האם כדאי ללמוד ראיית חשבון? באיזו מחלקה, אם בכלל, כדאי להתמחות?

עד כמה רלוונטית השאלה מה כדאי ללמוד?

אם היה לי שקל על כל שיחת סלון או מסדרון, במפגש חברתי או הפסקת צהריים בעבודה, בשנה א' ללימודים או שנה לתוך ההתמחות, שסבבה סביב השאלה מה כדאי ללמוד או היכן כדאי להתמחות, הייתי כותב לכם את הפוסט הזה מהריץ' קרלטון. בבלוג שפונה אל מנהלי כספים, אני חושב שמן הראוי לדבר גם על הסוגיה הזו, בטח עכשיו כשכבר יש לי מעט פרספקטיבה על המקצוע שלי ועל מקצועות אחרים שיצא לי להכיר. מיותר לציין, אבל כל התוכן בפוסט זה הוא דיעה, לא עובדה, שמסתמכת על ניסיון שלי או ניסיון של חברים, ואתם מוזמנים להגיב עם תובנות משלכם.

אז לפני שאני צולל לניתוח, אולי בכל זאת כמה מילים על עצמי. הייתי אמור ללמוד מדעי המחשב וכלכלה באוניברסיטת תל אביב. חודש ומשהו לפני תחילת הלימודים, לאחר שבוע של התלבטויות במהלך טיול בדרום אמריקה, החלטתי שמאחר ולא העברתי את שירותי הצבאי ביחידת 8200 לא מתחשק לי "להתחיל את המירוץ עם יד אחת קשורה", במילותיי דאז. חשבתי שאוכל להגיע למשרות שפתוחות כרגע לבוגרי 8200 אולי בעוד שלוש שנים, ולכן העדפתי להתחיל מנקודת התחלה זהה לשאר, להתבלט ולמצוא את מקומי.

האם צדקתי בשיקול הזה? חבר טוב שלי, שכן העביר את שירותו הצבאי כמתכנת ב-8200 ועדיין עובד בתעשייה, אמר לי לאחרונה שהשיקול לא היה נכון, לפחות לא מבחינת הידע המקצועי. לדעתו, אם יש מספיק מוטיבציה, הפערים בידע הולכים ומצטמצמים עם הזמן, ואני די בטוח שעם האובססיה שלי להבין דברים זה היה יותר מנכון במקרה שלי. אבל, הוא הוסיף ששירות ב-8200 כן עוזר בכל הקשור לקשרים והיכרויות בתוך קהילת הסטארט-אפים. מחברים אחרים שלי, שחלקם למדו מקצועות טכנולוגיים וחלקם לא, "לחדור" לקהילה הזו (אם זו בכלל מטרה רצויה) זה טיפה יותר טריקי מללכת לכמה meetup-ים.

פעם חשבתי שצדקתי בהחלטה שלי, היום אני כבר פחות בטוח. בכל אופן, לעולם לא נדע, ולכן כדאי להתקדם בפוסט.

האם כדאי ללמוד ראיית חשבון?

הרעיון לפוסט הזה בכלל בא לי לאחר הסטטוס הזה בפייסבוק שכתב אורי כץ, בעל הבלוג הנהדר דעת מיעוט. למי שלא מכיר את אורי, או את הבלוג שלו, עזבו את כל מה שאתם עושים ולכו קראו אותו. הוא הרבה יותר מעניין ממני. אוקיי, החלטתם להישאר איתי. מובן. בכל אופן חשוב שתקראו את הפוסט שלו בנושא הון אנושי.

לאחר לא מעט לבטים וניתוחים, הדעה שלי בנושא חד-משמעית. מי שבוחר במסלול של לימודים גבוהים להעשרת ההון האנושי שלו ומסוגל להתמודד עם תואר במדעים מדויקים, עדיף לו ללמוד תואר במדעים מדויקים. מהנדס חשמל ממוצע צפוי להרוויח הרבה יותר מכלכלן ממוצע, ולכן, אלא אם יש לכם דחף עז ללמוד כלכלה, אני סבור שתואר בהנדסת חשמל הוא הבחירה המועדפת.

אין לכם גישה למדעים מדויקים או שממש, אבל ממש, לא מתחשק לכם לתכנת? לא סוף העולם, בואו נמשיך.

כאמור, בראש הפירמידה המדומיינת שלי נמצא תואר במדעים מדויקים. מתחת נמצאים כל המקצועות ה"רכים" יותר, כלומר כאלה שהם לכאורה פרקטיים, אבל לא לגמרי, כי לא בטוח שתרצו לעסוק בהם במרוצת השנים. תחת המטריה הזו אני שם ראיית חשבון, משפטים, כלכלה, הנדסת תעשייה וניהול ותארים "פרקטיים" אחרים.

נתחיל עם הראשון. היתרון והחיסרון של תואר בראיית חשבון הוא שמדובר במסלול מובנה יחסית. אם תלכו בדרך שהוא מתווה, אתם בטוח תעבדו בתחום הכספים, כאשר ישנה הסתברות של 85% שתעשו התמחות במחלקת ביקורת, משם למשרת עוזר חשב בחברה גדולה, חשב בחברה בינונית, חשב בחברה גדולה, מנהל כספים בחברה קטנה או בינונית וכן הלאה, אולי עם דילוג של שלב-שניים מאלה שציינתי. 12% האחרים יילכו למחלקה כלכלית, כמוני, משם יתפזרו למגוון תפקידי אנליזה ויקוו לעשות את הדרך למעלה במסלול "עוקף ביקורת". 3% הנותרים יילכו למחלקה המקצועית, יינעלו בחדר עם IAS כלשהו, רק בשביל להופיע בעוד כעשור בעמוד הראשי של ידיעות אחרונות לאחר שריססו סניף דואר.1 החיסרון של ההליכה במסלול הוא שאתם עשויים להתעורר בסופו עם שאלות שתתחרטו שלא שאלתם את עצמכם לפני ההתמחות. אגב, זה נכון פי כמה עבור כאלה שהולכים למסלול הסופר-מובנה של חשבונאות-משפטים ואני מציע פיתרון לכך בהמשך הפוסט.

במסלול השני, משפטים, המסלול בתוך המקצוע הוא מאוד ברור (התמחות ← התקדמות איטית אל עבר שותפות ← איבוד שיער ← שותפות שכר ← היכרות מחודשת עם הילדים שלכם, שלהפתעתכם דווקא התפתחו יפה בעשור האחרון ← שותפות אקוויטי), אבל אחוז הנשירה הגבוה מעיד על כך שלא פשוט להתמיד בו. לדעתי זה בעיקר ש:

  1. מדובר במקצוע לא כל כך כיפי
  2. רק מי שמביא ביזנס לפירמה מצליח להתקדם בקצב מספק

הבאים בתור הם כלכלנים, מהנדסי תעשייה וניהול ובוגרי תואר "ניהול ו-____" (למשל, ניהול ומזרח אסיה), שבמרבית המקרים החומר אותו הם למדו בתואר הראשון קשור באופן קלוש לעיסוק שלהם בפרקטיקה. הבעיה במקצועות הללו היא תקרת הזכוכית היחסית נמוכה שיש לעוסקים בהם על פני זמן. במילים אחרות, לרואי חשבון ועורכי דין יש פסגת שאיפות די ברורה: שותפות או סמנכ"לות כספים. לא כולם יגיעו אליה, אבל היא שם. אצל כלכלנים לעומת זאת, הפסגה הקרובה הברורה היא למשל ניהול צוות כלכלנים, אבל הפסגה הבאה, סמנכ"לות כספים, היא קשה יותר להשגה מאחר ואין להם רקע חשבונאי. אני לא אומר שניהול כספים הוא נחלתם הבלעדית של רואי חשבון, ממש לא. ההיסטוריה מלאה במנהלי כספים מופלאים שלמדו כלכלה בלבד, ואפילו הנדסה. אבל זה היה בעבר, והמציאות היא שכיום כלכלן מצוי בעמדה נחותה בהתמודדות הזו. חלק יתגברו על כך, הרוב לא. זאת האמת.

מה שמשאיר את הבמה לפסגות אחרות, כגון סמנכ"לות מכירות, שיווק, פיתוח עסקי ותפקידים בכירים אחרים. כמובן שאין בעיה לשאוף לפסגות ה"פחות-ברורות" הללו, ואנשים טובים תמיד ימצאו את מקומם, אבל כדאי לקחת זאת בחשבון כשהולכים ללמוד מקצוע "רך" שכזה. מה עוד שחלק מהתפקידים, כמו פיתוח עסקי, תלויים באופן מובהק בכמות המטות בארץ. למשל, מנהל פיתוח עסקי "כוכב", שיגיע למשרת ניהול לפני גיל 30, יכול למצוא את עצמו בגיל 37 מתחרה על אותם תפקידים שהתחרה עליהם בגיל 30, והסיבה לכך היא שבארץ אין הרבה מטות, ולכן אין הרבה תפקידי ניהול בכירים לכזה סוג של אנשים. נכון, ישנם סטארט אפים, אבל בסטארט אפ טיפוסי ישנם מקסימום שלושה אנשים שעוסקים בפיתוח עסקי, במרבית המקרים זה אדם אחד. אין הרבה חברות בארץ שיש להם מחלקה גדולה של פיתוח עסקי או מיזוגים ורכישות, ותחלופת כוח האדם במשרות הבכירות היא לא גבוהה.

לאור כל זאת, מכל התארים שציינתי עד כה, לדעתי תואר בחשבונאות הוא התואר העדיף, כל עוד לא חוששים לשאול את השאלות הקשות של "לאן פניי מועדות" לפני או במהלך תקופת ההתמחות, והסיבה לכך שאני מעדיף אותו היא שהוא לא סוגר כמעט אף דלת והוא מאוד שימושי בעולם העסקים של היום, יותר מתואר במשפטים (שפעם הוגדר כ"תחליף המועדף ל-BA כללי"). יחד עם זאת, הדרך שהתואר הזה מתווה, לימודים ולאחריהם תקופת התמחות, יכולה להיות חיסרון כי אתם עלולים "להירדם" לשנתיים-שלוש רק כדאי להתעורר ולהיזכר שלהיות רואה חשבון לא כל כך הולך לעזור לכם בחיים. למשל, אם חשקה נפשכם במשרה במקינזי או גולדמן זאקס, אין שום יתרון בלהגיע למקומות הללו לאחר התמחות במשרד ראיית חשבון. שום יתרון. להיפך, אתם רק תגיעו מבוגרים יותר, עייפים יותר ומקובעים יותר. אתם גם לא תקבלו קרדיט בגין הניסיון התעסוקתי המועט שצברתם: אתם תתחילו במשרה ההתחלתית ביותר, Analyst. רק אנשים בעלי ניסיון תעסוקתי של 3-5 שנים, או טייסים, יתחילו במשרה בכירה יותר (שגם היא איננה ניהולית): Associate. כלומר, במקרה כזה, עדיף לדעתי לנסות להתקבל לאחת המשרות הנחשקות הללו, ורק אם נדחתם, לחזור לאלטרנטיבה של התמחות באחת הפירמות. תואר בחשבונאות הוא מצוין עבור אנשים שרואים בו בדיוק מה שהוא: תואר ראשון מצוין, לא מפת דרכים לפיתוח הקריירה. ולסיכום:

העובדה שיש לכם תואר בחשבונאות איננה אומרת שאתם חייבים להיות רואי חשבון

עוד דבר שכדאי לקחת בחשבון הוא שמספר המשרות למתמחים הולך וקטן בשנים האחרונות, בשל התהפוכות הפנימיות שהמקצוע עובר עקב הירידה במספר החברות הציבוריות ועוד סיבות. זה, יחד עם אינפלציה במספר מוסדות הלימוד, יכול להביא לכך שיהיה יותר קשה לבוגרי מכללות ו/או מועמדים ללא פרוטקציה לסגור מקום התמחות. אני יודע שזה נשמע קצת מוזר למי שסיים את לימודיו לפני 2010, אבל ממה שאני שומע בחוץ, מסתבר שהיום הרבה יותר קשה למצוא מקום מכובד להתמחות בו.

אם כבר ראיית חשבון, היכן עדיף להתמחות?

אז ניסיתם להתקבל למקינזי, BCG, או גולדמן – לא הצלחתם, לא מצאתם משהו אחר שבא לכם לעשות, והחלטתם ש-"רו"ח" היא אחלה של קידומת בכרטיס הביקור. ברכותיי, מצפות לכם שנתיים קסומות.

בפירמות הגדולות ישנן מספר מחלקות בהן אפשר להעביר את תקופת ההתמחות: ביקורת, כלכלית, מקצועית ומסים. על אף האינטואיציה, ללכת להתמחות במחלקה המקצועית זה לא כמו שמתמחה במשפטים יתמחה בבית המשפט העליון. הידע שתרכשו שם לא מאוד פרקטי ואפשרויות הקידום מעטות כי המחלקות הללו לא צומחות. נקסט. רוב המתמחים במחלקת המסים לרוב למדו שילוב של חשבונאות ומשפטים, כך שהמסלול הזה סגור לרוב האנשים. אמנם מתקבלים לפעמים בוגרי חשבונאות בלבד, אבל זה פחות מקובל. בכל אופן, מאחר ומדובר בשירות פרימיום, השכר שם גבוה יותר מבמחלקות האחרות והפירמות הגדולות כל הזמן צומחות כך שיש הרבה עבודה בתחום. קחו בחשבון שמדובר בתחום שהוא מאוד נישתי, כך שהידע שתרכשו במהלך השנים לא מאוד יסייע לכם אם תחליטו לשנות כיוון לתחום אחר בפיננסים.

מה שמשאיר אותנו עם המחלקה הכלכלית, בה אני התמחתי. בשנים האחרונות, בגלל ירידה בשכר הטרחה, קיטון במספר החברות הציבוריות ועוד סיכונים שמתלווים לעבודת הביקורת, הפירמות הגדולות מפנות יותר ויותר תשומת לב לתחומים שחוסים תחת המחלקה הכלכלית. לרוב כשאומרים מחלקה כלכלית מתכוונים לחלק שאחראי על הערכות השווי, וזה אכן החלק המרכזי ביותר, אבל ישנם עוד כמה צוותים תחת המחלקה הכלכלית, שעוסקים ב: בדיקות נאותות, ניהול סיכונים, ייעוץ אסטרטגי ובנקאות השקעות.
מאחר ועבדתי בתחום הערכות השווי טרם ההתמחות שלי, עוד לפניה ידעתי שאני לא מעוניין להמשיך בתחום. עם הזמן, הבנתי גם שאני מעדיף לעבוד מתוך חברה, אבל לא במחלקת מיזוגים ורכישות או פיתוח עסקי (מהסיבות שציינתי קודם לכן). בקיצור, כיוונתי לניהול כספים במסלול עוקף ביקורת, כמו לא מעט אנשים. האם לקחתי החלטה נכונה? אני חושב שכן. אמנם חשוב להכיר חשבות, אבל זה משהו שעם מספיק מוטיבציה אפשר להשלים אחר כך, הרי זה לא שחשבונאות היא דבר זר. לדעתי, אף מקום לא ילמד אתכם הכל (בטח לא בשנתיים-שלוש), אז כדאי ללכת למקום שבו תחוו את המגוון הכי רחב של סוגיות כלכליות / חשבונאיות. אגב, אפשר גם להיות במחלקה הכלכלית ולגוון עם פרויקטים של בדיקות נאותות – זה ייתן לכם קצת מושג בנוגע לאיך דוחות כספיים נבנים. לגבי התמחות בצוותים האחרים, שווה לדבר עם אנשים שעברו שם, לדעתי הם פחות פרקטיים מהמחלקה הכלכלית הקלאסית.

סיכום

מצד אחד ההחלטה מה ללמוד היא אחת ההחלטות הכי חשובות שאנשים לוקחים בחיים. מצד שני, היא ההחלטה הכי חשובה רק עבור מי שלא מסתכל הצידה במהלך התואר ולאחריו. אנשים טובים תמיד ימצאו את מקומם במוקדם או במאוחר, אבל קפיצה על הזדמנויות שנקרות מדי פעם היא זו שבאמת עושה את ההבדל, ולכן עם כל הכבוד למה לומדים בתואר הראשון, הכי חשוב זה כל הזמן לשאוף להגדיל את ההון האנושי באמצעות קפיצה על אותן הזדמנויות.

לדעתי, תואר בחשבונאות הוא נקודת מוצא לא רעה למי שלא מעוניין ללמוד מדעים מדויקים, אבל מי שמצפה ליותר מדי ממנו צפוי להפוך לעוד טוקבקיסט זועם בכתבה הבאה בגלובס על ההצפה במקצוע.

הערות שוליים

  1. התעלמתי מהסתעפויות אחרות בעץ קבלת ההחלטות הזה, כמו סוג המוסד (מכללה או אוניברסיטה) וגודל המשרד בו כדאי לעשות התמחות. זה לא במקרה, הייתי חייב לתמצת.

נ.ב – השקתי ניוזלטר

מרכז הכובד של הבלוג עבר לאחרונה לניוזלטר. מדי מספר שבועות אני שולח ליותר מ-1,000 מנויים ומנויות סיכום קצר של האירועים המעניינים שקרו בעולם הטק, פלוס פרשנות שלי. הירשמו כאן כדי לקבל אותו!

227 תגובות כתיבת תגובה

  1. פוסט מעניין,
    דעה קלאסית של מישהו שלא עבר דרך מח' ביקורת (הכוונה למישהו שרצה להיות רו"ח / חשב ולכן בחר להתמחות בביקורת),
    לא התייחסת להתמחות במחקלה של בקרה פנימית / IT / ביקורת פנימית, כיום זה כ – 20% מנפח העבודות במשרד גדול.

    • היי מיכאל,
      לא נגעתי במחלקות הללו כי אני לא מכיר אותן כל כך. הרגש חופשי לשפוך מניסיונך ואעדכן את הפוסט.
      אגב, אני לא הייתי מגדיר מישהו שהולך למחלקת ביקורת כ"מישהו שרוצה להיות רואה חשבון". כולם רוצים להיות רואי חשבון, ואני חושב שמרבית האנשים בביקורת מכוונים לאותם מקומות שאנשי כלכלית רוצים להגיע אליהם (לאו דווקא מיד בתום ההתמחות, אלא באופן כללי יותר – ניהול כספים).

    • שלום רציתי לדעת על הסיכוי שמחשבים בעתיד יחליפו את רואי החשבון. הגיוני?

  2. מאמר פשוט מדליק ומעניין. מרתק. הגעתי אליו במקרה והייתי חייב לפרגן. אחזור שוב לקרוא עוד :)

  3. אחלה כתבה מאוד מעניינת. אני לצערי למדתי תואר ראשון ושני בכלכלה וכעת עובד כאנליסט אשראי שגם עוסק בהערכות שווי. רציתי לדעת אם זה כיוון שכדאי להמשיך בו והאם יש אפשרויות להתקדם?

    • כאחד שעבד לא מעט בתחום הזה, אני יכול לומר לך שהתשובה שלילית. אני ממליץ לך לעשות כמוני וכמו חבריי ולקחת את הידע הפיננסי שלך כדי לעבוד בתוך חברה – האפשרויות מגוונות יותר, הביטחון התעסוקתי גדול יותר וכך גם פוטנציאל ההשתכרות לאורך זמן. מה בדיוק בתוך חברה תלוי במה מעניין אותך ומה יש לשוק להציע, אבל הכיוון הכללי לדעתי הוא לצאת מעולם האנליזה/הערכות שווי.*
      * אני מסייג טיפה ומזכיר שיש תפקידי אנליזה בבנקים, שהם אמנם בשכר נמוך וחסרי אופק קידום, אבל מציעים ביטחון תעסוקתי ושעות נוחות, יש כאלה שזה פקטור עבורם.

      • הי ערן בתור סטודנט בפועל ( שנה ג) אני חייב לציין כי הפוסט מצויין ובהחלט מסדר את הראש של הסטודנט בחשבונאות, בנוסף, רציתי לבקש ממך ( למרות הצמצום שלך בנושא מכללות/אוניברסיטה, משרד קטן/משרד גדול) בכל זאת ( אם כמובן זה מתאפשר) לתת קצת מידע ולשפוך אור על הסוגיות של :
        מה המשמעות בלימודי מכללה/ אוניברסיטה קרי, יתרונות/ חסרונות
        ומה המשמעות להתמחות במשרד גדול/קטן, כלומר מה צופה לסטודנט שלא מצליח להתקבל למשרד גדול ובכלל מה צופה העתיד לאחר התמחות במשרד קטן!
        אשמח מאוד לקבל תשובה או אפילו הפניה למאמר/פוסט אחר שאתה חושב שיכול לתת לי מענה
        תודה מראש

        • היי מתן,
          ראשית, אני לא בקטע של פוליטיקלי קורקט, אז אני מצטער אם אני פוגע במישהו.
          שנית, לגבי השאלות שלך.
          1. אוניברסיטה או מכללה – זה במקרה נושא שאני מכיר לא רע מאחר ולימדתי במגוון מוסדות, ורבים מחבריי עדיין מלמדים. בכל הדיונים שיצא לי להשתתף בהם המסקנה היא לרוב אחת. זה נכון שבכל מחזור במכללה יכולים להיות כמה תותחים, אבל החציון הוא לרוב לא ברמה גבוהה והוא נוטה למשוך את רמת ההוראה מטה. יש מכללות יותר נחשבות, יש פחות, בכל אופן אין מה להשוות לאוניברסיטה טובה (ת"א או עברית). אגב, אתה יודע איפה רואים זאת הכי טוב? כששני העולמות נפגשים, למשל בתואר שני בכלכלה. ראיתי מצטייני דיקאן במכללות נכשלים בקורסים הקשים פעם אחר פעם עד שהצליחו לעבור אותם, וזה עוד אלה שהתמידו, חלק פשוט עזבו. ישנו עוד סיפור על מבחן זהה שניתן בשני מוסדות, באוניברסיטה היה ממוצע 95 ובמכללה היו 40% נכשלים. גם בפירמות יודעים שיש הבדלים. לא שאין שותפים שלמדו במכללות, יש לא מעט, אבל אם השאלה שלך היא היכן הרמה גבוהה יותר התשובה היא חד-משמעית.
          2. משרד גדול או קטן – מהקצת שיצא לי להכיר, במשרד גדול אתה תתעסק בדברים שאין סיכוי לחוות אותם במשרד קטן, ולהיפך. אלה שני עולמות די מקבילים, והבחירה תלויה במה בא לך לעשות כשתהיה גדול. אין טעם לעשות בשניהם אחד אחרי השני כי הפערים שצריך להשלים מאוד גדולים, זה ממש סוג עבודה שונה.

          מקווה שעזרתי,
          ערן

  4. התייעצות קלה –
    אני מתחילה בעוד שבוע התמחות במחלקה המקצועית של משרד גדול. את ההתמחות סגרתי לפני מעל שנה וחצי, מאז עשיתי התמחות במשפטים ואני רוצה לעבור למחלקה הכלכלית, בעיקר לאור ההבנה שבמחלקה המקצועית ישנה לא מעט התעסקות בבקרת איכות ונהלי ביקורת ולא בחשבונאות הפיננסית, וכן כי העיסוק בליווי של לקוח קוסם חי יותר.
    האם למיטב ידיעתך זה אפשרי לעבור מה מקצועית לכלכלית בתוך אותו משרד? או שעדיף לי לחפש במשרד אחר? באיזה שלב ובפני מי אני אמורה להעלות בקשה כזו בכלל?

    • אהלן,
      ראשית, אני חושב שאת לוקחת החלטה טובה עבור הקריירה שלך, יפה לך שאת לא נכנעת לכוחות האינרציה.
      לגבי איך בדיוק לעשות זאת, זה כבר תלוי במשרד עצמו. מניח שצריך לדבר עם אחראית הכוח אדם הרלוונטית (שכמובן לא תשמח לעזור).
      אם לא יתנו לך, תחייכי, תחזרי לעבודה ובמקביל תגישי קורות חיים למשרד אחר.
      קחי בחשבון שבמחלקה הכלכלית את לא "תלווי" לקוח, את תעשי עבורו עבודה כלכלית (כנראה לא מאוד מעניינת), ולרוב המנג'ר/ית הוא/היא זה שיהיה בקשר. בכל אופן, לדעתי זה עדיף על המחלקה המקצועית.

      מקווה שעזרתי,
      ערן

  5. אני סטודנטית לחשבונאות בשנה ראשונה והפוסט הזה ממש מצויין! עשה לי סדר בכל הבלגן….!
    ויש לי שאלה
    איזה מהמכללות יותר טובה הקרייה האקדמית אונו או מכון טל? כי שמעתי שאיכות ההוראה באונו יותר טובה משל מכון טל….

    • היי שרה,
      תודה רבה על המחמאות. לצערי, אני לא מספיק מכיר את המקומות שציינת, ובכל אופן אני תמיד ממליץ על אוניברסיטה.

      בהצלחה !
      ערן

  6. שלום וברכה,
    תודה רבה על הפוסט.

    אשמח לשמוע מה היתרונות והחסרונות בין עבודה במשרד בינוני – לבין משרד גדול בהתמחות בביקורת באשכול טכנולוגיה וגלובל?

    וכן, האם ישנה עדיפות לביקורת באשכול בנקאות ופיננסים מאשר ביקורת באשכול טכנולוגיה וגלובל?

    איזו מחלקה הכי "נחשבת" ויכולה לפתוח הכי הרבה דלתות? יש באמת הבדלים בין האשכולות?

    תודה רבה!

    • אהלן דוד,
      תודה על המילים החמות.
      לצערי אני פחות מכיר את תחום הביקורת ולכן לא אוכל לסייע.
      סורי :)
      ערן

  7. היי ערן,
    כיף שאתה פה לעשות קצת סדר…
    אני סטודנטית שנה ד' בחשבונאות וסגרתי סטאז במשרד גדול.
    אני לא רוצה לכלות את זמני בשעמום למוות/ להתאשפז בכפייה במחלקה פסיכיאטרית, ולכן החלטתי לא ללכת לביקורת.
    האם זו החלטה מסוכנת? האם אתה ממליץ על כלכלית למרות כל הסיכונים? ואם כן, איפה בכלכלית?
    האם המיונים לשם קשים/ דורשים ידע מוקדם כלשהוא?

    • היי מירב,
      תודה על המילים החמות.
      כמו שכתבתי בפוסט, לדעתי עדיף לעשות התמחות במחלקה כלכלית מהסיבות שציינתי.
      המחלקות הכלכליות בביג4 באופן כללי נחשבות לטובות, אין לי שמץ מי יותר טובה.
      לגבי המבחנים גם אין לי מושג כי לא עברתי מבחנים, אני עשיתי מסלול קצת הפוך בכל מה שקשור להתמחות שלי (סיפור ארוך, מתואר בלינקדין :)

      ערן

      • היי ערן,
        אני נרשמתי ללימודי כלכלה וחשבונאות באוניברסיטת בר אילן.
        חושש מעט מרמת המתמטיקה בתואר ושזה עלול להוות לי מכשול, האם כך הדבר?

  8. היי ערן, תודה על הכתבה שעושה קצת סדר בראש.
    אני מתלבט מאוד בנוגע להצעה להתחיל התמחות במחלקה המקצועית במשרד גדול, ברור לי שהמחלקה שנויה במחלוקת ולא חד משמעית.. מנסיונך ומהיכרותך עם מתמחי עבר ביססת את דעתך על כך שהמחלקה לא מפרה לעתיד? במידה והמחלקה הכלכלית פחות רלוונטית לי, היית ממליץ לנסות להגיע למחלקת מיסים או ביקורת קלאסית על פני המקצועית?
    תודה רבה מראש :)

    • היי רון,
      אני ממליץ שלא להתמחות במחלקה המקצועית מסיבות שכבר חלקתי בעבר.
      לגבי מסים, תמיד יהיה יתרון לאלו שהם גם עורכי דין אז קח זאת בחשבון. בכל אופן, זה נראה כמו אפיק די אטרקטיבי שהתקנות בו כל הזמן משתנות וזה מזין אליו ביקושים מהשוק.
      ביקורת קלאסית היא ביקורת קלאסית, אין לי הרבה מה להוסיף חוץ מזה שבעיניי הכל עדיף על המחלקה המקצועית, אבל שוב – זו רק דעה של אדם אחד, אני ממליץ לך בחום להתייעץ עם כמה שיותר אנשים שכבר עובדים במקצוע מספר שנים.

      בהצלחה !
      ערן

  9. ההמלצה שלך מאוד שגוייה.
    אני רו"ח עם ותק של שש שנים בתחום מגרד את 7,000 ש"ח מלמטה. העבודה מאוד משעממת ואין אפשרויות קידום.
    לגבי תפקידים של חשבות , הם פתוחים רק למי שעבד במשרד גדול וגם שם התחרות על כל משרה היא אדירה.
    עצתי למי ששוקל לימודים לא להתקרב למקצוע הזה .

  10. למדתי ברופין.
    התמחתי במשרד קטן.
    לא חסרים בוגרי אוניברסיטאות שנמצאים במצב שלי.

    • אני לא מכיר כאלה, אבל בכל אופן לא חסרים אנשים בכל מקצוע שדברים פחות הסתדרו להם.
      מדוע אתה תולה את חוסר ההצלחה שלך במקצוע אותו למדת? איזה מקצוע אחר היית לומד בדיעבד?
      אגב, ציינתי בפוסט שמתכנת ממוצע מרוויח יותר מרואה חשבון ממוצע.

  11. הדבר החשוב הוא לראות את ההתפתחויות העתידיות.
    כלים טכנולוגיים יפחיתו את הצורך במבקרים שזהו מקור ההכנסה של רוב רואי החשבון.
    מנגד מספר בעלי הרישיון רק נמצא בעליה. תבין לאיזו מציאות אנו נכנסים.
    באופן אישי אני חושב שלימודי תעודה מקצועית עדיפים על תואר אקדמי.

    • שוב, אם יש לך את הכישורים להיות מתכנת טוב אז כנראה שזה מה שאתה צריך לעסוק בו.
      אם לא, ללמוד חשבונאות יכול לתת כלים לא רעים לתחילת הדרך, כשברור שאף אחד לא מבטיח לך הצלחה או ביטחון תעסוקתי. מי שטוב יתקדם, מי שלא לא.

  12. אני חייל משוחרר לפני לימודים.
    קראתי את המאמר שלך והוא מצויין בעיני ! בכל זאת הייתי מעוניין לשאול אותך כמה שאלות לפני שאני מתחיל ללמוד ראיית חשבון:

    1. האם השיקול באיזו אוניברסיטה ללמוד את המקצוע הוא שיקול קריטי(מתלבט בין האוניברסיטה העברית לאוניברסיטת ת"א)?

    2. המסלול שאני מעוניין ללמוד כרגע הוא המסלול הקלאסי של ראיית חשבון וכלכלה, האם מניסיונך היית מציע ללמוד שילוב של ראיית חשבון עם משהו אחר ? מה נותן יתרון על פני אחרים ?

    3. האם המקצוע נהיה באמת מוצף כמו שמדברים עליו(קשה למצוא התמחות וכו'…)?

    4. שאלה אחרונה – שכר, האם השכר לאחר התמחות קופץ משמעותית ?

    • אהלן חן,
      שאלות מצוינות.
      1. למיטב ידיעתי אין הבדל בין העברית לתל אביב. טוב שהחלטת ללכת לאחד משני המוסדות הללו, לדעתי זה צפוי להשתלם לך.
      2. לא רואה טעם לשלב משהו אחר מלבד כלכלה, מה עוד שבשילובים אחרים שהם פחות קלאסיים, יהיה לך קשה להרכיב מערכת שעות נורמלית. אגב, השילוב הקלאסי השני הוא חשבונאות-משפטים.
      3. בולשיט. מי שתותח, לומד במוסד טוב, משקיע ומוציא ציונים טובים ויודע לבנות לעצמו רשת קשרים מקצועית, יתקדם. מי שלא, ימשיך לבכות שהמקצוע מוצף ולהתפלא שעצם העובדה שהוא רואה חשבון לא מבטיחה לו 20,000 ש"ח בחודש פלוס אוטו. אגב, זה די מצחיק, כי לרוב מדובר באנשים שלפני פתיחת המכללות לימודי החשבונאות לא היו פתוחים בפניהם בגלל תנאי קבלה, אז עכשיו כשהם סיימו את המסלול וגילו שהם לא היחידים, הם רוצים לחסום את הדרך לבאים בתור. נו שויין…
      4. כן, אבל זה לא חוכמה. קל לקפוץ מ-6,000 ש"ח בחודש (או כמה שמשלמים עכשיו). אתה שואל אותי האם השכר קופץ ל-12,000 ש"ח או ל-22,000 ש"ח? (אני מכיר את שני המקרים) תלוי אם שיחקת אותה ביציאה שלך… בכל אופן, לא תמיד השכר הוא מה שחשוב בתפקיד הראשון ואתה תראה את זה כשאנשים בוגרים ממך יתחילו לצאת לתפקידים. חלק יצברו הון אנושי נכבד וימשיכו להתקדם וחלק יתקעו. בכל אופן, אופק ההשתכרות הוא די סבבה, אבל אם שכר הוא משהו שמאוד חשוב לך ואתה יחסית ריאלי, ייתכן שעדיף לך ללמוד מדעי המחשב או הנדסת חשמל במוסד מוביל.

      שיהיה בהצלחה, ואל תקשיב לבכיינים שמצפים למתנות בחינם,

      ערן

  13. היי ערן,
    תודה רבה על התגובה המושקעת !
    עוד התייעצות קטנה :)

    1. האם היית ממליץ על עבודה תוך כדי המסלול הזה של חשבונאות – כלכלה (האם זה בכלל ריאלי לעבוד תוך כדי הלימודים הללו באוניברסיטה)?

    2. איך היית מתאר את המסלול מבחינת עומס/קושי ?

    תודה מראש

    חן

    • היי,
      לא יודע, תלוי בסיטואציה. אתה חושב יותר מדי קדימה לדעתי.
      ערן

    • היי חן,
      רק רציתי להגיד שאפשר ואף רצוי לשלב עבודה במהלך הלימודים, אבל כן הייתי לוקח את השנה הראשונה כשנת מבחן בה לא תעבוד בכלל או תעבוד מינימום משמרות, כדי לראות איך זה מסתדר לך.
      אם תראה שאתה מסתדר יחסית עם הלימודים והם אינם דורשים ממך לקרוע את התחת במהלך הסמסטר, נסה למצוא משרת סטודנט נוחה, אם לא, תחכה קצת.
      בכל אופן בשנה ג׳ (שעוד רחוקה ממך) הייתי ממליץ למצוא עבודה ללא קשר לכמה קשה בלימודים.
      בהצלחה

  14. היי, קודם כל אחלה פוסט!
    ממש כיף לקרוא את הפוסטים שלך,
    יש לי שאלה, אני כרגע לומדת במרכז האקדמי לב- קמפוס טל,
    חשבונאות ומערכות מידע,
    ורציתי לדעת מה אתה חושב על התמחות במחלקת ביקורת בשילוב עם מחלקת מערכות מידע…זה כדאי?
    מה אפשרויות הקידום אח"כ בתחום המערכות מידע?
    תודה מראש.

    • אהלן שיראל,
      תודה על המילים החמות.
      אני לא מכיר את התחום של ביקורת מערכות מידע. אני מניח שכמו בכל תחום נישתי, יש יתרון בדמות פחות תחרות, אבל מצד שני כנראה שיש פחות מה לעשות עם זה מחוץ לפירמות.
      זה נשמע לי כמו תפקיד שהוא קלאסי למיקור חוץ ולכן האופק התעסוקתי הוא בפירמות בלבד. ייתכן שגם בנקים, חברות ביטוח וכו', אבל זהו פחות או יותר.
      בכל אופן, לא מכיר כל כך.

      בהצלחה,
      ערן

  15. שלום רב
    קראתי את הכתבה שלך ומאוד נהניתי. בני לומד ראיית חשבון שנה שניה ושואף להתקבל לאחת מחמשת הפערמות וטרם הצליח.
    אשמח לקבל המלצות כיצד לפצח את הנושא הזה ולהתקבל למרות שנדחה עד כה.
    הוא מאוד שאפתן .

    • היי אלינור,
      כמו כל דבר בחיים, אם לא הולך בדרך הרגילה, אז ויטמין P.. לנצל איזה קשרים שרק אפשר..

      ערן

  16. היי ערן,

    תודה רבה על הפוסט הוא מאוד מעניין ומועיל.
    אני סטודנט שנה ג' לחשבונאות ברופין (יש לי תואר בכלכלה וניהול ועשיתי הסבה לראיית חשבון), אני כרגע עובד בתפקיד מעניין במחלקת הכספים בחברת הייטק קטנה (אפשר להגיד שעד סיום שנת ההשלמה התפקיד יהיה מקביל לזה של עוזר חשב).
    יש לי נסיון רחב בתחום הפרסום באינטרנט (בו נמצאות חברות כמו איירון סורס, טאבולה וכו') ובתפקיד הנוכחי שלי אני רוכש המון כלים וידע שקשורים לתחום (בין היתר יוצא לי להתעסק עם הנהלת חשבונות, לעבוד עם סאפ ביזנס 1, ביקורת תזרים מזומנים, מכיר את כל החוזים והתמחירים של החברה עם הספקים השונים וכד'..)

    אני נמצא כרגע בצומת דרכים, האם ללכת ולסגור התמחות בפירמה גדולה (הציעו לי כבר מכמה פירמות) או להמשיך בחברה שאני עובד בה כיום ולהתפתח לתפקיד עוזר חשב ואז לחשב.
    האם זה שלא עברתי באחת הפירמות הגדולות עשוי להקשות עליי בהמשך הדרך (בהנחה שהמסלול הוא לסמנכ"לות כספים)?
    מה היית ממליץ לבחור במצבי?

    • אהלן אלעד,
      זו שאלה ממש קשה, כי מצד אחד הסמכת רואה חשבון היא משהו שבארץ (משום מה) אוהבים שיש לאנשי כספים, בל מצד שני נראה שהעניינים ממש מסתדרים לך כרגע, ואם תגיע למשרת חשב אז בכלל מדובר על משהו שלרוב לוקח 4 שנים להגיע אליו.
      לכן, ייתכן שכדאי לך לראות עד כמה רחוק יכול לקחת אותך המסלול הנוכחי שלך, ומקסימום למצוא איזה קומבינה אחר כך. לדעתי לא כדאי לך לחזור כל כך אחורה מבחינת ניסיון תעסוקתי רק בשביל התואר רואה חשבון, זה לא שווה את זה.
      בכל מקרה שיהיה בהצלחה, ואני כמובן לא לוקח אחריות על כלום! :)
      ערן

  17. שלום ערן, כתבה ממש מעניינת!
    רציתי לשאול מה דעתך- אני סטודנטית שנה שלישית לכלכלה חשבונאות מאחת האוניברסיטאות והתקבלתי לסטאז' בביג 4. יש לי תינוק וחשוב לי בהתמחות להגיע הביתה בשעה נורמלית. זה אפשרי בביג 4?
    בעתיד אני רוצה להיות חשבת בחברה גדולה או בבנק. אם אני אעשה סטאז' באחת השנים במשרד ממשלתי זה יפגע לי בסיכויים להתקבל?
    והאם אתה יודע מה השכר הממוצע לרו"ח בבנקים ציבוריים, בבנק ישראל ובחברות ציבוריות גדולות?

    תודה רבה!:)

    • היי הדר,
      לגבי שעות העבודה: זה משהו שתצטרכי להסכים עליו מראש עם המעסיק העתידי, אבל קחי בחשבון שזה ישים אותך בעמדת נחיתות לעומת מועמדים אחרים. כמובן שאם יש לך קצת קשרים אז הכל יכול לעבור, אבל במידה ולא זה עלול להיות מעט בעייתי. אני לא התמחיתי בביקורת, אבל ממה שזכור לי הם לא היו עושים שעות נוספות אלא בתקופות של דוחות או תשקיף שהיה מגיע פעם ב-, ככה שאני לא חושב שאמורה להיות בעיה לעבוד כמתמחה תוך תפקוד כאמא. אבל כמו שאמרתי, אלה דברים שצריך לסגור מראש עם השותף.
      לגבי התמחות במשרד ממשלתי ואז מעבר לסקטור הפרטי, אישית אני לא מכיר כאלה שעשו את המעבר. זה לא אומר שזה לא אפשרי, אבל זה בעייתי כי הרי כמעט שום דבר ממה שאת לומדת במשרד ממשלתי רלוונטי לעבודה בחברה. שלא לדבר על שעות העבודה הרבות יותר, העובדה שאין קביעות וכו'… אבל אני לא יכול להגיד שאני מכיר את הנושא לעומק וממליץ לדבר עם כאלה שכן.
      לגבי שכר וכו', אין לי שמץ, אולי מגייסות בחברות כח אדם יידעו.

      בהצלחה!
      ערן

    • הי הדר,
      תרשי לי להתערב :)
      לגבי השעות- אני לא כ"כ מסכים עם ערן, באופן כללי במחלקת הביקורת יש שעות נוספות בצורה אינטנסיבית. בהנחה שאת בחברה ציבורית זה אומר רבעונים+ שנתי. ובלי קשר, אם שעות נורמליות מבחינתך זה אומר להיות ב-4 בבית, אז תדעי לך שאת במסלול שלא בטוח שיסתדר לך.
      אשתי גם התמחתה בביג-4 ולמזלה שובצה מההתחלה רק לחברות פרטיות, מה שאיפשר גמישות גבוהה יותר, וגם אז, רק אחרי שנה +/- שהיא התחילה להשתלט על תיקים לבד היא הייתה חוזר בשעות נורמליות. אבל זה בוודאות לא משקף! לסיכום, הייתי ממליץ לך להציף את זה מול משאבי אנוש עוד (הרבה) לפני תחילת העבודה בפועל על מנת שאם אפשר, ישבצו אותך בתיקים רגועים יותר.
      לגבי שכר- בבנקים השכר לא בשמיים. אפשר להגיע למספרים יפים אחרי ההתמחות אבל לא כל השכר מבוטח וכדו'. בנק ישראל זה משכורות יפות, לא בשמיים כי זה מגזר ציבורי, אבל יש כל מיני פינוקים מהוועד עובדים… חברות ציבוריות- חפשי במאי"ה, בגדול אני לא בטוח שסמנכ"ל כספים בחברה ציבורית מרוויח הרבה יותר מתפקיד מקביל בחברה פרטית, בטח ביחס לכל הנדרש ממנו כאיש כספים בכיר בחברה ציבורית

  18. שלום! אני מוכרח לומר שנדיר למצוא בעל ניסיון שבאמת תורם מנסיונו. תודה רבה!
    אני לומד כלכלה חשבונאות בעברית. סגרתי התמחות במשרד גדול. לצערי אומר שאינני התלמיד המצטיין. הציונים שלי ממוצעים מינוס ואף נמוכים וכנראה כך זה ישאר. השאלה שלי היא מה הקורלציה בין ציונים להצלחה והתברגות מוצלחת בחברות הללו?
    בנוסף, אם אינני מעוניין בתואר שני, כמה נורא הדבר? האם דבר זה יפגע באופציות קריירה בעתיד לדעתך?
    תודה רבה שוב!

    • היי מתן,
      אני שמח לבשר לך שאת החלק ה"קשה", שהוא להתקבל לאוניברסיטה מובילה ולהתמחות במשרד גדול, עברת.
      השאלה היא למה הציונים שלך נמוכים מהממוצע, כי אלא אם אתה ממנכ"ל בזמנך הפנוי את טבע, זה פחות או יותר כל מה שיש לך לעשות בחיים. האם הצטיינת במשהו בעברך ופשוט בתואר פחות בא לך להשקיע? גם אני לא הצטיינתי בתואר הראשון ולא הגעתי לאף שיעור, אבל זה היה לי מספיק חשוב כדי שאתקרב להצטיינות, ולא בגלל ההצטיינות עצמה, אלא כי זה מה שהיה לי בחיים באותו הזמן ולא יכולתי להרשות לעצמי לא להשקיע, לפחות בשנתיים הראשונות לתואר.
      ככה או ככה, העובדה שאתה מתחת לממוצע באוניברסיטה אמורה להדאיג אותך, ואני אסביר. בגדול, כרגע אתה "מתחרה" עם עוד 150 אנשים די איכותיים שגם להם אין הרבה מה לעשות בחיים חוץ מללמוד. חשוב להבין את זה, כי זו הרמה של האנשים שאתה הולך להתחרות בהם בחיים באופן כללי, לא רק בתואר. עכשיו, אם אתה מתחת לממוצע למרות שאתה משקיע, זו בעיה. אם אתה מתחת לממוצע כי אתה לא משקיע, מה בדיוק אתה עושה בזמנך הפנוי? אני למשל התחלתי לכתוב את הספר בשנה ג' ולעבוד ב-Atera (אליה חזרתי לפני שנתיים), אז "יש לי תירוץ". אני מקווה שגם לך. כלומר, אני מקווה שאתה עובד בינתיים על הגדלת ההון האנושי שלך כי אם אתה גם לא משקיע בלימודים וגם לא מנצל את הזמן כדי להשתפר במשהו שיעזור לך בחיים, אז.. אתה יודע..
      לגבי השאלה שלך עם הציונים וכו', אתה כבר אמור להכיר אקונומטריקה כדי לדעת שגם אם יש קורלציה זה לא אומר שיש סיבתיות. יש אינספור דוגמאות לכאן ולכאן, אבל במקום להתחבא מאחורי תשובה מעורפלת אני אגיד לך את דעתי דוגרי: יש סף מינימום של "איכות" שאם אתה עומד בו, אתה צריך להמשיך לעבוד קשה ולקוות לקצת מזל שיפתח בפניך הזדמנות לקפיצת מדרגה בכל כמה שנים. כלומר, יש סף שממנו ההבדל בין להיתקע כחשב ללהתקדם לסמנכל כספים זה כבר יותר עניין של מזל/קשרים/תזמון מאשר יכולת גרידא. לא שיכולת לא משחקת תפקיד, עדיין צריך להתפתח ולהשקיע במקום העבודה, אבל אני לא חושב שזה מה שיעשה את ההבדל. בכל אופן, כרגע לא הייתי מתרכז בזה, הייתי מתרכז בלהבין מדוע אתה מתחת לממוצע והאם נוח לך המצב הזה.
      תן בראש, ותזכור: בדבר אחד כבר שיחקת אותה – הבלוגים שאתה קורא ;-)
      ערן

  19. שלום ערן,
    אני לומד באוניברסיטה הפתוחה במסלול – כלכלה וחשבונאות.
    אני מתלבט האם לשנות את מסלול התואר לכלכלה ומדעי המחשב.
    הסיבות לדילמה שלי הן: הכתבות הרבות ותגובות הסטודנטים כי "שוק" רואי החשבון עגום, מוצף ותקוע, המסלול הארוך והקשה, שנת השלמה יקרה שלאחריה מבחני מועצה קשים, קושי למצוא התמחות, שנתיים התמחות בשכר נמוך וקושי להתקדם מעבר לשכר זה.
    חשוב לי לציין כי בחרתי בלימודי התואר משום שעניין אותי מאוד תחום ניהול הכספים והכלכלה, אך תחום החשבונאות מרגיש לי רחוק ממנו (באתגר ובעניין).
    אשמח לשמוע מניסיונך לגבי דברים אלה, ואם תוכל, את דעתך הכנה, – מה היית ממליץ לי לעשות?
    תודה רבה!

    • היי גיא,
      אם אתה בטוח שתעמוד בתואר קשה כמו מדעי המחשב אז כמובן שכן. רק קח בחשבון שאם אתה בא בלי ניסיון, תואר מהפתוחה לא שווה יותר מדי…
      אפשר לשאול מדוע בחרת ללמוד בפתוחה מלכתחילה?
      ערן

      • 1. מדובר בתואר בכלכלה ומד"ח, את החלק של הכלכלה כבר סיימתי ברובו, ואני חושב שאם אשקיע רק בחלק של מדעי המחשב אוכל להצליח.
        2. כמובן. בחרתי בפתוחה כי התחלתי לימודים במהלך הצבא.
        3. אשמח לקבל גם את התייחסותך – האם אתה מסכים או מסתייג לגבי מה שרשמתי על מקצוע ראיית החשבון?
        תודה!

        • היי,
          אם אתה חושב שתהיה מתכנת טוב לך על זה. רק קח בחשבון שזה לא דומה בכלום לרמה שהתרגלת אליה עד עכשיו בתואר. כאילו, לא קרוב בכלל. פעם במילואים הסתכלתי על החומר בכלכלה שחבר שלי לצוות הביא איתו מהפתוחה והרמה הייתה מאוד נמוכה. אין לי מושג מה הרמה של הבוגרים שיוצאים, אבל הרמה האקדמית נמוכה מאוד, לא קרובה לרמה שהכרתי מהאוניברסיטה.
          2. כפי שכבר כתבתי פעמים רבות, מי שתותח יתקדם בכל דבר. לשאר יהיה יותר קשה. אין לי משהו חכם יותר לתרום לדיון כזה :)
          בהצלחה,
          ערן

  20. שלום.
    בנוסף לתגובה קודמת שלי,
    מוכרח לשאול שאלה לגבי תואר שני בתחום הפיננסים (כלכלה, מנהל עסקים וכו'). מרגיש לי מעט שאדם שעשה תואר ראשון בכלכלה חשבונאות לא באמת יפתח ויגדיל את ההון האנושי שלו בתואר שני (לפחות ביחס לכמות הכסף והזמן שישקיע בתואר שני). קצת מרגיש לי שזו סתם תעשייה שמזינה את עצמה שנועדה להוות עוד סינון בשוק העבודה, אך אין לה באמת ערך מוסף אמיתי.
    האם לדעתך תואר שני קריטי לצורכי קריירה במידה וסיימתי בהצלחה תואר ראשון באונ' מובילה והתמחות במשרד גדול?

    • זה יותר עניין של איתות מאשר הגדלת ההון האנושי, ולדעתי, אלא אם זה ממש מונע ממך לעשות דברים פרודוקטיביים בטירוף, זה לא כיוון רע, מה עוד שבאוניברסיטאות זה גם לא כזה יקר.

  21. היי ערן,
    רשמת "העובדה שיש לכם תואר בחשבונאות איננה אומרת שאתם חייבים להיות רואי חשבון".
    אשמח אם תוכל לרשום מספר כיוונים שיכולים להוות אלטרנטיבה למסלול שדיברת עליו (מעוזר חשב לחשב והלאה).

    תודה רבה.

    • היי יואב,
      הקלאסיים זה ייעוץ אסטרטגי או בנקאות השקעות, אבל בגדול זה יכול להיות כל מקצוע: מורה, מתכנת, אסטרונאוט ועוד

  22. שלום ערן,

    רציתי לדעת אם אתה מכיר באופן אישי או שמעת איך זה להתמחות בביקורת נדל"ן באחת מהפירמות הגדולות?
    האם אנשים מרוצים שם? מה לדעתך התחום שונה מהייטק למשל?

  23. היי ערן.
    כתבת לגבי קבלה למשרות כמו מקינזי,BCG,גולדמן.
    כוונתך הייתה לנסות להתקבל לאחת ממשרות אלו ובמידה והניסיון לא צלח לחזור לאופציית ההתמחות?
    כלומר, מדובר בחברות ייעוץ פיננסי-אסטרטגי, לא ניתן לבצע שם את ההתמחות נכון?

    בנוסף – האם היית ממליץ לנסות להתקבל לאחת ממשרות אלו על חשבון ההתמחות?

    • היי עמרי,
      1. כן, כי לעשות את המסלול ההפוך זה לא כל כך חכם.
      2. נכון, אי אפשר.
      3. זה נורא תלוי באם התחומים האלה מושכים אותך. אני אישית סולד מייעוץ כי אני הרבה יותר נהנה לייצר מתוך ארגון. יש כאלה שנהנים מהדינמיות של עבודה על פרויקט חדש בכל חודש. עניין של אופי אני מניח. בכל אופן, ממליץ לך להתייעץ עם מישהו שעסק בתחום כמה שנים ועשה מספר תפקידים, אל תתייעץ עם מישהו שזה תפקידו הראשון.

      בהצלחה,
      ערן

  24. היי ערן,
    קודם כל תודה רבה על הנכונות לעזור ולשתף, שמתי לב שאתה מגיב לכולם וזה לא מובן מאליו.
    טרם נרשמתי ללימודים, הכיוון הכללי שלי הוא חשבונאות ומשפטים (עומד בתנאי הקבלה בת"א ובעברית). אני לא בטוח שאני רוצה להיות רואה חשבון וגם לא עורך דין, התואר הזה פשוט נראה לי תואר שיכול להוביל אותי להמון כיוונים, לפתוח המון דלתות ולייצר הרבה הזדמנויות. העולם העסקי מאוד מעניין אותי ולדעתי התואר הזה יכול לתרום המון. יש לי כמה שאלות בנושא:
    האם יש יתרון לסטודנטים שמצרפים גם משפטים בקבלה להתמחויות בחברות גדולות? האם המשלבים תמיד יהיו במחלקת מיסים?
    מה לגבי תואר שני? האם ניתן להמשיך והאם בכלל מומלץ להמשיך לפני ההתמחות? מה לומדים בתואר השני והאם זה תורם בהתפתחות בתור רואה חשבון למשל?
    האם אתה בכלל ממליץ על השילוב עם משפטים לאלו שיש להם את היכולת ללמוד ולא מעוניינם במדעים מדוייקים?
    תודה רבה מראש!

    • היי יניב,
      אל תעשה את זה. הדבר האחרון שאפשר להגיד על תואר משולב כזה זה שהוא יוביל אותך להמון תחומים. זה לא נכון. זה יוביל אותך לתחום המסים. האם אפשר להימנע מכך? בוודאי שאפשר, אבל אם כבר הולכים נגד הזרם למה דווקא ללכת לכזה מסלול עמוס ולא כיפי? לך תלמד תיאטרון ואז תחליט שאתה הולך נגד הזרם :)
      לגבי השאלות שלך, לא מספרת אותן, אז תזרום איתי בכל זאת:
      1. כן, אפשרי, תוכל להתמחות איפה שאתה רוצה. יחד עם זאת, נדירים המקרים שבהם מישהו בוחר להתמחות בביקורת – זו עבודה פחות כיפית, פחות כסף ופחות אופק.
      2. תואר שני? אין לך מה לחשוב על זה כרגע.
      3. צ'מע, לא יודע אם שמת לב, אבל אני לא חובב גדול של תואר במשפטים.. בסופו של יום, מי שמתקדם במקצוע הזה או טוחן המון שעות או שיודע להביא לקוחות. אלא אם יש לך חיבה מיוחדת למקצוע, לא הייתי נכנס לזה מלכתחילה.

      בהצלחה!
      ערן

  25. היי ערן,
    תודה על התגובה המהירה.
    הבנתי שאתה לא מעריץ גדול של התואר במשפטים, אך האם שילוב של שני התארים האלה לא נותן לי יתרון על פני סטודנטים אחרים שלומדים רק ראיית חשבון מלבד קבלה להתמחות בתחום המיסים?
    היית ממליץ לי לוותר על התואר המשולב למרות שאני יודע שאני יכול לצלוח אותו בהצטיינות? האם ללמוד ראיית חשבון לבד?
    בתור אחד שלא מבין גדול בתחום ראיית החשבון, לי אישית נשמע כי תואר במשפטים יכול להוסיף המון גם לידע (כמובן שגם המון ידע בתחום שלא רלוונטים) וגם לרזומה.
    תודה, יניב

    • היי,
      הכל בחיים זה טרייד אוף. כן, זה ייתן לך עוד ידע, אבל מצד שני זה יקבע אותך למסלול מסוים, יבזבז לך הרבה זמן בהתמחויות ובכלל מדובר במסלול לימודים מאוד עמוס. לדעתי הוא לא שווה את זה.
      אם אתה חושב שבהינתן שאתה גם ככה הולך לבלות זמן באוניברסיטה אז למה לא להשקיע אותו בצבירת ידע לא מאוד שימושי – אתה טועה, יש לכך עלות גם אם אתה לא מבין זאת כרגע. החיים זה לא משחק מחשב שרק אוספים בו עוד ועוד יכולות. נסה להתמקד למשהו שמעניין אותך לעשות בחיים. המסלולים העמוסים הללו פוגעים בכך ולכן לדעתי הם לא שווים זאת.

      ערן

  26. היי ערן
    תודה על ההשקעה שלך בתשובות לשואלים, זה לא מובן מאליו. אני גם מסכים עם הגישה הפרקטית שאתה מציג כאן לגבי כניסה לתחום מדעים מדויקים לעומת מקצועות רכים יותר, אני חושב שטוב שכך אתה מייעץ לשואלים. רציתי לקבל את חוות דעתך:

    יש לי מעל 10 שנות ניסיון עסקי, כולל שותפות בחברה ריווחית. אך כל הניסיון שלי בנישה מאד מסוימת. אני עושה הסבה לחשבונאות מתוך רצון לשנות את סגנון החיים שלי, להשתמש ביכולות שלי יותר טוב, ובטווח הארוך להגיע לתפקידי מפתח בחברות גדולות (האופציה הסבירה), או לחילופין להקים משרד קטן משלי (אופציה משנית, אם אתעייף בדרך מלהיות שכיר שוב..)
    אני לפני בחינות מועצה (למדתי באוניברסיטה), ומתלבט לגבי ההתמחות. ההתמחות עבורי תהיה "ירידה לצורך עליה" (מבחינת שכר, תפקיד ומעמד), וחשוב לי למצות עד הסוף את האפשרויות בצורה המיטבית, מכיוון שמסלול ההתפתחות שלי יהיה קצר יותר מאשר מתמחים אחרים.
    התקבלתי לביג 4 – להתמחות במחלקת ניהול סיכונים וביקורת פנים, חיפשתי מסלול עוקף ביקורת, וכזו שתתן לי הסתכלות מאקרו על עסקים והזדמנות למפגש עם בעלי תפקידים . מחלקה כלכלית אינה רלוונטית עבורי כרגע מבחינת שעות ההשקעה הדרושות.
    שאלתי אליך, בהינתן הרקע שלי, האם ניהול סיכונים וביקרות פנים זה נישתי מידיי? האם ניתן להתפתח בפינה כזאת לקשרים בין עסקיים, או שמוטב לחפש משרד בינוני-גדול? האם עצם ההתמחות בביג 4 היא כרטיס כניסה להזדמנויות עתידיות, או שיותר חשוב לצבור ידע מעשי בתחום עיסוק עתידי? אני מבין שאתה התמחית בכלכלית, אך אשמח לנקודת מבטך.
    ועוד שאלה לקינוח: האם יש לך תובנות לגבי עבודה בתחום כשכיר לעומת פיתוח משרד עצמאי?
    תודה רבה!
    אמיר

    • לדעתי ניהול סיכונים זה מאוד נישתי (ומשעמם).
      האם ביג4 היא כרטיס להזדמנות עתידית? לא, בטח לא ברמות שהם מוכרים. המון דברים צריכים להסתדר כדי שזה יהיה ובדרך כלל זה לא קורה.
      שכיר או עצמאי? אין לי שמץ, גם ככה אני בקושי מכיר את המקצוע בצורתו הקלאסית.

  27. הקיצר עדיף לפתוח שווארמה, במקום ללמוד ראיית חשבון
    זה פרויקט של 10 שנים עד שמגעים לשכר סביר 8-12 אלף
    4 שנות לימודים
    2-3 שנות התמחות(כולל המתנות)————- שכר מינימום
    2-3 שנים רו"ח מתחיל – מסתובבב בשוק—-6-9 אלף
    10 שנים עברו ואתה לא מבין למה כל זה—-9-12 אלף אם אין תקלות

    היום אם היתי חוזר אחורה 14 שנים הייתי לומד תכנות מחשבים

    • אני אמנם ממליץ למי שיכול שילמד מדעי המחשב אבל בוא לא נגזים: אני לא מכיר אף אחד שלמד איתי שעושה משכורת חודשית של פחות מ-15 אלף ש"ח בתוך חמש שנים, לא עשר.
      אם השכר הנוכחי שלך נמוך לדעתך זה אומר שה-switching cost שלך גם כן נמוך – אם כן, מה עוצר אותך מלשנות כיוון כבר עכשיו וללכת ללמוד תכנות באוניברסיטה מובילה? דרכך אל ה-25 אלף ש"ח בחודש סלולה.
      אני משער שזה לא המצב, ולכן צר לי לבשר לך אבל כנראה שלא היית מגיע למשכורת של 25+ בשום מקצוע שהיית לומד באוניברסיטה או מכללה, אלא רק באמצעות יזמות או חיבור לקבוצות לחץ (עבודה בחברת חשמל וכו'). כמו כל מי שלמד ראיית חשבון ומאוכזב כרגע, אני מניח שגם אתה חשבת שדרכך אל משכורת גבוהה סלולה, אלא שהמציאות היא שזה לא כזה מקצוע קשה והמון מקומות מלמדים אותו, כך שיש הרבה אנשים להתחרות מולם.

  28. היי ערן
    הפוסט מיוחד במינו, סוף סוף מישהו עשה לי" סדר בראש" לגבי המקצוע…
    אבל יש לי עדיין 2 שאלות שתלויות אחת בשניה:
    1. התואר מצריך הרבה השקעה ואומרים שזה ממש לא שווה את השכר בסופו של דבר, אשמח אם תוכל להרחיב בנושא מהידע שלך מעדיפה לא להסתמך על "טוקבקיסטים ממורמרים"…
    2. זה נכון שהיום אין מקומות לעשות בהם סטאג'?
    אני סטודנטית שנה א' לחשבונאות
    תודה.

    • היי,
      תודה על המחמאות.
      1. אני ממליץ לך לעבור על כל התגובות לפוסט הזה. אין לי הרבה מה לחדש מעבר למה שנמצא בהן. אני מאמין שמי שלומד באוניברסיטה טובה והוא אדם משקיען ששואף להשתפר כל הזמן אז בסוף דברים אמורים להתחבר לו פחות או יותר.
      2. לא יודע.

      בהצלחה!
      ערן

  29. היי ערן,
    קודם כל תודה על רבה על הפוסט המפורט הזה ועל רבים אחרים=]

    (אני לפני הלימודים באוניברסיטה)
    לדעתך,כיצד ניתן לדעת את מידת ההתאמה למקצוע מלבד התעניינות בכותרות במדורי הכלכלה ?

    הרבה זמן שאני חושב ללמוד את המקצוע (אולי הטייטל גם קסם ) ,ניהול כספים נשמע מעניין אבל כשממש ביררתי ,גיליתי שחלק מהותי מהתואר הוא ביקורת וממבט במבחן מועצה לא סגור עד כמה זה מעניין …P: . ייעוץ אסטרטגי והערכות שווי נשמע לי מעניין ,אבל שוב אלו כותרות ואינני מכיר לעומק .
    אני יודע שהכיוון הסופי לרוב הוא חשבות ומידת ההתאמה למשרה זו מעניין אותי .

    בתיכון הרחבתי גם מדעי המחשב, אך לעיתים מפחידה אותי המחשבה לשבת ורוב היום לכתוב קוד ככה במשך עשרות שנים .

    ההשוואה במשכורות פחות מעסיקות אותי ,מאמין שעדיף ללמוד משהו שיותר מתחברים, וגם המשכורות לאורך השנים נהיות די זהות …

    תודה

    • היי חיים,
      אין לי מושג. בעיקרון אנחנו הומו ספיאנס, אנחנו מסתגלים די מהר לסיטואציות. בהנחה שהמקצוע לא ממש ידחה אותך, כנראה שתסתגל אליו.
      בניגוד לראיית חשבון דווקא לגבי תכנות אתה יכול קצת לקבל תחושה של איך זה ירגיש לעבוד בזה. תתחיל ללמוד שפה כלשהי (אני תמיד ממליץ על פייטון) ותראה אם כיף לך לתכנת. זו כמובן לא תהיה הדמיה מושלמת, אבל שום דבר בחיים לא מושלם (חוץ מבארסה של 2011).
      אגב, לרוב אנשים לא עוסקים בתכנות במשך "עשרות שנים". מתכנתים לרוב עוברים לניהול, לתחומים משיקים, או שהם נושרים מהמקצוע כי הם לא מעורים בטכנולוגיות החדשות. לא יודע אם הצלחתי לעודד אותך :)
      בכל אופן שיהיה בהצלחה, אני תמיד ממליץ לקרוא את שאר התגובות לפוסט כדי לקבל קצת פרספקטיבה.
      ערן

  30. היי ערן,
    תודה רבה על הכתבה המעניינת והמלמדת.
    התקבלתי לארנסט אנד יאנג ועתיד להיות לי ראיון במחלקה הכלכלית לצוות הערכת שווי חברות. מעניין אותי לשמוע על העבודה, האם ממש מקבלים חברה ומעריכים את השווי שלה ועוזרים לקבל החלטות אם למכור או לקנות? מה אתה חושב על צוות מיזוגים ורכישות? באיזה צוות עדיף או לא עדיף להתמחות ולמה? בצוות מיזוגים ורכישות זה בעיקר משפטי?
    אני אוהב עבודה בפרויקטים שאינה אותה דבר, אני רוצה להשפיע על החלטות של מקבלי החלטות וכן אני רוצה שיהיה לי כלי או יכולת קצת מעבר בעולם הפיננסי.

    תודה רבה

    • היי,
      לדעתי כדאי ללכת למחלקה הכלכלית כי זה נותן כלים נחמדים להמשך, ויחסית קל יותר ללמוד את החוסרים.
      אל תצפה להיות גורם תורם בקבלת החלטות. אם זה מנחם אותך, לרוב גם חברות ייעוץ מובילות כמו מקינזי הן חותמת גומי להחלטה שהמנכל רוצה לקבל.
      ערן

      • היי ערן, האם לסטודנט שלמד דו חוגי כלכלה וחשבונאות וסטונדט שלמד חד חוגי חשבונאות (בלי קשר למכללה ,אוניברסיטה ,ציונים ,שיווק עצמי וכולי) יש אותו סיכוי להתקבל למחלקה הכלכלית?

        • היי יפית, אני לא חושב שיש אוניברסיטה שמאפשרת מסלול חד חוגי

          • הכוונה היא שיש מסלול כמו במכללה למנהל שהתוכנית היא תואר במנהל עסקים עם התמחות בחשבונאות .
            השאלה היא האם קריטי ההבדל בין כלכלה וחשבונאות למנהל עסקים והתמחות בחשבונאות (בסוף בשניהם עוברים מבחני מועצה) כדי להתקבל למחלקה הכלכלית?

          • אני אפרט קצת יותר.
            הכיוון שלי היה בכלל ללמוד כלכלה.
            לאחר שדיברתי עם כמה אנשים הבנתי שעדיף לשלב חשבונאות כי מצב בוגרי התואר בכלכלה לא בשמיים.
            כרגע אני בהתלבטות בין לימודי כלכלה וחשבונאות ברופין לבין מנהל עסקים והתמחות בחשבונאות במכללה למנהל.
            אני קצת חוששת שבגלל שהתואר במכללה למנהל הוא לא בשילוב עם כלכלה יהיה לי יותר קשה להתחבר אליו.
            מצד שני אומרים שהמכללה למנהל יותר טובה מרופין (וגם יותר קרובה אליי ברופין אצטרך מעונות כך שכספית זה לא משנה).
            אולי תוכל לכוון אותי קצת בנושא (כמובן שאוניברסיטה זה יותר נחשב אבל החלטתי ללכת למכללה).

          • היי יפית,
            אכן המכללה למנהל נחשבת יותר. חד-משמעית ממליץ ללכת על חשבונאות שם ולא כלכלה בלבד. זה תואר מאוד כללי שאפשרויות התעסוקה שלו מוגבלות.

            ערן

          • תודה על המענה.
            הכוונה היא שברופין התכוונתי למסלול של כלכלה וחשבונאות ולעבור מבחני מועצה.
            השאלה היא האם במסלול של מנהל עסקים והתמחות בחשבונאות יהיה לי פחות סיכויים להתקבל למחלקה הכלכלית מאשר במסלול של כלכלה וחשבונאות?

  31. היי ערן , תודה על הפוסט הנפלא .
    כמתעניין במקצוע …לאיזה אופי לדעתך מתאים להיות רו"ח ואיך נמדד רואה חשבון טוב ?
    שבוע נפלא

    • היי אדם,
      כמו שאני לא מאמין שאפשר לקטלג דור שלם תחת הכותרת "דור ה-Y" אני לא מאמין שאפשר לומר מי מתאים להיות רואה חשבון, מה עוד שההגדרה "רואה חשבון" היא הגדרה מאוד רחבה. בכל אופן, לדעתי זה סתם סוציולוגיה בגרוש.
      ערן

      • ערן אתה גדול , כל הכבוד על העזרה (שאני רואה שממשיכה ) ,לא מובן מאליו .
        דיברתי עם מישהו שאמר לי שלהיות חשב זאת עבודה אפרורית ובסופו של יום אתה עושה פקודות מלמעלה ,קבועות ופחות בעל השפעה ,בקיצר הציג לי זאת כדבר משעמם . אדם ריאלי יכול להביע את יכולתיו כרו"ח ?
        הסילבוס באוני' הגדולות נראה לי סה"כ סבבה אבל בודק התאמה …
        אם יש ספר /סדרה שיכולה להוות קנה מידה אז ממש אשמח .
        אניוואי,תודה :)

        • היי אדם,
          כמו שכתבתי בפוסטים, זה שאתה לומד חשבונאות לא אומר שתעסוק בחשבות בוודאות.
          אני יכול להגיד שמהמעט שיצא לי לעסוק בחשבות במסגרת התפקיד שלי, היה בזה משהו נחמד, אבל זה חלק קטן מהתפקיד שלי, אין לי מושג איך זה להיות חשב בחברות גדולות.
          קח בחשבון שבחברות בינונית / קטנות, חשב עושה עוד דברים חוץ מבניית הדוחות הכספיים, אז אולי לא הכל מבאס.

          בהצלחה,
          ערן

  32. שלום ערן,
    כמו כולם פה אני רוצה להגיד לך כל הכבוד ותודה רבה מקרב לב על כל הדברים שכתבת ועל כנותך.

    אני מתכנת כעשור ומאוד מרוצה מהמקצוע בחרתי גם מבחינת עניין וגם מבחינת תנאים.

    לעומת זאת, בת הזוג שלי למדה גם באוניברסיטת תל אביב כלכלה ותקשורת וגם חשבונאות באוניברסיטת בר אילן. היא סיימה בהצלחה את מבחני המועצה אחרי מספר רב של ניסיונות ומועדים.
    היא לא מצאה משרה במשרד גדול במשך הרבה מאוד זמן למרות הידע הרחב שלה כולל בתחום המחשוב ומערכות המידע (sql לדוגמא). היא עשתה קורס ושיעורים פרטים בנוגע לראיונות עבודה אך כמעט לא חוזרים אליה לראיונות עבודה ובמעט המקומות שחזרו אליה העבירו אותה מבחנים ארוכים החל משיחת טלפון, ראיון מקצועי בטלפון עם וידיאו שנשמר 7 שנים במאגר, ראיון hr, ראיון עם מנהל, אנגלית, דינמיקה קבוצתית עם פסיכולוג ורואה חשבון ובמבחן על מחשבים ifrs, פסיכוטכני וקריאת מאמרים מקצועיים אך ולמרות שעברה את כל השלבים לא קיבלו אותה בסופו של דבר ללא הסבר או סיבה שנראית הגיונית מלבד הצפה.
    היא כיום עובדת במשרד קטן ומיואשת מהמצב ומכל השנים והכסף שהשקיעה ללא הרגשת סיפוק או הכוונה.
    1. האם לדעתך עליה לעבור תחום ואם כן למה היא יכולה לעבור כדי לנצל את יכולתיה והידע שלה בתחום?
    2. מה לדעתך היא יכולה לעשות כדי להתפתח במצב הנוכחי בתחום ראיית החשבון, כולל משרדים קטנים או בינוניים?
    3. האם יש משהו נוסף שהיא יכולה ללמוד ,אפילו באופן עצמאי, כדי לעלות את סיכוייה למציאת עבודה במשרדים הגדולים או בחברות/בנקים?
    4. אם תסיים את ההתמחות במשרד קטן האם יש דרך שבה תוכל לפרוץ ולהצליח?
    5. מהם טווחי השכר שאליהם אפשר להגיע בתקופת ההתמחות, לאחר 3 שנים, לאחר 5 ולאחר 10 שנים.
    6. האם ההצפה בשוק היא זמנית או קבועה גם למשך שנים רבות קדימה? (דבר העלול לגרום לתחרות רבה אף יותר ולקושי להתקדמות בתחום).

    מצטער על כמות השאלות הרבה אך אני מרגיש באמת שאתה מבין עניין ובעל רצון טוב לעזור וזה משהו שאנחנו צריכים כרגע כדי להגיע להרגשה של מיצוי היכולות וההשקעה שלה.

    ושוב, תודה רבה מראש!

    • אהלן אוהד,
      שאלת הרבה שאלות שאני לא כזה מבין לגביהן אז התשובה שלי תהיה קצת יותר כללית.
      ראשית, העובדה שלאשתך לקח הרבה ניסיונות כדי לעבור את הבחינות היא איתות לא חיובי מבחינת הפירמות הגדולות. בחינות מועצה הן די קלות ואם היא לא עברה בניסיון הראשון או השני, בהינתן שהפירמות צריכות לסנן מסות של מועמדים, הגיוני שהן יירתעו מ"לתת" צ'אנס למועמד מסוגה, ואני מניח שגם הגיל שלה לא בדיוק מסייע למצב כי הפירמות מחפשות צעירים שיוכלו לעבוד הרבה שעות. אני לא מצדיק זאת, כמובן, אני רק מנסה לתת לך תמונת מצב אובייקטיבית.
      אין לי מושג לגבי אופק תעסוקתי או שכר צפוי במשרדים קטנים, אבל מן הסתם ברגע שהולכים למשרד קטן זה די מכוון את הקריירה לכיוונים מסוימים (אגב, גם ללכת למשרד גדול מכוון אותך לכיוונים מסוימים). בדומה לעורכי דין במשרדים קטנים (ובעצם לכל שכיר בעסק קטן), האופציות של אשתך הן כנראה או להתקדם במסגרת המשרד הקטן, תוך פיתוח מומחיות בתחום מסוים, או הקמת משרד עצמאי, על שלל הקשיים שכרוכים בכך (השגת לקוחות וכו'). אני מצטער שאין לי איזה משהו אופטימי לומר, אבל מצד שני גם אין לי משהו פסימי – זו המציאות ועם זה צריך להתמודד. לאן אשתך תחליט לקחת את החיים שלה זה תלוי בה, ובמובן הזה היא לא כל כך שונה מכל אדם בן 35-40 שמרגיש לא מסופק מהעבודה שלו. בכל אופן, הייתי יורד מהכיוון של פירמות גדולות, מי ישמע כמה כיף היה לה שם גם אם הייתי מתקבלת…

      המון בהצלחה, אני מקווה שלא הייתי בוטה מדי.
      ערן

      • קודם כל תודה על התשובה ועל הכנות.
        1. בנוגע לטווחי השכר, תוכל לתת לי הערכה גסה או טווח כלשהו?
        (אפשר להגיע יחסית מהר מעל 15 אלף או שזה בסבירות נמוכה?)
        2. האם בכל זאת יש לך המלצה כלשהי שלדעתך האישית נכונה?

        • היי,
          1. לא. אני לא מבין בזה.
          2. כן, לשנות כיוון. היא כנראה לא נועדה לכבוש את עולם ראיית החשבון בסערה. אני בטוח שיש תחומים שבהם היא תצליח פי אלף, עם פחות השקעה.

          ערן

        • אגב אוהד, עוד משהו שיצא לי לחשוב עליו.
          אני מקווה שאני לא חורג מהקו, אבל זה פשוט לא הגיוני שאשתך נמצאת במצב שהיא לא יודעת מה האופק ההשתכרותי שלה אחרי כל כך הרבה זמן בתחום (אני כולל לימודים).
          איך יכול להיות שאין לה אפילו מושג כללי? מחברים? קולגות? שכנים? זה אמור לבעור בעצמותיה. אלא אם יש משהו שאני מפספס, אתם חייבים להתאפס על הנושא הזה. זה ממש כמו לצאת לקרב עם כיסוי על העיניים.

          שוב בהצלחה,
          ערן

          • שאלנו חברים וגם קראנו סקרים והנתונים לא תואמים.
            לכן אני שואל אותך על טווחים הגיונים כי ברור שכל אחד מקבל שכר אחר אבל לא בהפרשים שאמרו לנו

        • היי אוהד, כאדם שלפני אוניברסיטה אני שוקל גם מדמ"ח ..
          האם נפוץ אנשים שלא אוהבים לתכנת או שזה חשש ראשוני ?
          (לא סתם הגעתי לבלוג כאן ..)

          • שלום אד,
            אני יכול לתת לך תשובה חלקית מכיוון שרוב האנשים שהכרתי מאוד אוהבים את התחום אבל כמובן שלכל דבר יש יוצא מן הכלל.
            המקצוע נחשב קשה בלימודים וגם בחיים. יש בו המון אתגרים שלא נגמרים, המון חומר ללמוד בלי סוף ויש לי חבר שסיים את התואר, עבד שנתיים ועבר לראיית חשבון אבל זה מאוד נדיר.
            אני מאוד אוהב את רוב האתגרים, מקצוע מאוד יצירתי ואני מאוד שמח שבחרתי בתחום.
            רוב האנשים מתחילים במשכורת של בין 12 ל18 אלף לחודש אבל עולים מהר מאוד למשכורת גבוהות.
            החברות מפנקות באוכל, שתייה, טיולים, אירועים ועוד.
            יש הרבה קורסים מרוב המקומות ועובדים עם לקוחות מהארץ ומחו"ל. יש המון אופציות להתפתח גם בתחום המקצועי וגם הניהולי. המשכורת שלי התחילה מ15 אלף לפני כ10 שנים והיום אני עובד תמורת 31 אלף לחודש לפני מס ועם 24 ימי חופשה. בנוסף משלמים על יום מחלה משכורת מלאה החל מהיום הראשון וצריך אישור מחלה רק אחרי היום השלישי.

            החיסרונות: החומר שבו אתה עוסק זמני וצריך להיות עם אצבע על הדופק וללמוד בלי סוף כל הקריירה, יש הרבה פעמים עודה שהיא טכנית ולא בהכרח מעניינת, יש הרבה סביבות עבודה עם לחץ, יש מקומות שעושים בהם שעות נוספות, בשעת משבר כלכלי יש פגיעה חזקה מאוד בתחום וקשה למצוא עבודה, קשה למצוא עבודה היום ללא ניסיון ועוברים הרבה מאוד ראיונות עבודה, כמעט כמו בראיית חשבון. יש סטיגמה ,שאני לא חושב שהיא נכונה היום, שיש "גיל פנסיה מוקדם" למקצוע ושאי אפשר למצוא עבודה בגיל מבוגר.
            הכל באנגלית וצריך שליטה טובה בשפה.

            יתרונות: משכורת ותנאי עבודה גבוהים יחסית לשוק, עבודה מעניינת, אפשרויות קידום רבות, הרבה אתגרים וחידות, אנשים איכותיים.
            עבודה גמישה שיכולה לשלב תחומים רבים כמו מכירות, ארכיטקטורה, ניהול, תמיכה, ניהול פרויקטים ועוד..
            מוצרים מגוונים. אפשר לעבוד בחברת תרופות ולהכיר את השוק, בחברת השקעות אמריקאית, בנק וחברות אשראי, מערכות ביטחוניות, מעבדות שינה, פלטפורמות עיסקאיות, אינטרנט בתחומים שונים, אנרגיה ירוקה, ארכיון משפטי וספריות, רפואה ועוד ועוד. הנושאים הם בלתי מוגבלים ושאתה נכנס לתחום אתה לומד אותו לעומק ולא רק מתכנת.
            אפשרות לנסיעות רבות לעבודה בחו"ל כחלק מתהליך העבודה בחברה, מאוד קל לבצע relocation לכל מקום בעולם וגם התחום הוא בין לאומי לחלוטין ואין שום הבדל בין עבודה בארץ לעומת ארה"ב, אירופה וכו'
            יש ביקוש גבוה מאוד לעובדים עם ניסיון אז מאוד קל למצוא עבודה, התחום שולט בכל ענפי המשק והשוק הפרטי בנוסף לעיסקי ולכן האפשרויות והביקוש הם בלתי מוגבלות, גיל הפנסיה הצעיר לא מסתדר עם מקומות העבודה שעבדתי בהם שם היו איתי בצוות בני 50, 60 ואפילו 70 אז זה לא כל כך מסתדר עם הסטיגמה של התחום.

            בשורה התחתונה: אין נכון ולא נכון ולכל אחד יש ייעוד למקצוע שונה ולכן מאוד קשה להכתיב אך הבעיה שיש חיים לפני הלימודים, הלימודים עצמם והעבודה. לפעמים מקצוע נראה קל או מעניין אבל בלימודיל עצמם יכול להיות שתגלה שהתחום משעמם יותר או קשה יותר ממה שחשבת. לדעתי זה שיקול חשוב אבל מתגמד כל כך לעומת שלב הקריירה שאותו עובר במהלך רוב חייך ולא רק במשך 3 עד 5 שנים. מאחל לך בהצלחה ומקווה שהתשובה עזרה לך.
            אתה מוזמן להסתכל באתרים כמו glassdoor כדי לראות מידע רחב יותר לגבי משכורות ותחומים שונים ועל אםשרויות עבודה ואל תזלזל בדבר הזה ותשקיע כפי שאתה משקיע בבדיקת ביקורות סרטים מכיוון שזאת בדיקה שיכולה לגרום לך לבחור בצעד המשמעותי ביותר בחייך.

            שיהיה בהצלחה!

  33. שלום ערן,

    רציתי לדעת איך שילוב של חשבונאות עם סטטיסטיקה (באוניברסיטה) יכולה לעזור מבחינת מציאת עבודה בעתיד? באילו תפקידים/תחומים אפשר לעסוק שנוגעים בשניהם?

    תודה מראש

    • היי,
      הדבר היחיד שאני חושב עליי הוא אולי שילוב עם אקטואריה או ניהול סיכונים, אבל זה ממש להיכנס לתחום ספציפי.
      אני חושב שסטטיסטיקה זה מקצוע שחשוב להכיר ולדעת כי זה עושה אותך חריף יותר, אבל משהו פרקטי לעשות עם זה אני לא חושב שזה ייתן לך יותר מדי.
      ממליץ לך להיוועץ עם אנשים שמכירים זאת טוב ממני.

      בהצלחה,
      ערן

  34. תודה רבה על המידע המעניין והשימושי!

    רציתי לשאול מה דעתך על התמחות ברשות המסים לאחר קורס מפקחים וכל התהליך הכרוך בכך.
    אני שואל זאת מבחינת פיתוח ואפשרויות קידום לאו דווקא ברשות המסים עצמה, אלא מחוץ לרשות המסים ובהשוואה לאפשרויות קידום ופיתוח מול התמחות בביג פור במחלקה הכלכלית.
    איפה יש יותר יתרונות בין אם כוונתי לפתוח משרד פרטי בתחומים שמניתי, בין אם כשכיר במגזר ציבורי/פרטי ובין אם כשותף/מנהל באחד המשרדים?

    מודה לך מראש,
    רועי

  35. האמת המרה-מקצוע פח,ביזבוז זמן,שוק מוצף,משכורת ברצפה.(תיהיו בטוחים שעוד 10 שנים המקצוע ימחק כמעט לחלוטין וטכנולוגיה תתפוס את מקומו).

    אז….. שלא יעבדו עליכם(עלי כבר עבדו)

    • יהיו CFO רובוטיים? ביקורת עצמאית ?
      למדת באוניברסיטה והתמחת בגדולות ? ….
      כשיש תחרות ,צריכים להיות עם כמה שיותר יתרונות על פני האחר .
      ללמוד חשבונאות לא אומר שתהיה מליונר …

  36. שלום ערן.
    קודם כל פוסט מאוד שימושי.
    שאלתי היא כזאת: החלטתי ללמוד לימודי כלכלה וחשבונאות, ההתלבטות שלי היא בין האוניברסיטה העברית לבין בר אילן (התקבלתי לשתיהן), ראיתי שכתבת באחת התגובות שלמעלה שאתה מבין בנושא, לכן אשמח לדעתך בעיניין, הייתי רוצה לדעת מה הם השיקולים שצריך לקחת בחשבון, ובגדול איפה עדיף לדעתך.
    תודה.

  37. שלום,

    אני עובד ככלכלן/אנליסט בחברת הייטק גדולה ובעל ניסיון של 3 שנים בתחום.
    אני בוגר תואר ראשון בכלכלה וניהול מאוניברסיטת תל אביב.

    לאחרונה אני מתלבט לגבי מה ללמוד בהמשך הדרך:
    מצד אחד MBA, מפריעה לי מאוד העובדה שלכמעט כל מי שעובד או עבד איתי (וזה לא מעט) יש MBA אבל לאף אחד מהם אין את היכולת לומר בצורה ברורה שהתואר תרם להם (כמובן שכל אחד יחזור על הסיסמא של מה יקרה אם תבוא לראיון עבודה ולזה שמתמודד מולך יש את השורה של MBA בקורות חיים ולך אין).
    מצד שני חשבתי על לימודי ראיית חשבון שלא על מנת לעסוק בראיית חשבון, כלומר תואר בחשבונאות מבלי להמשיך לשנת השלמה, כיום בתחום עבודתי (מתן תחזיות בעיקר) אני סובב סביב התחום הזה של חשבות/חשבונאות, ומשתמש במושגים בסיסים מהתחום.
    כשאני מסתכל על תפקידי המשך פה אצלי בחברה (וגם בחוץ) יש הרבה תפקידים שלבעלי רקע בראיית חשבון יש יתרון עליי (גם מקצועי וגם מבחינת ההעדפות המעסיק)
    סליחה על החפירה אבל השאלות שלי הן:
    א. מה דעתך? האם תואר ראשון בחשבונאות יתפס בשוק העבודה כיותר טוב מעוד תואר במנהל עסקים?
    ב. מבחינה מקצועית, האם התכנים שנלמדים בתואר הראשון רלוונטים לשוק? האם הם יתנו כלים למי שעוסק בתחומים פיננסים שהם לא ראיית חשבון (בניגוד לתואר בכלכלה שכל קשר בינו לבין העבודה בתחום מקרי בהחלט)?
    ג. בדקתי את מסלולי ההשלמה לתואר בחשבונאות בבר אילן ובאוניברסיטת תל אביב, וזה יהיה בלתי אפשרי מבחינתי להרשם לאחת מהתכניות מכיוון שאני עובד במשרה מלאה. האופציה המציאותית במידה ואחליט על לימודי השלמה לתואר בחשבונאות היא האוניברסיטה הפתוחה, מה דעתך התואר שם?

    תודה רבה,
    עדי

    • היי עדי,
      האמת שאני לא מרגיש שיש לי איך לעזור לך, כי אני לא מכיר את מצבך בצורה טובה (עד כמה בדיוק אתה מוערך בעבודה, עד כמה אתה חכם, עד כמה אתה משקיע, עד כמה אתה מקושר וכו'), וגם אם הייתי מכיר, העתיד המקצועי של כולנו מושפע מאוד ממקריות והזדמנויות שנקרות בדרכנו. בכל אופן, אני אנסה.
      MBA – אני לא יודע אם מעסיקים מייחסים לזה חשיבות, אני יודע שאני לא הסתכלתי על זה כשריאיינתי אנשים. אישית, הרבה יותר מרשים אותי אנשים שלמדו תכנות או מקצועות קשים ב-Coursera.
      שינוי מקצועי – לדעתי לרואה חשבון, גם כזה שעוסק בנושאים כלכליים, יש יתרון מובנה על כלכלן, אבל אני לא יודע האם ההשקעה שזה ידרוש ממך, במונחי עלות אלטרנטיבית, תחזיר את עצמה. הרי העלות שלך הרבה יותר גבוהה מסטודנט בן 23, וגם שנות ההחזר מעטות יותר.
      איפה ללמוד – בעיקרון, הפתוחה לא נחשבת למוסד טוב. תעשה עם זה מה שבא לך…

      המון בהצלחה, אני יודע עד כמה הדילמות האלה לא פשוטות.
      ערן

  38. שלום ערן. אני לומד כלכלה חשבונאות שנה ג' בעברית, ואני מרגיש שאני רודף אחרי הממוצע שלי באופן תמידי (כמו כולם), וחשבתי לעצור לרגע ולשאול למה. אני כרגע עושה את זה מתוך מחשבה שמי יודע, אולי ארצה MBA, למרות שאני מאוד לא מאמין בתועלת שבו ומלבד העובדה שהוא מהווה עוד סיגנל למעסיקים אני חושב שאין לו הרבה לתרום לי מעבר ללימודים שלי לתואר ראשון. אז השאלות הן:
    1) האם תואר שני הוא באמת MUST היום כמו שרבים טוענים
    2) האם ציונים בכלליות הם דבר חשוב כפי שטוענים (למעסיקים, ראיונות עבודה וכו')? או שבסופו של דבר ההבדל הוא בין המצטיינים ללא מצטיינים, פחות רלוונטי מה שבאמצע.
    3) שאלה כללית יותר – אני מבין איזו חשיבה כללית התואר בכלכלה מקנה ואת הכלים שרכשתי בו, אני פחות מצליח לשים את האצבע על החשיבה החשבונאית. מהי למעשה? מלבד היכולת לדחוס כמויות רבות של חומר לימודי, איזה יתרון יש לי על פני כלכלן לצורך העניין? (ראיתי שכתבת באחת התגובות שלך שלחשבונאי קיים יתרון מובנה על כלכלן, אשמח אם תסביר מדוע).

    אגב אומר שבעקבות פוסט קודם שהגבת לי, חזרתי על לא מעט קורסים על מנת לשפר את הממוצע שכרגע הוא בהחלט בסדר גמור.
    תודה רבה!

    • אהלן מתן,
      לגבי שתי השאלות הראשונות כבר עניתי קודם לכן, אין לי מה להוסיף. רק אדגיש: בעיניי ממוצע זה חשוב כששופטים סטודנט, אלא אם הוא עשה מלא דברים אחרים במהלך התואר.
      לגבי הנקודה השלישית, כלכלנים לא מבינים דוחות, הם עשו קורס אחד בשנה א' ומעבר לזה לרוב אין להם מושג. מה שהם למדו במקום חשבונאות לא פרקטי, ולכן לדעתי חשבונאות-כלכלה שולט חזק על כלכלה מורחב

      ערן

  39. היי ערן,האם הניסיון הוא הכרחי להמשך או שאפשר להשלים אותו ?
    כעתודאי לחשבונאות באוניברסיטה נחשבת. בצבא מתעסקים להבנתי בתקציבים ויש סטאז (בנוסף) אבל הוא לא ממש נחשב ומתעמק בביקורת להבנתי (בטח לא כמו בביג 4) . הלכה הקריירה בתחום או שאפשר להשלים ?
    יש אפשרות לא לעשות סטאז אבל אז אתה יוצא בן 28 בלי התמחות וניסיון ככלכלן

    • היי,
      בכנות, לא יודע מה שווה ניסיון של 6 שנים במערכת הזו בעולם האמיתי. מניח שלא יותר מדי מאחר ולא בדיוק מדובר במערכת שקיימת בה שאיפה למצוינות, וגם אופי העבודה שונה.

      ערן

  40. היי..מאמר מאוד מעניין, האם כדאי לעשות קורס במשך חצי שנה לקבלת תעודה. בקורס מלמדים את הנושאים הבאים: ביטוח לאומי, חשבות שכר, מס הכנסה ועוד. אם אני לא בטוחה שאעבוד בזה האם זה מיותר לגמרי?

  41. היי ערן. אני רוצה להבין מדוע אתה כל כך מזלזל במכללות. אני אישית מתקבל גם לעברית וגם לאקמיה רופין. אני אישית נוטה דווקא לרופין מהסיבה שלי פחות חשוב איפה למדתי אלה איך למדתי. לפי מה שאני רואה אחוז העוברים את מבחני הלשכה ברופין הוא מאוד גבוה וכ77 אחוז מלומדיל מתקבלים לביג 4.
    למה אתה כל כך נגד מכללות אם היום ידוע שאפשר להשתלב גם אם אתה מהמכללות. ועוד שאלה האם הדבר הכי לשובצהוא קודם להתקבל להתמחות ולפירמה ואחרי שאתה עושה את זה כבר לא מעניים אף אחד איפה למדת אלה מה הניסיון שלך?
    אני אישית רוצה ללמוג כלכלה וחשבנואות. אני אדם חרוץ, עובד קשה ולא מתלונן. קשה לי להבין למה בגלל שבאתי ממכללה אני לא ראוי או ראוי פחות להתקבל לבגי 4 מאחד שלמד באוניברסיטה. בסופו של דבר עברנו שנינו את אותו מבחן של בשביל להפוך לרו"ח.

    אשמח אם תוכל להסביר לי.
    תודה ויום טוב:)

    • היי,

      אני מרשה לעצמי להשאיר תגובה כי אני גם למדתי ברופין וגם התקבלתי לביג 4 ואפילו לכמה פירמות .
      אני יכול להגיד לך שאם הייתי יכול להחזיר את הזמן לאחור הייתי בהחלט בוחר ללמוד באוניברסיטה (תל אביב או העברית) ולא במכללה, הסיבות לכך הן:

      1. לרוב האנשים שתפגוש הם אנשים ברמה יותר גבוהה גם מבחינת לימודים וגם מבחינת מוטיבציה ואמביציה.

      2. מכל הנסיון המועט שצברתי אני רואה שאם יש דבר אחד ששווה להשקיע בו אפילו יותר מלימודים זה קשרים, אני מעדיף קשרים של אנשים שלמדו באוניברסיטה ולאחר מכן מתברגים בחברות מובילות במשק על פני קשרים עם אנשים ממכלות שמניסיוני עשויים גם להתברג למקומות טובים מאוד (!!) אבל יהיה להם יותר קשה בגלל סעיף 3.

      3. יש לי חבר טוב שהאיר את עיניי למשהו חשוב חבל שהוא הסביר לי את זה כבר שהייתי לקראת סוף התואר.. בחיים ובכלל בניהול קריירה כל מה שאתה עושה מעיד על מי שאתה ומה השאיפות שלך…
      אם היית קצין בצבא, אם למדת תכנות בגיל צעיר, אם היית בשליחות בחו״ל כל דבר כזה הוא בעצם ״מדבקת איכות״ שמעסיק פוטנציאלי יסתכל עליה כאשר הוא יבחן אותך מול מועמד אחר, לתוך קטגוריות ״מדבקות האיכות״ נכנס גם המוסד בו בחרת ללמוד.
      אין שום ספק היום שלימודים באחת האוניברסיטאות המובילות קרי ת״א/עברית ייתן לך מדבקת איכות ששווה עשרות מונים יותר מכל מלימודים בכל מכללה אחרת, אם אתה לא מאמין לי אתה מוזמן לבדוק עם חברים שכבר התחילו לבנות קריירה.

      לסיכום הייתרונות בלימודים באוניברסיטה מול מכללה:
      1. רמת האנשים שתפגוש בלימודים וידחפו אותך מבחינת אמביציה ומבחינת הלימודים
      2. אותם אנשים וגם אתה תבנו רשת קשרים לאורך הקריירה , לרוב הרשת קשרים של בוגרי אוניבריסטה שווה יותר.
      3. מדבקת איכות של אוניבריסטה שווה יותר משל מכללה לא משנה איזו מכללה

      לסיום אני אסייג את עצמי בכמה נקודות, אם אתה בחור משקיע, אמביציוזי ששואף להגיע רחוק רוב הסיכויים שתצליח יותר מהממוצע ולכן זה לא באמת משנה איפה תלמד .

      נ.ב
      אם כבר בחרת ללמוד במכללה אז לפי ההיכרות שלי עם שאר המכללות רופין היא הכי טובה

        • לא. מבחינת מכללות, הבינתחומי ראשון, לאחר מכן המכללה למנהל ולאחר מכן השאר (כמו רופין וכו')

          • היי ערן,
            תוכל לפרט למה?
            הרי בסופו של דבר במבחני המועצה רופין עקפו את המכללה למנהל.

          • האמת שאני לא יודע, המוסד פשוט נחשב יוקרתי יותר למיטב ידיעתי
            יש הרבה שותפים בביג4 שהם יוצאי המכללה למנהל, לא זכור לי שראיתי מישהו/י מרופין. אולי זה השתנה בשנים האחרונות, זה לא שאני חי את הסביבה הזו כרגע

          • הבנתי שיש כמה סניפים לכל פירמה.
            יכול להיות אולי שהסיבה היא שהם לא מתמחים באיזור המרכז.
            תודה רבה על המענה ממש עזרת לי ,לא מובן מאליו.

  42. היי אלעד,
    תודה ממש על התגובה, זה עזר לי מאוד.
    מההיכרות שלך מה אתה תושב על אוניברסיטת בן גוריון? האם זה נחשב מוסד טוב ללמוד בו כלכלה וחשבונאות?

  43. היי ערן, קודם כל מאמר מצוין,
    אני בשנה השלישית לתואר והתקבלתי עוד בשנה א לקסלמן, כעת אני עושה את המבחנים למחלקה הכלכלית, רציתי לדעת אם יש לך עצות כיצד להתכונן,
    נאמר לי שיש מבחן באנגלית, אקסל וכלכלה
    אם תוכל לשפוך לי קצת אור על הנושא אני אודה לך מאוד!

  44. היי ערן, תודה רבה על הכתבה.
    יש לי שאלה אני כרגע לומד חשבונאות כלכלה שנה א’ ואני לא בטוח שאני רוצה להיות רואה חשבון וגם לא בטוח שאני רוצה לעשות את שנת ההשלמה. התחלתי ללמוד את התואר הזה כי חשבתי שהוא עדיף מבחינת הידע שהוא מספק והייחודית שלו, זה נכון להישאר בתואר הזה גם אם אני רוצה לסיים אחרי שלוש שנים או שכדאי לעבור נגיד לכלכלה וניהול? תודה מראש

    • בחיים אל תעבור לכלכלה וניהול, זה לא פותח לך שום אופציה שחשבונאות לא פותח לך, או בקיצור, זה נשלט חלש.

  45. היי ערן, תודה רבה על הכתבה.
    החלטתי ללמוד חשבונאות וכלכלה ברופין (התקבלתי גם לאוניברסיטה ת"א) אבל החלטתי ללמוד ברופין לכמה סיבות וזה בלתי אפשרי ללמוד בת"א, האם זה אמיתי שרופין אחת המוסדות הטובות ביותר במדינה במקצוע זה?
    אני יכול להגיע רחוק ברופין או זה בלתי אפשרי?
    יש סיכוי גם להתקבל לסטאג' בביג' 4 ?

    • מה קורה טארק? הסיבה היחידה שאני עונה לך זה שאני הייתי במצב מאוד דומה לשלך. אני התקבלתי לירושלים ובן גוריון. עכשיו לירושלים לא רציתי מסיבות אישיות שלי. והתחלתי לברר בנוגע למכללות ( עוד לפני שידעתי שאני יכול בבן גוריון) מכל המכללות הכי משך אותי רופין. האמת לא קראתי את הדברים שאתה אומר כרגע. נכנסתי לאתר ורשום שהרבה התקבלו לביג 4 בשנה האחרונה אבל אחרי בדיקה יותר קפדנית לא שמתי לב שהם נמצאים בטופ או משהו כזה.
      אני חושב שאין מה לעשות ואוניברסיטה זאת אוניברסיטה. לא משנה תמיד יסתכלו על זה בעין קצת יותר יפה.
      תבדוק עוד מוסדות אם התקבלת לתא אז למה לא ירושלים או בן גוריון שלדעתי הם ממש אחלה מקומות ללמוד בהם במיוחד בן גוריון שיש שם אחלה חיי חברה והכל.
      מעניין אותי לשמוע מה את חושב על הכל ומה קראת. אני כמוך רוצה להתחיל שנה הבאה.

  46. היי ערן, אני מבינה שיש לך ידע נרחב בנושא ואני ממש מקווה לעצה ממך. אני רוצה להיות רואת חשבון בישראל. יש לי שתי דרכים לזה- כלכלה וחשבונאות, או תואר רב תחומי במדעי החברה עם חשבונאות- שילוב כלכלה מנהל עסקים וחשבונאות פלוס הכנה למבחני הלשכה והכל. (תוכנית חדשה ״תואר ח״כם באוניברסיטת בר אילן 4 שנים), שזהו תואר בלי תנאי קבלה רציניים, מאפשר עבודה במשרת סטודנט. הדאגה שלי שאם אני אלך על התואר חכם זה יראה פחות טוב מכלכלה וחשבונאות ויסגור לי דלתות, בקיצור ולעניין על מה כדי ללכת על כלכלה וחשבונאות או תואר חכם? (פה ופה אני עוברת מבחנים ומקבלת רישיון של רואת חשבון) מבולבלת וזקוקה לעצה!

    • היי,
      אני מתנצל אבל אין לי מושג.
      באופן כללי, היכן שתנאי הקבלה נמוכים, ככה גם נראים הלימודים והעמיתים לתואר, ובסוף המידע הזה זולג למעסיקים ומהווה איתות שלילי על איכות האדם (כמובן שזה לא האיתות היחיד).
      אני תמיד ממליץ על העברית או תל אביב.

      בהצלחה!
      ערן

  47. היי ערן,
    אני עומד בפני התלבטות רצינית.. אני אחרי שנה ראשונה של לימודי פסיכולוגיה וכלכלה באוניברסיטת בר אילן, כשהחלום שלי היה להתעסק בשוק ההון/ קרנות גידור וכו (במקור הגעתי אליך דרך הספר על הערכות שווי שללא ספק היה הכי מקיף ומקצועי שמצאתי בתחום), את לימודי הפסיכולוגיה לקחתי בגלל שאני מאוד אוהב את התחום הטיפולי וחשבתי לעסוק בו מהצד בשלב יותר מאוחר בחיים..
    כרגע אני שוקל מסלול מחדש.. הסיבה היא שאני פוחד שלימודי כלכלה בבר אילן וגם ללא חשבונאות יהיו מכשול כניסה למקומות שאני מקווה להתקדם דרכם לתחום ההשקעות.. כמו"כ אני לא בטוח שזה ריאלי להתקדם בפסיכולוגיה במקביל..
    אני שוקל לעזוב את בר אילן ולעבור ללימודי מדעי המחשב וכלכלה באוניברסיטת תל אביב, (תמיד אהבתי את תחום מדעי המחשב)
    אני פוחד שזה יהיה קשה ללמוד את שניהם ביחד וגם יש לי חשש להישאב לתחום ההייטק מבלי להיות מסוגל לפתח יכולות גם בתחום הפיננסי..
    בכל מקרה כרגע אני ממש בהתלבטויות, יש לך איזה זווית להוסיף לי? מה דעתך על מה שאני עושה עכשיו(פסיכולוגיה וכלכלה)? באיזה תחום יש סיכוי שייתנו לי לצאת ללמוד יום בשבוע? ממליץ לעבור? והאם יש ביקוש בתחום ההשקעות לבוגרי מדעי המחשב? האם מישהו מוכשר בתחום הפיננסי יכול בסופו של דבר להרוויח יותר מבוגר מוכשר של מדעי המחשב?

    • היי,
      רצית את דעתי אז הנה היא: כלכלה-פסיכולוגיה זה תואר מטופש. אם אתה רוצה להיות פסיכולוג (ויש לך גיבוי מההורים לעשור של משכורת רעב) תלמד פסיכולוגיה בלבד, או תשלב עם מקצוע קל. אם אתה רוצה ללמוד כלכלה, תתאמץ קצת יותר ותשלב חשבונאות.
      אתה רוצה לעסוק בהשקעות? אז תעסוק, תמצא עבודה איכשהו. בתחום הזה הכישרון+bhxhui משחק תפקיד ולא התואר שיש לך (אלא אם מדובר ב-MBA מחו"ל, וגם אז זה לא תחליף לניסיון).
      אתה רוצה לעסוק בפיתוח תוכנה? אז ברור שתואר בתל אביב זה אחלה של כיוון, בתוחלת כנראה שהוא עדיף על פני האלטרנטיבות.

      אבל אם ניקח שנייה צעד אחורה, אתה מאוד מבולבל ועם זה אני לא כל כך יכול לעזור לך.
      אתה צריך להחליט על כיוון, ואז העצות שלי אולי יהיו שוות משהו, אבל לאן ללכת זה רק אתה צריך להחליט, תוך שאתה מבין את ההשלכות של הבחירה הזו על שארית חייך הבוגרים.

      בהצלחה,
      ערן

  48. שלום ערן,
    אני מתמחה ב-EY בביקורת (אשכול פיננסיים).
    אני אשמח אם תוכל לעזור לי בשאלות הבאות:
    1. האם מקובל לבקש העברה למחלקה הכלכלית? עושה רושם שהעובדים במחלקה מייעצים לא לעשות את זה מחשש שיבעטו אותם החוצה, וזאת רק על בסיס דעות קדומות.
    2. למען האמת, כל המתמחים עושים פחות או יותר את אותה העבודה, איך אפשר לדעתך להוות ערך מוסף מלבד עבודה איכותית, ומלבד לעשות טבלאות אקסל יפות?
    3. האם יש לך מושג על דירוג המתמחים? במשוב שלאחר 5 חודשי התמחות נתנו לי דירוג של 3 (מתוך 5), ללא כל משוב שלילי, בטענה יחידה שלא נהוג לתת יותר מזה לותק כמו שלי.
    4. האם לדעתך לאחר ההתמחות כדאי לצאת ישר? או לחילופין לחכות עוד שנתיים ולקבל הצעות איכותיות יותר?

    תודה רבה לך על הסבלנות, מעריך את זה מאוד.

    • אהלן אלי,
      אענה לך לפי סדר השאלות שלך.
      1. לא יודע.
      2. אני לא יודע מה עושים במחלקת ביקורת ולכן לא יכול לייעץ. אני מניח שמי שיצליח להביא לקוחות יבלוט הרבה יותר מ"סתם מישהו" שעושה עבודה מצוינת. עוד רעיון: אולי אם תלמד Power Query תוכל לעשו אוטומציה לחלק מהבדיקות הידניות שנעשות כעת.
      3. לא יודע.
      4. לצאת ישר. התרומה השולית של לעבוד בתוך חברה להון האנושי שלך גבוהה לאין שיעור מעוד שנה-שנתיים בפירמה. זה לא רק ידע מעשי אלא גם התנסות בפוליטיקה ארגונית, התנסות בפרויקטים שלא קשורים לעבודת חשבות קלאסית (כמו הטמעת מערכת ERP) ועוד.

      בהצלחה!
      ערן

  49. שלום ערן,

    תודה על הכתבה המוצלחת,

    יש לי 2 שאלות:
    1. אני כעת עם תואר ראשון בחשבונאות ומערכות מידע, יש לי הצעה ללכת ללמוד כעת מדעי המחשב לא בתואר אלא תעודה של מה"ט, האם יש איזשהו מסלול בשוק העבודה שמשלב את 2 המקצועות שיבטיח לי משהו יחודי ופרנסה בכבוד?
    2.האם העובדה שאני אעשה זאת בתעודה של מה"ט ולא בתואר גורעת משמעותית? כי אני מכירה עובדים רבים בהייטק בלי תואר עם תעודות של מה"ט שמתפרנסים בכבוד.

    תודה,
    מיכל.

  50. שלום ערן,

    אשמח לשמוע מה דעתך על ויתור על ההתמחות בביג 4 לטובת עבודה בחברת ייעוץ שמתמחה ב-IT , בהקשר למה שכתבת לגבי מקינזי ו-BCG (שלגביהם היית חד משמעי שכדאי) ?

    תודה רבה לך!

    • היי,
      חברות ייעוץ זה טיפה מטעה. כלומר, אין ספק שנקודת ההתחלה שלהם הרבה יותר מרשימה מהפירמות מבחינת שכר, חשיפה לגורמים בכירים ועוד, אבל מה שיותר חשוב זה איפה תהיה בעוד 10-15 שנה עם הניסיון הזה.
      אני מניח שבממוצע יוצאי חברות ייעוץ יותר מצליחים מרואי חשבון, אבל זה לא אומר יותר מדי כי האנשים שם איכותיים יותר מתכתחילה. לכן, ההמלצה שלי היא פחות לחשוב במונחים כאלה ויותר לנסות ולנתח האם חברת ייעוץ משתלבת בשאלה "היכן אני רוצה להיות בעוד 10-15 שנה". יכול להיות שדווקא *עבורך* עדיף להתחיל בפירמה.
      בכל מקרה, חשוב לזכור שתמיד אפשר לחזור לעשות התמחות, גםאם העלות האלטרנטיבית גבוהה מזו של בוגר תואר טרי (גם אני חזרתי לעשות התמחות שנתיים אחרי שסיימתי את לימודיי).

      ערן

      • תודה רבה על התגובה.

        לגבי השאלה איפה אני רוצה להיות בעוד 10-15 שנה, האמת היא שאין לי מושג, מה שכן אני מאוד מתחבר לדברים שכתבת בבלוג לגבי הרצון לעבוד מתוך חברה על מנת לשפר אותה מבפנים ואני מניח שבעתיד זה יהיה הכיוון (או עבודה כעצמאי בשלב כלשהו) . כמו כן, אני יודע שחשבונאות טהורה לא מעניינת אותי ולא ארצה לעסוק בכך, אך בתפקידים פיננסיים אחרים בהחלט כן.

        יש לי 2 שאלות נוספות בעניין ברשותך:

        1. מהן אפשרויות התעסוקה שנפתחות כתוצאה מעבודה בחברת ייעוץ גלובלית בתחום ה-IT (העבודה עצמה בתחום הייעוץ עסקי ואסטרטגי בהשקה עם פרוייקטים טכנולוגיים) ?

        2. מה לדעתך יתרום, יעשיר ויקדם אותי יותר מבחינה תעסוקתית בעתיד בתפקידים ניהוליים בעולם הפיננסי, התמחות במחלקה כלכלית בביג 4 וקבלת רישיון ואז יציאה לשוק העבודה מחוץ לפירמה או לחלופין מספר שנים בחברת ייעוץ בתחום הit ?

        תודה רבה על העזרה! והמון תודה על הבלוג, הכתיבה והידע שאתה חולק עם כולנו מעניין ומעשיר מאוד.

  51. שלום ערן,

    ראשית כל אציין שהפוסט אעשיר אותי במידע שימושי ועשה לי סדר – אז קודם כל תודה רבה.

    אני סטודנט לחשבונאות ויש לי התלבטות בנוגע לקריירה שלי.
    אם בכוונתי לעבוד בתחום הייעוץ הניהולי – האם יועיל לי (בעתיד הקרוב/הרחוק) להמשיך לשנת ההשלמה בחשבונאות ולעשות התמחות שנתיים?
    האם ההסמכה כרואה חשבון תפתח לי דלתות בעתיד למשרות ניהול פרויקטים/מחלקות יותר מאשר להיות בעל ניסיון בתחום הייעוץ ניהולי/אסטרטגי?
    האם אפשרי להשיג את שתי ההסמכות הללו באמצעות עבודה באחד ממשרדי ראיית החשבון במחלקת ייעוץ אסטרטגי ובכך להשיג גם ניסיון בתחום הייעוץ האסטרטגי ובו בזמן התמחות בראיית חשבון?
    במידה וכן – האם המחלקות הללו נחשבות ובעלות מוניטין כמו חברות ייעוץ שעיקר עיסוקן הוא בייעוץ ולא ראיית חשבון?
    השיקול הוא – הסמכה כרואה חשבון+ניסיון בייעוץ אסטרטגי בחברה שזה לא עיקר פעילותה אל מול ניסיון בייעוץ אסטרטגי בחברה שזה עיקר פעילותה.
    בנוסף אשאל מהי ההתמחות המומלצת בתואר שני שיכולה להוות יתרון לעבודה כיועץ אסטרטגי?
    והאם ידוע לך האם ישנה תעודה/הכשרה נוספת (CMC וכו) שיכולה להוות יתרון בתחום הייעוץ?

    תודה מראש על העזרה,
    יואל

    • היי,
      אם אתה רוצה להיות יועץ אסטרטגי לך תהיה יועץ אסטרטגי, לדעתי להיות רואה חשבון לא עוזר יותר מדי בתחום הזה.
      לא נראה לי שאפשר להתמחות כרואה חשבון בחברות האלה, אבל ממליץ לך לבדוק עם מישהו שמבין בזה.
      יש תואר שני עם המתחות בייעוץ אסטרטגי, לא יודע מה הוא שווה.

      אגב, סתם דעתי, אבל אני בחיים לא הייתי לוקח יועץ שלא עבד בחברה וחווה דילמות עסקיות מבפנים.
      נראה שהתחום מאוד מושך אותך, במקומך הייתי קורע כמה זוגות נעליים בחברות לפני שהייתי הולך לייעץ למישהו.

      לשיקולך :)

      ערן

  52. ערן שלום,

    אני בוגר תואר ראשון במנהל עסקים מרופין ובוחן לימודי הסבה לראיית חשבון,
    ככל הנראה אלמד באוניברסיטת חיפה.

    אשמח לקבל חוות דעת למסלול הסבה, ואם ישנם הערות או נק' חשובות שכדאי לבדוק לפני שמתחילים.

    תודה על העזרה
    אופיר

    • היי אופיר,
      ניסיתי לתת בפוסטים שלי ובתגובות לפוסטים את נקודת המבט הכי רחבה שאני יכול לתת מבחינת המקצוע שהוא ראיית חשבון.
      מעבר לכך, זה לא יהיה רציני מצדי לתת לך המלצות או משהו בסגנון. מעבר למידע ששיתפתי כאן, אני ממליץ בחום להתייעץ עם כמה שיותר אנשים מהתחום, ממגוון מוסדות לימוד, עם מגוון שנות ניסיון – אולי זה יעזור לך עוד יותר בכוונון.

      בהצלחה!
      ערן

  53. היי ערן
    מה שלומך?
    אציין תחילה שלמדתי ממך לא מעט, בין אם בעזרת הספר שכתבתם על הערכות שווי, ובין אם בפוסט זה, הכל כך אמיתי שמסביר באופן נרחב על האפשרויות בראיית חשבון. זאת בדיוק הסיבה שהחלטתי לפנות אלייך ולנסות להתייעץ איתך.
    אספר עלי בקצרה- אני סטודנט לכלכלה וחשבונאות באונ' העברית, סיימתי שנה ב', ומתחיל שנה ג' בעוד כחודשיים. אני עובד בבנק ישראל, במשרת סטודנט, במחלקת החשבות של הבנק.
    אוסיף כי אני מאוד נהנה מהלימודים (אני חושב שבעיקר בזכות העבודה שאני חוקר בעצמי לא מעט את העולם הפיננסי, ולא בזכות הלימודים פרופר) אבל מרגיש קצת מבולבל לגבי ההמשך.
    יוצא לי לחשוב על הדרך בה אני מעוניין להמשיך לאחר סיום ההתמחות, במידה ואחליט בכלל לעשות אותה.
    הבלבול שלי נובע מהעבודה שאינני רואה עצמי רואה חשבון. כפי שאני רואה זאת, מדובר בעבודה סזיפית, מאוד רוטינית, ופשוט לא עונה על השאיפות שלי.
    עם זאת, מההיכרות שלי עם עצמי, העולם העסקי הוא בהחלט מה שמעניין אותי, ואינני רואה עצמי עושה משהו אחר בקריירה שלי. יתרה מכך, אני שואף ללכת לכיוון ליזמות בעתיד, אך אינני מרגיש בשל לעשות זאת כעת בעיקר כי אני מרגיש שעלי ללמוד ולהיחשף עוד, לפני שאעשה זאת.
    עולות לי לא מעט התלבטויות לגבי המחלקה הכלכלית. כדי להבין טוב יותר במה מדובר, קראתי חלקים מהספר להערכות שווי בחברות, שלמיטב ידעתי מדובר בעיקר של המחלקה הכלכלית.
    נכון להיום אני מנסה לנסות ולהבין יותר לעומק את האפשרויות שיש במחלקה הכלכלית מלבד הערכות שווי.
    אחת מהאפשרויות שיש היא ייעוץ אסטרטגי- ופה במיוחד הייתי שמח לשמוע את דעתך- מה אתה חושב על זה? האם אתה חושב שזה עשוי לפתח את הידע בכדי להגיע לעולם העסקי\יזמי בעתיד, או שמדובר במחשבה תלושה מהמציאות?
    האם זה נכון שבשנים הראשונות האפשרות ללמוד היא מזערית, בעיקר בשל העובדה שהעבודה המלמדת באמת "שמורה" לוותיקים יותר?
    הייתי שמח לשמוע כל עצה שיש לך, שוב, בעיקר כי התרשמתי לא מעט מהצורה שבה את אומר את הדברים, בלי שום ניסיון לייפות את המציאות.
    המון המון המון תודה מראש,
    שקד

    • היי,
      אישית, אני לא חובב גדול של חברות ייעוץ או בנקאות השקעות, אלא אם זו ממש התשוקה שלך. בכל מקרה, אם כבר ללכת על זה אז רק על המובילים, קרי מקינזי / BCG / גולדמן זאקס וכו'.
      מאחר ולא ציינת שיש משהו שממש בא לך לעשות עם החיים שלך, אני אניח שאתה כמוני-כמוך ואמליץ לך לעשות את מה שאני עשיתי: התמחות במחלקה הכלכלית ולנסות לשלב עוד דברים תוך כדי, בין אם זה לימודים ו/או פעילויות אחרות (למשל, בסטארט אפים). בקיצור, התמחות ולפתוח את האוזניים לדברים בחוץ.

      המון בהצלחה,
      ערן

  54. הפוסט הכי מעניין שיכולתי לקרוא .
    עוד חודשיים אני מתחילה ללמוד תואר ראשון לרואת חשבון ודברתי עם חברות אז מישהי שעבדה בהי טיק אמרה לי שעוד כמה שנים המחשבים יחליפו אותם ואני מאוד בלחץ .
    אחרי שקראתי אני מרגישה שאין שמיץ שלי מושג על המקצוע ולא ידעתי שכזה מורכב

  55. הי ערן ותודה רבה על הפוסט בפרט ועל הבלוג בכלל!
    ביקשת שארשום לך את שאלתי בפוסט רלוונטי אז הנה:
    אני שנה ג בחוג לחשבונאות-סטטיסטיקה באונ’ העברית.
    הרבה זמן שאני מתלבט לגבי לאן לפנות (מתחבר גם לעולם הפיננסיים-כספים-מימון וגם לעולם הסטטיסטיקה, בעיקר עולם הביג דאטה/data mining שהולך ונעשה משמעותי יותר ויותר).
    כרגע מחכה לסיום לימודיי ולהתחלת התמחות במחלקת אנליטיקס בדלויט.
    לאן התמחות במחלקה זו תקדם אותי מבחינת קריירה פיננסית/היי-טק ומהן האפשרויות השונות לקידום? האם התמחות בAnalytics נותנת יתרון יחסי כלשהו על שאר המתמחים שניתן לנצלו?
    ברור לי שביקורת רגילה לא אעשה שמה. האם הנישה הזאת יכולה להוביל לדרגים ניהוליים? (כמו שהתמחות בביקורת מובילה בסוף לסמנכל כספים)
    אציין כי עולם ההיטק קורץ לא פחות בצומת בה אני נמצא כעת – מה שמגביר את ההתלבטות (לא רק באיזו מחלקה להתמחות אלא גם על איזה ‘עולם’ ללכת..)
    אודה לתשובתך,

    • היי,
      בכנות, אני לא מבין מה הערך המוסף של מחלקה כזו עבור אדם בעל השכלה פיננסית שמעוניין להמשיך בתחום.
      בכל מה שקשור ל-big data אני בספק אם הם מגרדים את רמות התחכום שיש בחברות שיש להם מחלקות חזקות שעוסקות בזה.
      במה שקשור לפיננסים, בטוח שתלמד יותר במחלקה הכלכלית.

      אם ניתוח מידע מעניין אותך (כמו שהוא עניין אותי), זה משהו שאתה יכול לפתח כתחביב, כמו הרבה מדעני נתונים. תעשה קורס בקורסרה, תעבוד בסטארט אפ בערב, תשתתף בתחרויות של kaggle, תקרא בלוגים, ועוד ועוד… אנחנו חיים בעולם שיש בו אינסוף הזדמנויות להתמקצע בניתוח נתונים, לא רואה סיבה לעבוד בפירמת ראיית חשבון בשביל זה.

      מקווה שלא ביאסתי אותך,
      ערן

  56. תודה על התשובה ערן, אני ינסה לחדד יותר את ההתלבטות:
    מלבד העובדה שאני מתלבט מה יותר מעניין אותי (שזה עניין אישי שלי), ההתלבטות כאן היא בין עולם שאני די בטוח (ודיברתי עם כמה מביני עניין בעניין..) שהוא "מתקדם" ו"טכנולוגי" ובוודאי מקום שילך ויגדיל את מספר מקומות העבודה בעוד כמה שנים. מה גם שהעולם הזה מתפתח ולא מפסיק ל"כבוש" עולמות אחרים, כולל העולם הפיננסי שלאט לאט מתקדם (בזכות תהליכים של אוטומטיזציה ובכלל בזכות עולם הפינטק שנשען רבות על מתודולוגיות אנליטיות) ונעשה יותר "אנליטי" עם שימוש נרחב ב-Big Data. אחת הסיבות העיקריות לכך הוא שהיום כל סנסור קטן שתתקין במקום עבודתך יאגור כמות עצומה של מידע אותו יהיה אפשר להפוך לערך עסקי לאחר עיבוד.
    האם אתה לא מרגיש זאת בעבודתך ובסביבתך?
    האם אתה באמת חושב שתפקידי ניהול בכירים (ואפילו תפקידים מכובדים בעולם הפיננסיים) לא עומדים להשתנות בצורה מסויימת עקב הכניסה של עולם הביג דאטה וניהול נתונים?
    תודה!!
    נ.ב – אם אתה מכיר מישהו שהתחבט כמוני בצומת הזו (ולא משנה מה בחר) אשמח להפנייה:)
    רן

    • אולי כן ואולי לא.
      אם אתה רוצה ללמוד אנליזה אני לא הייתי הולך לפירמת ראיית חשבון.

      ערן

      • שאלתי האחרונה – אם אני מתעניין גם בעולם הכספים ועסקים וגם בעולם המספרים (סטטיסטיקה ואנליזות), לאן היית הכי ממליץ לי לפנות?
        מהו התחום שמשלב בין הדברים בצורה ביותר?
        2 התחומים שכרגע נראים לי הכי רלוונטיים (ומעניינים לא פחות) הם תחומי הערכות שווי ותחום האקטואריה הפיננסית.
        בתור אחד שכתב ספר על הערכות שווי, עד כמה קיימות סטטיסטיקות בתחום זה (במציאת המכפיל הרלוונטי לדוגמא ובניתוח הרגיושיות..?)
        תודה!
        רן

        • היי,
          לדעתי אקטואריה זה משעמם תחת, אבל אומרים שהכסף טוב כי אין הרבה שעוסקים בזה.
          לגבי שילוב של סטטיסטיקה וכו' בהערכות שווי, אלה דברים שקיימים כמה עשורים טובים, אין פינה שלא נחקרה עד תום. אם זה מעניין אותך, אז אני ממליץ לקרוא כמה שיותר בלוגים, ספרים ומערכי שיעור בנושאים הללו – ולשקול לדלג על סטאז' לטובת עבודה בקרן גידור קוונטית, יש כמה כאלה בארץ.

          בהצלחה!
          ערן

  57. שלום רב..

    קוראים לי רון ואני סטודנט שנה א לכלכלה וחשבונאות בבינתחומי הרצליה.

    התחלתי להתעניין בעולם הערכות שווי כבר מלפני שנה בתקופת הצבא, ברצוני להתייעץ איתך לגבי מספר שאלות.

    בעודי רוצה להיות מומחה לעניין הערכות שווי ולדעת כל שיטה ומודל קיים, האם תואר בכלכלה חשבונאות הוא הנכון עבורי? איפה כדאי לי לעבוד בין לבין על מנת לרכוש את הידע המתאים?

    מצאתי המון אתרים וספרים בעניין אך הייתי מעדיך ללמוד את התחום במקום פורמאלי, האם ישנו מוסד כזה בארץ?

    לבסוף אציין שהחלום והשאיפה שלי היא להיות בראשה של קרן השקעות שאותה אני הקמתי, ובשביל זה אצטרך ידע מעמיק.

    • היי רון,
      לדעתי חשבונאות הוא התואר העדיף, אבל חשוב לציין: אם אתה רוצה לעסוק בהשקעות, אז תעסוק בהשקעות. תקרא ספרים, תשתתף בפורומים ותשתדל למצוא כמה שיותר מוקדם משרה בקרן גידור קטנה / פרייבט אקוויטי (לא VC).
      היה לי חבר בתואר בדיוק במצב שלך שכיום מנהל תיק נוסטרו של בית השקעות בינוני. הוא גם עשה התמחות (בסומך), לא יודע אם זה כזה מסייע – שווה להתייעץ עם רואי חשבון שעוסקים בהשקעות.

      בהצלחה!
      ערן

  58. היי ערן מה שלומך? אציין תחילה שלמדתי ממך לא מעט ואני נהנת לקרוא את הבלוג שלך.

    אני אתחיל מהסוף בטווח הארוך מעניין אותי לעסוק בבנקאות השקעות ובנושאים שיש להם זיקה לבורסה האמריקאית. לאחר חשיבה ממושכת בחרתי להתמחות בביקורת מתוך תפיסה שהידע והניסיון שאצבור יסייעו לי בעתיד ואולי יתנו לי יתרון על בוגרי מחלקות כלכליות שלא ראו ביקורת בהתמחות, הבעיה ששובצתי לביקורת תעשייה באחד ממשרדי הביג-4 ולמיטב הבנתי (אולי אני טועה) זה בתחתית שרשרת המזון במשרדים הגדולים.

    שאלותי אלייך:
    האם מביקורת תעשייה לאחר ההתמחות אפשרי להגיע לבנקאות השקעות ולקרנות, או שתהיה העדפה למי שסיים התמחות בענפי הייטק והפיננסים?

    לאן אפשר להגיע מביקורת תעשייה?

    • היי,
      הכל אפשרי, עם שילוב של מזל/יכולת/קשרים, אבל המסלול שלך כרגע לא אופטימלי לכיוון שאתה רוצה ללכת בו.
      לדעתי אין טעם לעשות התמחות ואז לנסות להתקבל לבנקי השקעות – הניסיון שאתה תגיע איתו לא כל כך יעניין אותם (ובצדק. מה כבר אתה הולך לראות בביקורת שיתרום לך בלמכור עסקאות?).
      לדעתי, נסה להתקבל לבנקים המובילים, ואם לא תצליח, אז שווה להתלבט אם ללכת לפחות טובים או ללכת לקרנות גידור או ללכת להתמחות (ותוך כדי לנסות לבנות קשרים).
      בוא נגיד שכרגע אתה לא בדיוק "נוצץ" – יש המון כמוך בחוץ ואני לא רואה איך עוד שנתיים בביקורת עוזרות לך. סתם תבזבז זמן יקר לדעתי.

      בקיצור, יש לך חלום ומטרה לשאוף אליה – זה מעולה, וזה הרבה יותר ממה שלי היה כשסיימתי את הלימודים. אז לך עליה ואל תתן לרעשי רקע לבזבז לך שנים מהחיים.

      בהצלחה,
      ערן

  59. תודה על התשובה

    ביקורת בענפים אחרים בביג-4 תהיה יותר פרקטית להמשך מאשר תעשייה?

    בלוג נהדר!

    • לדעתי ביקורת היא לא כיוון נכון. בהינתן שהחלטת על ביקורת, אני לא יכול לענות על מה עדיף כי אני לא מכיר מספיק את המחלקה הזו

  60. היי ערן,
    תודה רבה על הפוסט האינפורמטיבי, שעשה המון המון סדר בראש.
    רציתי לשאול, במידה ואחליט להתמחות, מה דעתך על התמחות במשרד ממשלתי (ספציפית – משרד האוצר)?
    האם היא נתפסת בצורה טובה על ידי מעסיקים / זהה לביג 4?
    אני כרגע עובד במשרת סטודנט בחשב הכללי ומתלבט בנוגע להמשך.
    תודה

    • היי,
      אני לא כל כך מכיר את הנושא כי זה יותר קטע של סטודנטים בעברית, אבל אני מניח שהחומר שאתה תיחשף אליו שם שונה מזה שיש בביקורת חברות או במחלקה כלכלית.
      זה יכול להיות יתרון או חיסרון, תלוי לאן אתה מכוון…

      ערן

  61. שלום ערן,

    מה אתה חושב על מעבר מתחום הביקורת לתחום המיסים לאחר סיום ההתמחות בביקורת חברות פרטיות במשרד קטן

    • היי,
      אחלה כיוון, השאלה איפה. מסים בפירמות הגדולות זה אחלה מסלול לדעתי, אם יש לך הזדמנות לך על זה. אם זה במשרד קטן אני לא בטוח שזה עדיף על ביקורת.

      ערן

  62. שלום ערן,

    האם תוכל לפרט בקצרה על תחום הבנקאות השקעות?

    בניגוד לייעוץ אסטרטגי, לא מצאתי מידע כמעט אודות תחום זה (לדוגמאת מה כוללת העבודה, מי החברות בתחום, תנאים ואופק קידום..)

    תודה!

  63. היי ערן,

    רציתי להתייעץ,
    אני כרגע לקראת מבחני מועצה (סוף החודש) ובחודש הבא אמור להתחיל להתמחות במחלקת ביקורת הייטק בBIG4. בימים האחרונים עלתה אפשרות להתמחות בחברה טכנולוגית מובילה, התמחות מלאה (שנתיים).

    מאחר ואני די קלולס בנוגע ליתרונות, חסרונות ואפשרויות להמשך אני מוצא את אפשרות הבחירה קשה כי היא מתבססת על ספקולציות ותחזיות.
    רציתי לשאול מה אתה חושב על התמחות בחברה עסקית במקום במשרד BIG4, אני יודע שזאת שאלה רוויה במשתנים אבל אשמח לשמוע אם יש לך איזה INPUT בנושא.

    בעתיד אני רואה את עצמי מתפתח בהייטק או בתחום הכספים (פחות חשבונאות, יותר אנליזיות וכלכלה) או בתחום הפיתוח עסקי, מוצר. ככה שחשוב לי שהדרך איכשהו תוכל להוביל אותי לשם.

    המון המון תודה!

    • היי,
      ראשית כל בהצלחה בבחינות.
      לדעתי עבודה בחברה עסקית, כל עוד לא מדובר באיזה מפעל מיושן, שולטת חזק על התמחות במשרד, כי הרי כולם בהתמחות בסוף רוצים להגיע לחברה ולהתקדם מבפנים – אז למה לא לדלג ישר לשלב הזה? ייתכן שתראה פחות מקרים מיוחדים בחברה מאשר בצוות ביקורת, לדעתי זה לא משהו שכזה מסובך להשלים – מה עוד שאתה בכלל מכוון לאנליזה ופחות לראיית חשבון קלאסית.
      כמו-כן, כנראה שלהתחיל להתמחות בחברה לא פוסל אפשרות של מעבר לפירמת ביג4, אז מה כבר יש לך להפסיד?
      אני אומר לך על ההתמחות בחברה.

      בהצלחה,
      ערן

  64. שלום ערן
    שאלה כמו כולם
    סיימתי לימודים אני מחפש התמחות יש לי אפשרות ללכת להתמחות במשרד קטן שמתעסק בתחום קופות הגמל חברות ביטוח וכל מה שמסביב ז"א לא חברות ציבוריות
    כמה שאלות לי אליך בבקשה
    1. האם זה התחום הוא נישה מאוד ספציפית ?
    2. האם העובדה שהמשרד מתעסק בחברות גדולות ומאזנים בסכומים גדולים הוא יתרון על פני משרד קטן אחר
    3. בהנחה ואחרי שנה ארצה לצאת למשרד גדול האם העובדה שהייתי במשרד שמטפל בחברות ביטוח בלבד זה חסרון או שיש קווים מקבילים עדיין בין חברות הביטוח לחברות ציבוריות מה שאומר שהידע שאצבור כן ישמש אותי ויקנה לי יתרון?
    תודה רבה מראש

    • היי,
      מן הסתם ניסיון כזה יהיה רלוונטי ויקנה לך יתרון רק בצוותים שעוסקים בענף הזה – במקרה שלך, בעיקר אצל סומך חייקין.
      לגבי שאר השאלות, לא מכיר כל כך, גם לא דרך קולגות… נסה למצוא מישהו בתחום שעשה מסלול דומה.

      בהצלחה!
      ערן

  65. בן 25, סטודנט לכלכלה וחשבונאות,שנה א' באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
    קראתי את כל הפוסטים שלך בנוגע למקצוע ראיית החשבון וכן את כל תגובותיך בנושא והתחברתי אליהם מאוד, הן מתוכן הדברים, כמו גם מכתיבתם.
    התחלתי ללמוד השנה ובדיוק סיימתי את הסמסטר הראשון לתואר. התחלתי ללמוד את המקצוע אחרי שהתלבטתי קרוב ל-3 שנים מה ללמוד, ואחרי שיחות והתייעצויות רבות עם המון אנשים ממגוון מקצועות ותחומים ,(בין היתר עברתי אבחון תעסוקתי בו המליצו לי ללמוד רק כלכלה).
    יש לי המון ספקות לגבי הבחירה שעשיתי, ספקות שמטרידים אותי מאוד ובשל כך גם פוגעים בצורה מאוד ניכרת במוטיבציה שלי ללמוד ולהשקיע.
    אני מזדהה מאוד עם הדברים שכתבת בנוגע לעובדה שלימודי הנדסה ומדעי המחשב יכולים להיות שימושיים ופרקטיים יותר מלימודי חשבונאות, הבעיה שאני פחות מתחבר אליהם מצד אחד אך אם להיות כנה גם לימודי החשבונאות לא היו מעולם חלום חיי.
    אני לא רוצה להצטייר כאדם חומרי אך חשוב לי לציין שנושא השכר הוא דבר מאוד מאוד חשוב בעייני ואני לא רואה איך ארוויח טוב מאוד בהנחה ואלמד חשבונאות. אני חושב שלימודי החשבונאות קשים דיים ואילו השכר בסוף הדרך לא מתגמל בלשון המעטה. שנתיים של סטא'ז בשכר של 6000 ₪ בחודש זה דבר שגובל בעייני בטירוף וממה שאני מכיר, השכר לא קופץ לאחר מכן לסכומי גבוהים אלא רק לאחר תקופה יחסית ארוכה של זמן. דבר שלא ייקרה לאדם שהחליט ללמוד מדעי המחשב, ויתחיל להרוויח סכומים גבוהים כבר בתחילת הדרך לצורך העניין. לאחר מספר שיחות עם אנשים מהתחום כולם טענו פה אחד שהסטאז משתלם בטווח הארוך וחבל שלא לעשות אותו, אם כי המשכורת באותה תקופה אכן בעייתית. זמן, זה המשאב הכי יקר שיש לנו, והייתי רוצה להוציא ממנו את המיטב.
    הייתי שמח לשמוע את דעתך בנושא,
    1.האם כדאי לעזוב את לימודי החשבונאות לטובת מקצוע אחר?
    2.האם קיימת האפשרות שלא לעשות את הסטאז כלל, בהנחה שאני לא רוצה להיות רואה חשבון קלאסי, והאם הדבר יכול למנוע ממני להתקבל לתפקידים בכירים בעתיד?
    3.בהנחה ואני באמת לא עושה סטאז, מה הן האופציות הפתוחות בפניי?
    4. מה בדבר מקצוע הנדסת תעשייה וניהול, האם שווה לעזוב את החשבונאות לטובתו?

    תודה רבה מראש!

    • היי,
      1. כן, אם אתה חושב שתהיה מתכנת ברמה טובה.
      2. כן, האפשרות קיימת. לא יודע אם זה יפגע בך. תלוי לאן החיים יקחו אותך.
      3. ציינתי בפוסטים, ובגדול – כל אופציה של בוגר מקצוע כללי עם אוריינטציה כלכלית/אנליטית.
      4. לא. תואר טיפשי בעיניי.

      בהצלחה!
      ערן

  66. היי ליפז,
    תרשה לי לתקן לגבי השכר.
    אני עובד ב-EY כבר יותר מ-3 שנים ויכול להעיד על השכר שם בלבד אבל למיטב ידעתי, התמונה פחות או יותר דומה בכל שאר המשרדים.
    כיום מתחילים את ההתמחות באזור שכר של 6,000 לפי שעות נוספות. לאחר כשנה, ישנו עדכון שכר של כ-500 עד 1,000 שקל. לאחר עוד שנה יש כבר העלאה של ממש שתלויה בביצועים שלך לאורך השנה. מניסיוני סכומי ההעלאה הזו הם כ-1,500-2,000 ש"ח. זאת אומרת שאתה מסיים את ההתמחות עם שכר של כ-8,500-9,000 ש"ח – לא טירוף אבל בטח לא 6,000 שקל. השכר שציינתי הוא כמובן לפני שעות נוספות ויש גם בונוס שנתי שגם הוא משתנה ותלוי בביצועים שלך אבל אעריך אותו בממוצע של כ-1,500-2,000 ש"ח.
    מהיכרותי, שכר התחלתי בחשבות (בין אם כחשב או כעוזר חשב) נע לרוב באזור 12,000-14,000 ככה שאתה יכול למצוא את עצמך אחרי כשנתיים וחצי-שלוש מרוויח שכר של כ-14,000.

    זהו, שיהיה בהצלחה

  67. היי,
    אני סטודנטית שמסיימת בקרוב שנה ג' כלכלה וחשבונאות באוניברסיטת חיפה.
    הציעו לי לקראת תחילת שנה ג' לעשות תואר שני מואץ בכלכלה ומימון (זה לא מאריך את תקופת הלימודים יותר מידי יחד עם השנת השלמה). יש לי מספר שאלות:
    1. קראתי המון תגובות מרמור על רו"ח שפשוט אומרים לברוח מהמקצוע המשעמם הזה. אני באמת מתחברת לחשבונאות אבל הביקורת משעממת אותי. עוד מעט מתחיל השלב של הראיונות במשרדים, אם אני רוצה להגיע למחלקה הכלכלית מה אני אמורה לעשות?
    2. האם שווה לא לעשות את המסלול הבנאלי של ראיית חשבון ופשוט לסיים עם 2 תארים וללכת לעבוד במשרה פיננסית כלשהי?

    תודה על הבלוג בענייני והעזרה.

    • היי,
      1. אני מניח שצריך לבקש להגיע לכלכלית, ואז להצטיין במבחני הקבלה..
      2. לא יודע, לא מת על המשרות האלה… בסוף ברוב המקרים זה משרות מכירה..

      ערן

  68. היי ערן, אני סטודנט שנה ג' לחשבונאות וכלכלה בתל אביב. נמצא כיום כצומת בדרכים אוהב את התחום הפיננסי ומקווה יום אחד להגיע לקרן השקעות כלשהי או משהו בהקשר הזה של שוק ההון. כרגע עובד במשרת סטודנט כטרום מתמחה במשרד בוטיק.
    איך לכוון למקומות האלה קרנות השקעות/הון סיכון וכדומה.. אילו צעדים צריך לעשות?
    אשמח לעזרתך..

    • היי,
      העצה הכי טובה שאני יכול לתת לך היא לכתוב תיזה אחת או שתיים, רעיון השקעה מקורי, ותציג אותו בפני מנהלי הקרנות.
      אם אתה חרוץ ויצירתי כולם ישמחו לשכור אותך.
      לא הייתי הולך לקרן הון סיכון, אלא אם זה ממש ממש מושך אותך. עדיף קרן גידור.

      תן בראש,
      ערן

  69. היי ערן
    הפוסט שלך מאד עיניין אותי. רציתי לשאול מה דעתך על הנושא כזה:
    אני למדתי כלכלה בחוייל עוד לפני שעליתי לערץ. בארץ למדתי תואר שני במנהל עסקים. 8 שנים אני גרה בארץ וכרגע עובדת בתור כלכלנית בחברה גדולה. בעיניי, כין למקצוע של כלכלן עתיד רחוק, לכן אני מתלבטת האים ללכת על קורס הסבה לראיית חשבון באוניברסיטת בר אילן. הקורס הזה דורש יומיים בשבוע ומשך 2.5-3 שנים כולל סמסטר קיץ. עולה כ-46אלף שח.
    האם מבחינתך ההשקעה היא מוצדקת?
    תודה מראש
    א.

    • היי,
      אני חושב שחשבונאות עדיף על כלכלה בתואר ראשון, אבל לא בטוח שגם עבור מישהו שכבר עובד מספר שנים בתפקיד מסוים. הרי מעבר לעלות הלימודים הישירה, יש גם התמחות וכו'.. ללמוד תכנות כנראה יחזיר את עצמו, ראיית חשבון? אני לא בטוח.
      אם כבר להשקיע כל כך הרבה זמן בלמידה, למה שלא תשאפי להיות Data Scientist? יש כאן פוסט מעולה של עמרי גולדשטיין בנושא.

      בהצלחה!
      ערן

  70. היי ערן,
    התקבלתי להתחמות בשתיים מחברות ה- פיג 4
    בקסילמן במחלקת ביקורת באשכול המתעסק בתקשורת וחברות פארמה וקמעונאות, ובדילויט במחלקת ביקורת אשכול נדל״ן.
    מה דעתך יהיה יותר פרקטי להמשך?
    ובכלל קסלמן או דילויט?

    תודה רבה רבה מראש ערן

    • היי,
      זה יהיה קצת לא אחראי לתת תשובה חד-משמעית, משתי סיבות:
      1. כל אחד ותחומי העניין שלו. אני למשל מתעניין בהיי טק, אחר יתעניין בקמעונאות. וגם הטעמים הללו יכולים להשתנות עם הזמן והניסיון.
      2. גם אם תעשה בחירה בהתאם לטעם שלך, ייתכן ש"תיפול" על תיקים מעפנים שלא לומדים בהם כלום ולא מקדמים אותך.

      בקיצור, אין לי דרך לסייע לך. הכי טוב שאתה יכול זה לנסות ולשוחח עם חברי צוות נוכחיים של השותפים הללו.

      בהצלחה חבר,
      ערן

  71. היי ערן, ראשית יישר כח על האתר בכללותו והפוסטים מעוררי השראה בפרט.

    אספר בקצרה את ההתלבטות בה אני מצוי כרגע.
    אני נמצא לפני בחינות המועצה, עתיד להתחיל התמחות ב-EY.
    מתלבט קשות האם להתחיל את ההתמחות בביקורת הייטק/ מחלקה כלכלית.
    אני מכוון לעבודה גלובלית בשפה האנגלית, תואר MBA בעתיד הרחוק לאחר ההתמחות עם אופציה לרילוקיישן.
    השאלה שלי היא איזה מסלול יכול למשוך אותי לכיוונים הללו? מחלקת ביקורת הייטק שמאידך מתעסק בחברות הייטק,US GAAP, או שמא מחלקה כלכלית שברור שיכול לתרום לי במציאת עבודה בחו"ל או כל דבר אחר שארצה לעסוק בחו"ל ( בנקאות השקעות/קרנות וכו' )

    אז בשורה התחתונה- באיזו מחלקה אוכל להביא את השאיפות שלי לידי ביטוי?

    תודה רבה

    • היי,
      בכלכלית, משתי סיבות:
      1. סוג העבודה והגיוון
      2. איכות המתמחים שיעבדו איתך, כנראה רובם עם שאיפות דומות.

      ערן

    • אהלן אלירן,
      קשה לי להאמין שתקבל תשובה כי קוראי הבלוג לא מקבלים נוטיפיקציה כשיש תגובות חדשות לפוסט. נסה לשאול בקבוצת הפייסבוק.

      ערן

  72. שלום ערן,
    חייב לציין שהגעתי לפוסט במקרה, אני סטודנט שנה רביעית באונ' חיפה וסגרתי התמחות באחד המשרדים הגדולים במחלקת ביקורת ההייטק.
    יש לי התלבטות בנוגע למקום ההתמחות – חיפה מול תל אביב, כאשר לאחר התייעצויות רבות הדעות די מפולגות מבחינת העדפת מקום ההתמחות (שיקולי נוחות, מגוון וגודל החברות המבוקרות, השותפים ועוד). אשמח לשמוע את דעתך בנושא (עם הוספת יתרונות וחסרונות עבור שני המקומות).
    תודה!

    • היי,
      מודה שלא מכיר לעומק, אבל בתחושת הבטן כדאי תמיד להיות איפה שהכל קורה ובמקרה של ההיי טק זה אומר בתל אביב והסביבה. זה נכון גם להמשך דרכך המקצועית.

      ערן

  73. שלום ערן,

    ראשית אציין כי אני מודה לך מאוד על הפוסטים המושקעים שאתה מפרסם, זה די עוזר "לסדר את הראש" ולהתפקס על מטרות קונקרטיות לעתיד.
    אני בוגר תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות והתחלתי בחודש האחרון את שנת ההשלמה, ובמקביל אני עתיד להתחיל בקרוב את ההתמחות באחד ממשרדי הBIG 4 בביקורת באשכול החברות הפיננסיות (בנקים, ביטוח וכד').
    אדגיש כי עדיין קשה לי לשים את האצבע לאן בדיוק אני שואף להמשיך לאחר ההתמחות ובאיזה נתיב בדיוק, אך השאיפה הגדולה היא להגיע לתפקידים מעניינים ופחות "טכניים" שכמובן ניתן להתקדם בהם למשרות בכירות יותר.
    מהתייעצות עם מספר אנשים בתחום וכן מקריאת הפוסטים שלך, הבנתי כי המחלקה הכלכלית יותר תתאים להגשמת מטרותיי, אך נאמר לי כי עדיף בכל זאת להתמחות שנה אחת בביקורת ולאחר מכן לנסות ולעבור למחלקה הכלכלית, משום שהרקע בביקרות יועיל בהמשך הדרך.
    אשמח לקבל את חוות דעתך בנושא. כמו כן, במידה ואינך מסכים עם הטענה אשמח לדעת האם התמחות במחלקה הכלכלית אפשרית בשילוב העומס של שנת ההשלמה?

    • היי,
      לא עשיתי את שני המסלולים, אבל יש לי את ההערכה שלי. מהתבוננות מהצד, השליש העליון של המחלקה הכלכלית מגיע למשרות מאוד יפות. בנקאות השקעות, ייעוץ, הון סיכון, היי טק – כל אחת הולכת למה שמושך אותה, ובסוף כולם מכהנים באחלה של תפקידים ועושים יופי של משכורות. יש גם כאלה שמחפשים קצת את עצמם אחר כך, אבל זו התוחלת של השליש העליון. האם אתה נמצא בשליש העליון של המחלקה הכלכלית? לא יודע. פסיכומטרי/ממוצע תואר/אמביציה הן אינדיקציות די טובות. מזל עוזר, אבל זה לא משהו שנמצא בשליטתך.
      האם כדאי לעשות ביקורת לפני כלכלית? לא יודע. אני לא מכיר הרבה שעשו את המעבר, אם כבר אז ל-TS ולא לכלכלית של הערכות שווי, אבל אולי ככה זה פשוט בקסלמן. זה נכון שלאנשים עם רקע בביקורת יש ידע שלאנשים כמוני אין, אבל כמו שציינתי בפוסטים, אני לא חושב שזה משהו שאי אפשר להשלים.

      בהצלחה בבחירותיך!
      ערן

  74. היי ערן, רציתי לדעת מה ההבדלים בעיניך בין לימודי חשבונאות מנהל עסקים לבין חשבונאות כלכלה?

    • היי, אני לא מכיר את התכניות השונות, אבל מנחש שלימודי חשבונאות-כלכלה עדיפים

  75. היי ערן, אני רואה שזה פוסט ישן אם תראה את זה אשמח אם תוכל לעזור לי.
    אני רוצה ללמוד כלכלה וחשבונאות, ואני מתלבט בין מכללה (שקרובה לביתי) לבין אוניברסיטת ת"א.
    מצד אחד ברור שאוניברסיטה יותר 'נחשב', אבל הנתונים היבשים מראים שבבחינות המועצה, האוניברסיטאות מאחורה..
    למשל בבחינות מועצה במרץ 18, חמשת המקומות הראשונים הם מכללות.. ורק במקום ה6 יש את האוניברסיטה העברית, שגם היא עם 67% מעבר, אחוז זהה לאלו שניגשו בלי לימודים אקדמאים.
    https://www.themarker.com/law/1.5938614
    שאלה נוספת, אתה ממליץ על שנת ההשלמה בחשבונאות?
    תודה רבה!

    • היי,
      חד-משמעית ללמוד באוניברסיטה,עדיף בעברית או בתל אביב. אלה פשוט לימודים ברמה הרבה יותר גבוהה, ליד אנשים חריפים יותר.
      לגבי שנת השלמה, אין לי מושג. הרבה זמן עבר מאז שעשיתי את שלי.

      בהצלחה,
      ערן

    • דבר ראשון כל מה שאת רואה בthe marker ואתר כלכליסט לגבי מועצת רואי חשבון את חייבת להפסיק.

      ידוע שהאוניברסיטאות הטובות הן בן ת"א, בן גוריון, וירושלים.

      כל אוניבריטה שולחת את התלמידים שלה להיבחן למבחנים בתקופה שונה. יכול להיות שמה שאת רואה זה לא באמת משקף את האמת.
      אם את רוצה נתונים אמיציים באמת תיכנס לאתר של מוצעת רואי חשבון ואת יכולה לבחור מועד ובחינה מסויימת ולראות את אחוצי המעבר.

      אני אישית לא ממש מסכים עם הדעה של ערן שרק העברית ות"א הכי טובות. אכן העברית זאת אוניברסיטה טובה ללא ספק ואם תלמדי שם תלציחי להתקבל לbig4 אבל דווקא מנתונים של מועצת רואי חשבון, בן גוריון עדיפה.

      לדעתי ללכת לאוניברסיטה עדיף מכל מכללה למעט אולי הבינתחומי שהלימודים שם באמת ברמה גבוהה. אני כרגע בשנה שלישית ואני אומר לך שכמעט כולם כאן (בן גוריון) התקבלו לbig4 ומי שלא זה כי הוא מראש לא רצה ללכת והעדיף ללכת לפירמה קטנה יותר.

      אם את רוצה לשמוע על השקר הכי גדול שהיה לגבי אחוצי מעבר שראיתי. לפני שנה היה רשום שבבן גוריון עברו רק משהו כמו 33% מהנבחנים את הבחינה. לאחר בדיקה את מגלה שזה בכלל לא המועד שבו מגישים בבן גוריון. לאחר מכן את מגלה שניגשו רק 3 אנשים. מתוכם 2 שלא עברו שנת השלמו (ונכשלו) והשני זה מישהו שרק עבר שנת השלמה וניגש פעם שנייה והוא כן כן עבר.

      קצת מצחיק לעשות כתבה בynet על כך שרק 33% עברו..

  76. האוניברסיטאות לא מגישות למועד חורף בשנת השלמה. אלה סטודנטים שניגשים פעם שנייה או שלישית עצמאית.
    האוניברסיטאות מגישות בקיץ למועצה.

  77. היי ערן,
    אני בשנה הראשונה שלי באחד ממשרדי הביג 5 במחלקת הביקורת ואני רואה שתחום הביקורת ממש לא מושך אותי.. התמיינתי למספר חברות למחלקה הכלכלית והתקבלתי ל2 מתוך הביג 5.
    אני מתעניינת מאוד בעולם הייעוץ והשאיפה שלי היא לעסוק בייעוץ האסטרטגי אבל מצד שני אני חושבת שלהחזיק ברישיון רו"ח ליום "אפור" זה גם שיקול ולכן אני מתלבטת האם להמשיך לשנה – שנתיים נוספות במחלקה הכלכלית ומשם לנסות להתקדם לעולם הייעוץ האסטרטגי (דרך אגב גם בחברות האלו יש מחלקות מהסוג הזה) וגם על הדרך לסיים עם הרישיון.. או בכלל להתחיל ללמוד ולהתמיין לחברות של ייעוץ אסטרטגי ולא "לבזבז" שנה על הסטאז' כדי להשיג את הרישיון..
    אשמח לשמוע את דעתך.

    תודה מראש,
    גלי

    • היי,
      אם חלומך הוא עיסוק בייעוץ אסטרטגי בטוח שכדאי לך לנסות להתקבל לחברות המובילות, קרי מקינזי/BCG. אם את מתקבלת לדעתי כדאי לך ללכת על זה ולא להמשיך בהתמחות אבל יהיה כדאי לך להתייעץ עם עוד אנשים. בכל אופן ברור שכדאי לנסות. זה הליך מאוד ארוך, לא קל, וגם ייתן לך קצת מושג לגבי התחרות שיש שם בין המועמדים השונים.
      האם ללכת לשלדור/טאסק או להמשיך בהתמחות? לדעתי עדיף להמשיך בהתמחות. אני לא חושב שהם עדיפים בצורה מובהקת על מחלקות כלכליות בביג 4.

      ערן

  78. היי ערן,

    אני יועץ מס מוסמך בן 33. אין לי תואר. עבדתי במשרד רו"ח קטן במשך 4 בתור מנהל חשבונות. לאחר מכן התקבלתי לתפקיד יועץ מס באחד ממשרדי הביג 4 ועבדתי שם 3 שנים במחלקת מיסוי יחיד. לאחר מכן יצאתי למשרד בינוני שעוסק בנישה מסוימת בעולם של מיסוי יחיד.

    אני מתפרנס סביר. אני מרוויח 12 אלף בחודש במשרד ובנוסף יש לי לקוחות פרטיים מהצד להם אני עושה הנהלת חשבונות ודוחות מס שמכניסים לי עוד 4 – 5 אלף בחודש.

    במשך שנים רבות חלמתי לעשות השלמה לראיית חשבון. חשבתי לשלב לימודי ראיית חשבון עם עבודה במשרד במשרה מלאה, אך אני מבין שמדובר בשאיפה לא ריאלית לחלוטין.

    אני עומד לפני פרשת דרכים. מצד אחד אני מתפרנס בסדר בתור יועץ מס. מצד שני אני מאמין שאני מסוגל להגיע יותר רחוק בתחום הכספים. בנוסף, אני מתקרב למיצוי בעולם מיסוי יחיד והנהלת חשבונות.

    בדקתי באוניברסיטאות ויש לי סיכוי ריאלי מאוד להתקבל לחשבונאות באוניברסיטת בר-אילן וסיכוי סביר להתקבל לחשבונאות באוניברסיטת תל אביב. אני אצטרך לשפר קצת את הפסיכומטרי וגם מספר בגרויות, אבל זה אפשרי.

    אם אני אלך ללמוד חשבונאות בשאיפה לסיים את התואר בפרק זמן סביר וציונים טובים אצטרך לרדת ל-30% משרה בערך + להתפרנס מלקוחות. כלומר ישנה ירידה מסוימת ברמת חיים וחסכונות פנסיוניים למשך הלימודים. לאחר מכן אצטרך לעשות שנתיים התמחות בשכר מתמחים (אלא אם אחד המשרדים יגלה כלפי נדיבות בעקבות הניסיון הקודם שלי) + בחינות מועצה.

    בהנחה והלימודים, התמחות ובחינות מועצה יעברו חלק אקבל רישיון רו"ח לקראת גיל 40.

    שווה ללכת על זה או לא? האם אוכל לצאת לחברות גדולות בגיל 40? כיצד יסתכלו עלי?

    • היי,
      לדעתי לא, אלא אם אתה מצליח למצוא לך איזה מנטור בביג4 שייקח עליך חסות לכמה שנים ויגדל אותך.
      אחרת יש כאן המון השקעה עם אפסייד שהוא בסיכון גבוה.
      אלא אם אתה בטוח ביכולת שלך להפציץ ציונים מטורפים, להצטיין בכל דבר שתיגע בו כולל ראיונות עבודה ואז השמיים הם הגבול. אם אתה מאמין בעצמך ברמות האלה לך על זה.

      ערן

  79. ערן שלום,

    פוסט מאוד מרשים.
    אני כלכלן במערכת הצבאית מזה 4 שנים, (למדי כלכלה ומנהל עסקים).
    התחום הוא מאוד רחב בשוק החיצוני אך מצומצם במערכת הצבאית ומשעמם כיוון שזה טכני ואין הרבה מה לחשוב. (כסף זה לא כסף שם) – כמובן יש כמה תפקידים שדורשים שכל טיפה.. אבל לא הרבה
    אני מתלבט מאוד מה לעשות עם עצמי עם השחרור.. וכיוון שאני מרגיש באוויר עם התואר כלכלה אני חושב ללכת על חושבנאות (בשביל להפוך דברים לפרקטיים יותר) – שהכל יהיה לי ברור ומוגדר בעבודה.

    אני יכול גם לעשות תואר שני כלשהו.. וסוג של להקפיץ את עצמי עם הניסיון הצבאי ופשוט להתמודד על משרה ציבורית בחוץ ולקבל תפקיד בכיר..

    אך, אני חושב יותר על משהו לעצמי שיסייע לי לבנות עסק בעתיד אולי.. לא משנה איזה עסק. להבין את המשמעויות ולנהל אותו טוב (להיות עצמאי, ולדעת לנהל אותו ממש

    לכן, אני לא יודע מה טוב באמת לעשות בשלב זה.. למה לא ללכת למשרה ציבורית עם תואר שני? כי משעמם לי ודי השתעממתי בצבא.

    השאלה אם כדאי לי עכשיו להשלים שנתיים שלוש ל חושבנאות ואחר כך שנתיים סטאז בשלב זה? אני בן 26 עדיין.

    המטרה הסופית שלי? מבחינתי לפתוח כל סוג עסק אפשרי שיניב לי כסף.. ושאדע לנהל אותו בכל צורך אפשרית.. להבין איזה עסק כדאי לפתוח וכו וניהול תוך כדי חייו של העסק

  80. אני אוסיף קצת על עצמי,
    הלכתי ללמוד כלכלה כיוון שאני אוהב את הרעיון באופן כללי באמת, אני אוהב את זה. אני לא בטוח אם אני אנליסט טוב או לא. או שתהיה לי סבלנות לשבת על דוחות וניתוחים למניהם.. אבל בגדול עבודות מחקר לא אהבתי. (לתת השערות באוויר ולהוכיח "אולי").
    אני אוהב נגיד להבין איך חברות מרוויחות.. מאיפה הרווח שלהן מגיע ודברים כאלה.. (קמעונאית: תמחור מוצרים כך שיהיה מחירים רווחיים אך ללקוח יהיה סביר עדיין)
    למה עסק פותח באיזור זה? והוא צלח והשני אותו דבר בבלוק ליד לא צלח..
    שטויות כאלה אני אוהב.
    ראיית חשבון מתאים לי? לא סגור על זה.. אבל הבנתי זו הדרך שלי הקצרה לכסף במצבי.

    ממש סליחה על החפירה באמת. אני מעריך את הבלוג שלך ממש. אתה ריאלי.

    • אהלן שי,
      תודה על המילים החמות. תראה, בתחום האנליזה מה שחם כרגע בהיי טק זה ה-Business Analysis. זה מה שפעם היה "כלכלן", אבל היום מאוד מחובר לביזנס, לאופרציה ולמדדים שחשובים לכל חברה. משם אפשר להתקדם למגון תפקידים בחברות סטארט אפ. זה גם נוגע בתכנות כי האנליסטים הטובים לומדים לכתוב קוד ב-R או בפייטון ולומדים מתודולוגיות של דטה סיינס, שזה נחמד לדעתי. אתה יכול לנסות את הכיוון הזה, לרוב לא דורשים ניסיון משמעותי והשכר חביב (16-22 אלף ש"ח).
      האם כדאי לך ללמוד ראית חשבון או תואר שני? לא יודע. אני לא מכיר אותך. באינטואיציה נראה לי שהייתי במקומך מנסה להיכנס להיי טק בלי זה, אבל באמת שאין לי שמץ. הכיוון לעזוב את המערכת הצבאית נכון לדעתי.

      בהצלחה!
      ערן

      • ערן,

        אחלה רעיון! תודה רבה על העזרה
        תראה אם כבר אתה מדבר על אנליסטים כותבים שורת שפת פייטון הגיוני לי קצת (כי אם כבר,יבקשו מאותם מתכנתים באותה חברה שיפתחו להם שורה זו.. ומה נשאר לאנליסט? לעשות את השאר)
        ונראה לי אתה בכיון של להמליץ על תואר במחשבים איך שציינת קודם.
        אם אתן לך שאלה אחרת(כמובן קבלתי את תשובתך הקודמת במלואה) : מה היית ממליץ לי לעשות במידה ועדיין יש לי תכוח ללמוד אפילו אם זה הסבה מקצועית : לעשות תואר מחשבים 3 שנים או להשלים לראיית חשבון 3 שנים (כולל השלמה)
        מה היית אומר על זה?
        אגיד לך מה.. עשיתי חשבות שכר לא מזמן כי התעניינתי.. בכל החישובים, אך למהרה גיליתי שישנן תוכנות לחישוב השכר שמשרתות אותו חשב שכר בחברה.. (שהיא מתעדכנת עם השינוי בחוקים).מה נשאר לחשב לעשות? להקיש נתונים..

        אני יודע התחומים רחבים מאוד בכל זאת:
        אשמח לשמוע על הנושאים הללו ממך:
        1. מה היית אומר על הפוטנציאל להיות רואה חשבון עצמאי ולנהל תיקי לקוחות? (מכיר כמה דווקא מרוויחים טוב!) מעלה את זה פה כי אתם רק מדברים על לעבוד בפירמות שזה הכי בנאלי.
        2. רואה חשבון מומחה בפלילי.. אני לא יודע אם בארץ יש דבר כזה, אבל זה אחלה (גילוי הונאות, הלבנות וכו)
        תוכל להתייחס טיפה?
        ממש תודה על הכל.

        • היי שי,
          צר לי יקירי, אך מה שאתה מבקש זה ייעוץ קריירה ואין לי מושג בזה. לאחרונה התחלתי לקרוא את אורנה רודי ואני מאוד אוהב את הסגנון שלה. נסה לפנות אליה, אולי היא תוכל לסייע.

          בהצלחה,
          ערן

  81. היי ערן,
    אני יודע שזה פוסט ישן אבל אני מוצא את עצמי נתקל בו בנקודת מפנה בחיים שלי, ואשמח לשמוע את דעתך.אני כרגע לומד הנדסת חשמל באוניברסיטת תל אביב שנה א' ואני תמיד נמשכתי לתחום הכספים אבל יותר בתור תחביב, אבל אני מרגיש אולי שאני לא רוצה ללמוד הנדסה מספיק כדי להתגבר על הקשיים הרבים שאיתם אני מתמודד בלימודים(ציונים נמוכים,כנראה מעבר סמסטר השלמה עוד בשנה א'..) ואולי לקחת את התחביב לשלב הבא ולעבור לראיית חשבון וכלכלה בסמסטר הבא.
    האם היית ממליץ לבן אדם במצבי להישאר במסלול הבטוח שיקח כנראה כמה שנים נוספות בנוסף למסלול הרגיל ו"לסבול" או ללכת אחרי התשוקה שלי(דרך אגב במידה ואני משנה מסלול לימודים הייתי רוצה להיכנס לתחום ההשקעות).
    נ.ב – מבחינה כלכלית יש לי תמיכה מלאה מההורים שכמובן יותר לוחצים על הכיוון של להישאר בהנדסה.
    תודה רבה על הפוסט המרתק
    וזה באמת לא מובן מאליו שאתה עונה לכולם פה ככה.

    • היי שרון,
      שמע, זה מאוד מחמיא לי שאנשים במצבך חושבים שיש לי משהו לתרום להם, אבל האמת היא שלא.. כן אומר לך שהפרקטיקה של עיסוק בכספים שונה מאוד ממה שאתה מדמיין (כנראה). אני ממליץ לך לנסות ולדבר עם אנשים שעוסקים במקצועות שאתה שואף אליהם ולקבל תמונה טובה יותר של איך זה יהיה לעבוד במקצוע הזה. בעיקר הייתי מתרכז באלו תכונות נדרשות כדי להגיע לטופ. למשל, במקרה של אנליזה בשוק ההון, כנראה שיכולות מכירה (כדי לגייס כסף לקרן משלך, או כדי להופיע בטלוויזיה/עיתון) הן דבר חשוב.
      סורי שאין לי משהו לחדש לך.

      בהצלחה,
      ערן

      • שלום ערן, אני מתנצל שאני מגיב לפוסט כל כך ישן.
        יש שאילה קטנה, כרגע אני בשנתי השניה בהתמחות, למדתי ראיית חשבון באוניברסיטת חיפה, וכרגע ההתמחות הינה במשרד בינוני-קטן, ויש לי הצעת עבודה מ מאחת הפירמות בעשירייה הראשונה , המחלקה היא ביקורת פנימית, אשמח לדעת יותר על תחום הזה, כי משם אין לי מושג לאיפה מתפתחים.
        ואם ברשותך תוכל לתת לי עיצה איך אפשר לפתח את עצמי מבחינת לימודים, איזה כישורים כדאי לפתח כדי להתקבל למשרות עם משכורות טובות, מה ללמוד? במה להתרכז, תואר שני במשהו.
        תודה רבה לך,

        • היי,
          לא מכיר ביקורת פנים, אבל במקומך לא הייתי נסגר לכזו נישה בשלב מוקדם כל כך בקריירה.

          ערן

  82. היי ערן מה שלומך? אני אמור להתחיל התמחות בקוסט בחודש אוקטובר ויש לי התלבטות בין המחלקה הכלכלית בבדיקות נאותות לבין מחלקת ביקורת הייטק. קראתי שאתה התמחית בהערכות שווי והצלחת ליישם מסלול עוקף ביקורת לתפקיד cfo. אם אני רוצה להגיע לתפקידים האלה באיזו דרך עדיף לי לבחור?

    • היי,
      אין לי שמץ של מושג איך לענות על זה. אין לזה מתכון לצערי.

      ערן

  83. היי ערן
    אני רוצה למוד ראיית חשבון ואני מתלבטת באיזה מסלול- ניהול וכלכלה באוניברסיטה הפתוחה או חשבונאות ומערכות מידע במכון טל, מה עדיף לשיטתך?

    • היי,
      אם כבר מכללה, אז לדעתי עדיף בינתחומי או מכללה למנהל.

      ערן

  84. היי ערן,

    שמי דניאל ואני מסיים בדיוק תואר ראשון בחשבונאות וכן תואר ראשון במשפטים.

    אני ודאי מעוניין להיות עו"ד, אך אני מתלבט רבות אם לצאת לשנת השלמה ולהיות רו"ח ועו"ד, או פשוט להיות עו"ד רק עם תואר בחשבונאות.

    אספר לך קצת על עצמי (שמא יעזור לך לתת לי תשובה), מאוד אהבתי את התואר חשבונאות (אהבתי מאוד את הקורסים בכלכלה, מימון, מיסים וכו), וסך הכל הוצאתי ממוצע טוב בתואר, אך פרט חשוב – אני ממש לא אוהב את תחום הפיננסית! מרגיש שתחום זה בזבוז זמן מבחינתי ולא מקדם אותי החיים.

    אני נמצא עכשיו ממש לפני צומת דרכים, האם להתחיל עכשיו התמחות במשפטים באחד מהמשרדים הגדולים, או לצאת לשנת השלמה ולעכב בשנה וחצי לפחות את ההתמחות במשפטים.

    הייתי מאוד שמח אם תוכל לענות לי על השאלות הבאות (מהניסיון שלך)

    1. האם העובדה שאני ממש לא אוהב פיננסית, בהכרח עלי לא לצאת לשנת השלמה?

    2. האם עלי לצאת לשנת השלמה עכשיו או פשוט ללכת להתמחות במשפטים כעת?

    3. מהסקר שוק שעשיתי כיום, המשכורות במשפטים במשרדים הגדולים הם פי 1.5 ולעיתים אף פי 2, מהעבודה במשרדים הגדולים בראיית חשבון. מניסיונך נתון זה נכון?

    4. הייתי שמח אם תוכל לפרט בגדול את טווח השכר במשרדי רואי חשבון בביג פור, (נגיד ב 5 שנים הראשונות)

    5. ובסופו של דבר, האם עלי לדעתך ללכת על מסלול של רו"ח ועו"ד, או פשוט להיות עו"ד בנושאים כלכלים (ופשוט לנטוש את הרעיון שאהיה גם רו"ח)?

    בתודה רבה לך על היחס האישי,

    דניאל.

    • אהלן דניאל,
      טוב זה די ברור שפניך למסים. זה מאוד מתאים למה שלמדת והכסף מעולה אם אתה טוב (לא משנה אם בביג4 או בעריכת דין).
      1. אין לי מושג איך לענות על זה, לא רוצה לקחת אחריות :) הקטע בשנת השלמה זה שאו שאתה עושה עם כולם או שכבר לא תעשה. האם זה קריטי למי שעוסק במסים? קצת, כי זה כובל אותך לעסוק בתחום רק מהכיוון של עריכת דין, שזה הרבה כתיבה וכו'. יש אנשים שדווקא אוהבים את האלמנט התפעולי שיש בפירמות במחלקות מסים.
      2. ראה 1.
      3. תלוי כמה רחוק אתה מגיע. אופי העבודה שונה. יש לי חברים טובים משני הסוגים, אף אחד מהם לא יכל לעשות את העבודה של השני. בשני המסלולים עושים אחלה כסף בטווח הארוך.
      4. לא יודע.
      5. אתה צריך לשאול את עצמך האם אתה נהנה מכתיבה. כי זה חלק גדול מהעבודה כעורך דין, ואתה צריך להיות ממש טוב בזה כדי להתקדם (צריך גם לדעת לשווק ללקוחות כמובן).

      ערן

  85. היי ערן, קודם כל רציתי להגיד שאתה כותב מאוד יפה ומאוד נהנתי לקרוא.
    אני סטודנט לחשבונאות שנה ג׳ וכרגע בעיצומם של מיונים להתמחויות, האם לדעתך גם במצב שוק העבודה כיום ובהנחה שהמטרה שלי היא להיות CFO בחברת טכנולוגיה עדיין המהלך הנכון יהיה להתמחות במחלקה כלכלית ולא בביקורת הייטק? אשמח מאוד לשמוע את דעתך

    תודה רבה!!
    תום

    • היי תום,
      לא זכור לי שאמרתי שהתמחות במחלקה הכלכלית היא הדרך להגיע לתפקיד CFO, אם כבר אמרתי שהמסלול הקלאסי עובר בביקורת. בכל אופן לא קרה שום דבר בשוק התעסוקה ששינה את דעתי, אני עדיין עומד מאחורי כל הפוסטים שכתבתי בנושאי קריירה.
      לגבי השאלה שאתה שואל, הרבה שואלים אותה ולצערי אין לי הרבה מה להוסיף מעבר למה שכתבתי בפוסטים. החיים הם סטוכסטיים, הרבה יכול לקרות, אין לי דרך להמליץ לך על כיוון כזה או אחר, כל מה שאני יכול לעשות הוא לספק לך סקירה מהימנה ככל שאני יכול ואת זה עשיתי.

      בהצלחה,
      ערן

  86. היי, רציתי לדעת מה דעתך על לימודים האונ' הפתוחה? הלכתי לשם משום שלא התקבלתי לאונ' הגדולות (ת"א או העברית) ומכללה בעיני לא עדיפה.

    • היי אבי,

      סורי אבל מדובר במוסד פחות נחשב מהמכללות המובילות (והיקרות) כמו המכללה למנהל והבינתחומי. יהיה לך לא פשוט להשיג התמחות באחת מארבע הפירמות הגדולות, אבל הכל אפשרי.

      בהצלחה,
      ערן

    • היי אבי,
      מה שערן אומר לא נכון.
      א. האוניברסיטה הפתחוחה זה באמת אחלה וגם משם תצליח להתקבל לביג 4.
      אני עכשיו סיימתי לימודים בבן גוריון. אין אצלני בנאדדם בתואר (60 איש) שלא התרבל לאחד מהביג 4.
      המצב היום בשוק שכל מי שיש לו דופק מתקבל שזה דבר מעולה בשבילנו.

      וסתם שתדע שהמקונות הנחשבים ללמוד בהם זה ת"א, בן גוריון, והבינתחומי (איכות הוראה מדהימה).

      בכל מקרה שיהיה לך בהצלחה, אם יש לך עוד שאחות בשמחה.

      וערן אני לא מנסה להעליב או לפגוע אבל אתה מסתכל על הדברים בצורת העבר, כלומר איך זה היה בתקופה שלך. המון השתנה מאז. מוסודות שבעבר היו טובים היום הם פחות.
      אפ בעבר היה קשה להתקבל לביג 4, היום זה באמת לא קשה.

      • הפוסט נכתב בשנת 2015… כמו-כן, מסופקני שהעברית איבדה את מקומה ברשימת הטופ3 אבל בכיף :)

  87. אני לא יודע מה הבעיה של המשרדים הגדולים עם הפתוחה. לדעתי סטודנט שיש לו משמעת ללמוד תואר בלימוד עצמי שווה יותר מכל בוגר מכללה פרטית. אבל אם זה המצב ואתה לא רוצה לשלם 120 אלף שקל על תואר בחשבונאות לך ללמוד בבר אילן.

    מדובר במקצוע גילדאי. כל עוד אתה לומד במוסד מוכר ועובר את הבחינה לא מעניין אותם אם למדת בתל אביב או עברית או חיפה או בר אילן.

    בנוסף השוק נכנס למחסור. המשרדים הגדולים מגייסים כל מה שזז. הימים שהמשרדים הגדולים יכלו להרשות לעצמם לברור רק בוגרי אוניברסיטאות מגיעים לסיומם.

    • היי אלכס,
      למעסיקים אין זמן לעשות מבחנים מעמיקים לאלפי מועמדים שמגישים מועדמות למשרת מתמחה ב-6000 ש"ח בחודש, זה פשוט לא שווה את זה, אז מסתמכים על איתותים כמו מוסד לימודים.
      זה שהמקצוע הוא גילדאי זה הגורם לשכר הנמוך ולא לזה שלא מקבלים אנשים מהפתוחה.
      תמיד כשאני אומר שמוסד א' פחות טוב ממוסד ב' תמיד נותנים לי דוגמה של איזה אילון מאסק שלמד במוסד א'. זה לא הגיוני להשוות את האחוזון העליון בכל מוסד לחציון במוסד אחר – לא רק שזה לא טיעון טוב בויכוח, זו גם לא הצורה שבה מעסיקים מסתכלים על הדברים…
      בעיניי מוסד ברמה גבוהה הוא לא כזה שמאתגר אותך ביומיום כי אין מסגרת או כל קושי דומה אחר,(אחרת בוא נקים מכללה בינונית על פסגת הר ללא כביש גישה ואז נגיד שמי שהצליח להגיע אליה ללמוד כל כך רוצה את זה שהוא חייב להיות מעולה), אלא כזה שרמת האנשים והלימודים בו היא גבוהה. מה לעשות, לדעתי הפתוחה לא נמצאת בטופ 5 מהבחינה הזו.

      המון בהצלחה,
      ערן

  88. אהלן ערן, יצא לי לקרוא לא מעט את הבלוג שלך וממש התרשמתי מהתוכן והמידע שאתה מפיץ בקרב סטודנטים שלומדים את מגמת החשבונאות ואיך אתה "מאיר" לנו את הדרך לאן פנינו מועדות ועל כך אני רוצה להגיד לך תודה רבה. עכשיו לעניין המרכזי שאני פונה אליך מאחר ואני עתיד להתמחות בביקורת בBDO אני אשמח מאוד אם יש משהוא שתוכל לקשר אותי אליו שאני אוכל לקבל קצת מידע מקיף על החברה עצמה (משהוא מתוך החברה שאולי אתה מכיר שהתמחה בביקורת) מאחר ואני יודע שהתמחית במחלקה הכלכלית וכנראה שלא תוכל לתת לי מידע בעצמך ( יכול להיות שאני טועה), הרעיון המרכזי בשאלה שלי זה עד כמה התמחות במחלקת הביקורת בbdo "נחשבת" בחברות גדולות פרטיות/ציבוריות, (שאליהן אני רוצה להתברג לאחר ההתמחות) מאחר ואני רוצה להתחיל בתפקיד עוזר חשב, תודה רבה.

    • היי ניר, לא לגמרי הבנתי את השאלה.
      אגב, לצערי אין לי קשרים ב-BDO, נסה להשאיר הודעה בקבוצה ואני מניח שיהיה מי שמכיר ורוצה לסייע.

  89. סליחה אבל אני ממש לא מביא לך דוגמא של אילון מאסק. בסופו של דבר אתה לא מבצע כאן שום בדיקה אמיתית. אתה הולך לפי מה שהיה מוכר בעבר ועם זה אתה נשאר. ידוע לכולנו שהעברית ותל אביב הן אוניברסיטאות מוצלחות מאוד. אך זה לא אומר שהלימודים שם בחשבונואות גם כן ברמה גבוהה.
    בשביל לבדוק האם מוסד מסויים הוא ברמה גבוהה או לא, מה שצריך לעשות זה ללכת לראות את אחוזי המעבר של בחינות המועצה, והעברית לא במקום השלישי.
    עד לפני שנה (השנה לא בדקתי). ה3 מקודמות הראשונים הם דווקא תל אביב, בן גוריון, ובינתחומי.
    ושוב אני אומר, יש מחסור מאוד גדול ברואי חשבון. אין סיבה שאם תיקח מוסד מוכר לא תתקבל, וכשאני כותב מוסד מוכר זה גם תופס על מוסדות מוכרים במכללות.

    בEY למשל הם בכלל לא מסתכלים על הציונים שלך או שום דבר כזה. הם מושיבים אותך בקבוצה עם מספר אנשים ועושים לכם מבחני כיצד אתם עובדים בצוות.

    אאני כן מבין את הכוונה שבנאדם שלמד במוסד שבו הלימודים קשים יקבל קרדיט גבוה יותר אצל המעסיק ולכן לא מומלץ ללכת ללמוד במכללה בצפת למשל ( אלה אם כן אין לכם ברירה). גם בלי קשר חשוב שתמצאו מוסד שהרמה בו גבוהה, חשבונאות לעומת מקצועות אחרים באוניברסיטה, הלימודים כן חשובים:
    1. יש לכם בחינות מועצה וחשוב שתגיעו ברמה גבוהה!
    2. כל מה שתלמדו בו במקצוע הוא חלק מהעבודה שלכם בעתיד. לא תוכלו לבצע ביקורות טובה אם אין לכם הבנה טובה של החומר.

    בהצלחה לכולם

    • אוסיף לך רק נתון אחד והוא איכות האנשים שאתה לומד איתם. ציון ההתאמה בעברית ותל אביב הוא כמדומני הגבוה ביותר. כשלומדים עם אנשים חזקים יותר, זה דוחף אותך למקסם את הפוטנציאל שלך, הלימודים הם ברמה גבוהה יותר ורשת הקשרים בעוד 10-20 שנה איכותית יותר.

  90. בתור סטודנט לאוניברסיטה הפתוחה אני חייב לציין שהאחוזים שעוברים את המבחני לשכה מהנמוכים ביותר ואיכות ההוראה לא מהגבוהות ובהתאם לזאת את השנת השלמה אני כנראה אעשה ברופין או בבינתחומי וזאת אך ורק משום שאני רוצה למקסם את הסיכויים שלי לעבור את המבחני לשכה, למרות זאת הגשתי קוח לביג 5 ושלושה משרדים כבר חזרו אליי (יום לאחר ששלחתי) , וכבר התקבלתי לאחד המשרדים הגדולים (bdo) , שורה תחתונה, ברגע שקוראים לך לריאיון זה כבר לא משנה איפה למדת, הכל תלוי בך ואיך אתה משווק את עצמך בפני המראיין, אני ממליץ מאוד להתכונן היטב לריאיונות ולהיות מוכן לכל שאלה, זה המבחן האמיתי יותר מכל ממוצע ציונים גבוה שקיבלת בכל מוסד לימודים "נחשב".

    • בשוק מתחיל מחסור קשה בכוח אדם. רוב הסיכויים שמרבית הבוגרים בשנים הקרובות ימצאו את עצמם מתמחים בביג 4 בלי קשר למוסד בו הם למדו.

      המציאות הזאת כנראה לא תמשך לנצח וחבל שסטודנטים לעתיד יקראו תגובות לא רלוונטיות למציאות שתהיה באותה תקופה בשוק העבודה.

      לכן לדעתי יש לעשות כל מאמץ בשביל להתקבל לאחת מחמשת האוניברסיטאות:

      א. תל אביב
      ב. עברית
      ג. חיפה
      ד. בר אילן
      ה. בן גוריון

      במידה ואין אפשרות להתקבל לאוניברסיטה כדאי לשקול אפשרות ללכת ללמוד בבינתחומי או במכללה למנהל מאחר ובוגריהן מתקבלים לביג 4.

      במידה ולא מתקבלים לאוניברסיטה ולא יכולים להרשות לימודים במכללה פרטית (וזה בסדר גמור) תלכו ללמוד ברופין או ספיר. אוניברסיטה פתוחה שימו בתור אפשרות אחרונה לא בגלל הרמה של המוסד אלא כי לא פגשתי עוד אדם אחד שלמד בפתוחה וסיים תואר בפחות מ-5 שנים.

  91. לדעתי אנשים פה סתם מסתבכים. מה כזה מורכב בלהיות רואה חשבון?

    זה האמא של ההשקעה לטווח רחוק זהו זה.

    בהתחלה הרבה שנים לומדים גם תוך כדי עבודה אם זה ביג 4 או עצמאי זה לא קריטי תלוי איזה רמה תרצה, לדבר עם הלקוח או לשבת בספרים ולחקור
    כמובן עדיף עם הלקוח כי אז תבין מה ששם לא יתנו לך.

    לרוב בארגון גדול יתנו לך עבודה שחורה, אבל כמו כל דבר צריך קומבינה.

    האם כדאי? חצי חצי, כיוון שכן בגיל 40 יהיה לך כסף, אך אולי זה גיל שכבר פחות תהנה מכסף אז הכל עניין של זמן

    הבעיה ברואה חשבון, שזה מלא זמן לצבור נסיון וכל כך הרבה אנשים פתטיים שחושבים ללכת ללמוד ובוודאות להיות עשירים.. אז מה לעשות.. נהיה כמו עריכת דין.

    תלוי מצב ומה תרצה לעשות. רואה חשבון זה תוך ארגון ותפקיד מובנה לפי קצב הניסיון זאת אומרת, בארגון כמתחיל תקבל 6 אלף, לאחר שנה וחצי שנתיים 8 אלף, וכו…

    בהסתמך על כך עדיף ללכת על כל מקצוע ולעבוד במשרה ממשלתית במשכורת שהיא יותר גבוהה.

    לכן הכל העדפות.

  92. אהלן ערן, התקבלתי להתמחות בey למחלקת ביקורת הייטק, ברצוני לדעת למה לפי דעתך כדאי לשקול התמחות במחלקה הכלכלית ואילו דלתות המחלקה הכלכלית תפתח לי בעתיד ולאילו תפקידים במשק הישראלי אני אוכל להתברג לאחר סיום התמחות במחלקה הכלכלית, אני פשוט לא מבין למה ללכת סחור סחור כי הרי בסופו של דבר הרבה יוצאי מחלקות כלכליות שואפים להגיע למשרה של cfo, ובסופו של דבר המסלול האידיאלי לזה הינו ביקורת.

  93. אהלן ערן מאמר מרתק.
    למה בהרבה מקומות אני רואה בדרישות לרו״ח ״עדיפות לתואר במשפטים״?

    • אין לי מושג. זה בעיקר רלוונטי למחלקות מסים כי עורך דין יכול לייצג את הנישום בערכאות גבוהות יותר, וגם בדרך כלל הם טובים יותר בכתיבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *