מהדורה 78, והפעם: למה אני דובי לא-לא לגבי The New CFO Tech Stack?

היי לכולם,

חג חנוכה שמח.
אני בסיומם של חודשיים די אינטנסיביים בעבודה ובכלל. הרצון ללמוד ולשתף עדיין קיים, זמן פנוי קצת פחות :)
יחד עם זאת, אני מתכוון לקיים וובינר בנושא BI במחלקות כספים בו אציג את ה-BI שבנינו בפרוטאנטקס למחלקת הכספים, בדגש על מחלקת הכספים. אשתדל לגעת בנושאים רחבים ככל האפשר, אז לא גע במטריקות שרלוונטיות רק לחברות SaaS, כמו CAC ו-LTV, שגם כוסו לדעתי בצורה מעולה בפודקאסט של מאנדיי. הוובינר יעסוק בדברים קלאסיים של דוחות כספיים (ולמה כדאי בכלל לשקף אותם ב-BI), כוח אדם, דוחות פרו-פורמה (כולל מזומן בשיטה הישירה, שזה די מגניב), תקציב מול בפועל ועוד כמה. קהל היעד הוא חברות עם BI לא קיים או בתחילת דרכו, או חברות ותיקות יותר שאולי יקבלו השראה מאיך שתפרנו נושאים מסוימים ב-BI שלנו. עוד נושאים שאגע בהם יהיו כיצד לתכנן את המערכות בצורה שתצריך מינימום תחזוקה שוטפת, איך למנף את ה-BI במערכת היחסים שלכם עם קולגות בארגון ועוד. בקיצור, שילוב של high-level ורצפת הייצור. הכי כיף.

הוובינר מתוכנן לתחילת פברואר ויצרתי טופס הרשמה שכולל כמה שאלות שיעזרו לי לתכנן אותו.
להרשמה לוובינר לחצו כאן

עוד בחדשות, לפני שבוע וקצת זכינו בפרס הסטארטאפ המבטיח של גלובס לשנת 2022. אם יש כאן קוראים שהצביעו לנו – תודה! אם יש כאן כאלה שלא, חכו שאני אתפוס אתכם בקלארו.

קרנות פרייבט אקוויטי מתחילות לזוז. תומא בראבו גייסה לאחרונה קרן חדשה בגובה 32 מיליארד דולר, ויסטה מגייסת 20 מיליארד דולר ונראה שאנחנו בתחילתו של בום די רציני (וצפוי), עם הרבה מיזוגים רוחביים ולקיחה של חברות מהציבורי ולפרטי, כמו Zendesk, User Testing וממש לאחרונה Coupa. ג'אמין בול מהקרן Altimeter שיתף גרף שמורגן סטמנלי פירסמו בנושא. שימו לב לכל העיגולים הכחולים (ולטעות שלהם בסיווג של Kaseya / Datto, אלא אם מחשיבים את המימון מהצד של אינסייט כפיננסי). הפודקאסט All-in שוחח על הנושא בפרק 108, מתחיל בערך בדקה 51:00.

עוד בפרק 108, שיחה על DPI ו-TVPI ומצב השוק ו-וולואציות. אחח, כמה שהם אוהבים את החפירות הללו. אני מודה שקצת עייפתי מהדיונים הללו, אבל רצוי להטות אוזן מדי פעם כדי לקבל את הדופק של השוק (ככל שאתם מסכימים עם ההנחה הגלומה שדיוויד סאקס = דופק השוק).

צייצתי לפני כמה ימים את מחשבותיי על נושא ה- New CFO Tech Stack – מוצרי SaaS שמכוונים להחליף כלים עתיקים (כמו Anaplan) ו/או אקסל במחלקות כספים. מאחר וחלק גדול מקוראי הניוזלטר פחות נמצאים בטוויטר, אני מצרף כאן את הטקסט. אם מישהו רוצה אימלוק, זה הולך בערך ככה: מניסיוני, מי שרוצה להחליף את אקסל לרוב פוגש בעיקר חברות hyper-growth; אין הרבה כאלה בעולם הרחב והחברות הוותיקות שמשתמשות באקסל לרוב עושות את זה כי התהליך הקיים מספיק טוב ובשביל לבנות מוצר מדף שיחליף את האקסל צריך לענות על זנב ארוך (מדי?) של דרישות מצד הלקוח. שרוצה להחליף מוצרי לגאסי (למשל, גל מוצרי הדור הבא של FP&A) צריך להסביר מדוע דווקא הוא יצליח לייצר חברה רווחית כשהוא תוקף את אותם הלקוחות באותו השוק עם אותו ACV (וכנראה CAC גבוה יותר), כשאפילו Coupa לא רווחית במיליארד דולר ARR. כעת, לטקסט המלא:

למה אני דובי לא-לא לגבי The New CFO Tech Stack? זמן לשעמם אתכם עם שרשור.
אחת ההמלצות שלי לאנשים שמגיעים להתייעץ לגבי כלים עבור מחלקות כספים היא לא לראיין רק חברות hyper growth. אנשים רואים גרף כמו זה וחושבים "המפגרים האלה תקועים בשנות ה-90 עם האקסל שלהם". גם אם זה נכון לחברות hyper growth, הן כנראה הרבה יותר עשירות, נגישות ומוכנות לאמץ שינויים בהרגלי עבודה – מאשר הרוב הגדול של הלקוחות הפוטנציאלים (מפעל מנועים באיידהו). ולגבי אותם לקוחות – יש מצב שאקסל הוא מספיק טוב, בוודאי עם פיצ'רים מהשנים האחרונות כמו Power Query ויועץ טוב. לרוב, התשובה שאני מקבל היא "אתה צודק אם היינו מכוונים לMid-Market, אבל אנחנו מכוונים ל-SME בשוק הטק. נבנה מוצר ידידותי ונחליף מוצרי לגאסי כמו Anaplan או אקסל". ואז, כשמתחילים לדבר על הקושי להחליף פלואו קיים, ACV שיכסה את ההשקעה וכו' – קשה לי לראות את המתמטיקה עובדת. מתי המתמטיקה יכולה לעבוד? כשמדובר מוצר ויראלי מטבעו כמו Corporate Cards, כשאפילו בתחום החם הזה רוב החברות חיות על Interchange ומנסות לבסס דמי מנוי משכבת ערך מוסף מעל (Approval workflow, AP וכו'). רוב המוצרים שראיתי הם מוצרי SaaS Enterprise די סטנדרטיים בלי אלמנט PLG מובהק.
זה לגבי המתמטיקה. למה אני בד"כ סקפטי גם בנוגע להצעת הערך? אישית, אני הרבה יותר אלרגי ל-Reporting שנעשה באקסל במקום BI מאשר חישובי צד מסייעים בתהליך עבודה קיים (כל עוד התהליך עצמו טוב). בסוף, וזה משהו שחטאתי בו לעתים בתחילת דרכי המקצועית, הכלי הוא אמצעי ולא מטרה. אני שמח שהטמענו נטסוויט ומוצר Corporate Cards לא בגלל ערך נעלה של שימוש בטכנולוגיה, אלא כי הם מאפשרים לנו לסגור את החודש מהר יותר ולשחרר צווארי בקבוק מיותרים ברכש. כנ"ל לגבי מערכות אחרות שהטמענו בשנה האחרונה (ספוילר: לא הרבה. רוב ההשקעה הייתה באיחוד מערכות וחיבור ביניהן).
לסיכום, האינפלציה במוצרי ה-SaaS לא פסחה על מחלקות הכספים. המון מוצרים מנסים לפתור בעיות לא מספיק גדולות במחיר שלא ישתלם לרוב הלקוחות. האם זה אומר שאין לדעתי מקום לחדשנות ב CFO Suite? לא. תמיד יש הזדמנויות להשיק הצעת ערך חדשה שתלך ותתרחב ותאיים על מוצרי לגאסי – לראייה, תחומים רותחים כמו Spend Management ו-Payroll – או כזו שמשפרת תהליכי עבודה (כמו FloQast). אני פשוט חושב שחלון ההזדמנויות לפתור בעיה אמיתית שרלוונטית למרבית מחלקות הכספים הוא צר יותר ממה שאנשים חושבים. אגב, וזה משהו ששכחתי לכלול בציוץ, כשמסתכלים על התחומים החמים ב-CFO Suite, נדמה לי שכולם רוכבים על תהליכי עומק בתעשיות התשלומים, היה שם enabler שפתח חלון שנוצל במלואו על ידי שורת חברות שהוקמו סביב 2019. האם קיים כזה גם ב-2022? ¯\_(ツ)_/¯

אחלה שבוע לכולם,
ערן

נ.ב – השקתי ניוזלטר

מרכז הכובד של הבלוג עבר לאחרונה לניוזלטר. מדי מספר שבועות אני שולח ליותר מ-1,000 מנויים ומנויות סיכום קצר של האירועים המעניינים שקרו בעולם הטק, פלוס פרשנות שלי. הירשמו כאן כדי לקבל אותו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *