפיל הכנסות של 1, רחוק מה40-60 של חברות SaaS עם NRR גבוה. יהיה מעניין לראות לאן הענף הזה יילך בשנים הקרובות.

לסיום, כל מה שחשוב לדעת לומר על NFTs. אני לגמרי מרגיש מוכן לבראנץ' בסאות' פארק.

אחלה שבוע,
ערן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *