Lessons Learned על שוק העבודה בהיי טק (ובכלל)

הפוסטים הכי פופולריים בבלוג הם ללא ספק אלה שבנושא קריירה. גם שנתיים וחצי מכתיבתו, הפוסט על האם ללמוד ראיית חשבון קיבל למעלה מ-160 תגובות (כולל שלי, אז בעצם למעלה מ-80) ואני מרגיש שהוא, יחד עם הפוסטים האחרים בקטגוריה, מספקים לאנשים בתחילת הקריירה שלהם אינפורמציה שלי לא הייתה בזמנו. זה כיף וממלא בתחושת סיפוק.

בשנים האחרונות התמזל מזלי לקחת חלק פעיל בצמיחה של שתי חברות, מדלן ו-Atera, וגם צפיתי מהצד בחברים / קולגות / סטודנטים עושים את צעדיהם הראשונים בעולם התעסוקה. ניסיתי לסדר לעצמי בראש את התובנות העיקריות מההצלחות והכישלונות של כולם, כולל שלי, ומה שיצא זה הפוסט הזה. אתם תחליטו אם קלעתי או לא, בתגובות.

לפני שנתחיל, דיסקליימרים:

  • הפוסט יותר מדבר לאנשים מהרקע שלי ודומים לי, כלומר כלכלה / חשבונאות / מנהל עסקים / הנדסת תעשייה וניהול / מקצוע רך אחר. המקצועות שהפוסט מכוון אליהם הם כאלה שמצריכים יכולות אנליטיות ברמה כזו או אחרת, כאשר הלימודים מספקים בסיס סביר ואין מסלול קריירה ברור לגמרי, אלא יותר כיוון כללי.
  • הדעות שלי הם תולדה של ניסיוני האישי והניסיון של חבריי – לא המדגם הכי מייצג בעולם, ולא בטוח שרלוונטי למקרה הספציפי שלכם.

אוקיי, אפשר להתחיל.

שיעור ראשון: להתרכז בלרכוש הון אנושי רלוונטי

פעם היה מספיק לדעת אקסל ו-VBA היה משהו מיוחד. היום הרף עלה, והאקדמיה נותרה מאחור, משאירה לכם את המשימה של לרכוש יכולות רלוונטיות לשוק העבודה. להלן הכלים שאני חושב שכדאי ללמוד לפני שיוצאים לחפש עבודה ראשונה / שנייה, בסדר פחות או יותר מחייב.

  1.  Power Query / Tableau / SQL / כלי BI אחר – כמעט כל חברה היום נוהגת לאסוף מגוון נתונים כמעט מהיום הראשון לפעילותה, בין אם בכוונה ובין אם לא. הרי מספיק שהיא מפעילה Zendesk והנתונים מתחילים להיערם, גם אם אין מישהו שמסתכל עליהם. אם אתם רוצים לספק ערך מייד, אתם חייבים לדעת לעבוד עם נתונים, קרי: לעבד אותם, למזג מספר מקורות מידע יחד ולספק תובנות משמעותיות שיעזרו לעסק. מי שיהיה תלוי במחלקת ה-IT שתספק לו טבלה לעוסה היטב שאותה הוא יטען לאקסל ויוציא טבלת פיבוט – יימצא בחיסרון קשה מול מתמודדים אחרים לתפקיד. אישית, אני חושב שכדאי ללמוד כלי עם ממשק כמו Power BI, ולהוסיף על כך שפה כמו פייטון ו/או SQL, כך או כך אתם פשוט חייבים לדעת לעבוד עם נתונים.
  2. Salesforce – כאן ההמלצה היא כבר לא משהו כללי אלא כלי ספציפי שכדאי לכם להכיר. למה? כי היא מספיק גדולה כדי שיהיה מקצוע על שמה וכל התעשייה משתמשת בה. אני מחפש כרגע מנהל/ת פרוייקט עם ידע בסיילספורס ולא צריך לעבוד קשה מדי כדי למצוא מועמדים, אני פשוט מחפש Salesforce Project Manager בלינקדין ומקבל עשרות מועמדים פוטנציאליים, ללמדכם שסיילספורס היא מזמן לא "עוד CRM" אלא מערכת עם אקו סיסטם שלם סביבה, אפילו בארצנו הקטנטונת. למה אני חושב שידע בסיילספורס שולט בענק על כל מערכת אחרת?
    • חברות היי טק עם לקוחות מתחלקות לשני סוגים: לקוחות של סיילספורס ולקוחות עתידיים של סיילספורס.
    • העבודה על סיילספורס היא בית הספר הכי טוב שיש להקמת Back office (לאו דווקא של מכירות). Workflows, בניית אובייקטים וקישור ביניהם, סוגי שדות, חיבור ל-API ועוד – אם בניתם מערכת לתפארת בסיילספורס – כל דבר אחר קטן עליכם, כולל מערכות CRM אחרות.
    • היא מאוד גמישה, לחיוב ולשלילה, ולכן העבודה עליה תלמד אתכם למצוא את דרך המלך שבין עבודה עם ממשק האדמין שלה לפיתוח מיוחד.
    • לרוב אתם תעבדו מול מתכנת סיילספורס (שפת Apex), וכדי שדברים יקרו,יהיה עליכם לפתח יכולות ניהול פרויקט מעולות, לאורך כל הסייקל של הטמעת פיצ'ר – הגדרתו, הדגמתו למתכנת, בדיקתו ב-Sandbox, שחרורו ל-Production, מדידתו וקבלת פידבק מהמשתמשים, שיפורו וחוזר חלילה. אם כבר לנהל פרויקטים, אז עם סיילספורס.
  3. Google Adwords / Facebook Ads – פה אני מניח שלא כולם יסכימו עמי, אבל יש יתרון מובנה למי שהתעסק עם שיווק באינטרנט, ועדיף יחד עם המערכות התומכות כמו Google Analytics, Mixpanel, Google Tag Manager, Mailchimp, Full Story וכו'. בחברות אינטרנט קטנות-בינוניות הרבה סובב סביב מקסום התוצאות שמביאים הקמפיינים בכלים השונים, וסייקל ה"איפטום" הוא משהו שמאוד תורם גם בתפקידים "גדולים" יותר. זה דורש תחקור של הקהל הרלוונטי, הפרחת ניסוי לאוויר, מדידתו, הכנסת שינויים והסקת מסקנות – בדיוק מה שכנראה תעשו עד סוף ימי חייכם בצורה כזו או אחרת, לאו דווקא בשיווק. פלוס, זה דורש קצת יצירתיות וממזריות. בקיצור, מוי כיף.

טיפ אחרון: אם כבר מצאתם משהו שמעניין אתכם ולמדתם אותו, מצאו דרך להתעדכן לגביו. בלוגים, קבוצות פייסבוק, ניוזלטרים, לא חסר.

שיעור שני: להשקיע בטירוף בתפקידי Hands-on בתחילת הדרך

הנחת היסוד שלי בשיעור זה היא שאחת היכולות החשובות בשוק העבודה היא להיות מסוגל להגיע למקום ולהקים בו את המחלקה שלכם. זה משהו שהמון חברות זקוקות לו וזה קורה בשלב הכי כיפי שלהן: שלב הצמיחה. בשנים האחרונות יצא לי לחזות מקרוב באנשים מצליחים יותר ופחות במשימה המאוד-לא-פשוטה הזו של להקים מחלקה, ואני חושב שהצלחתי לזהות את ה-skill המשותף לאלה שהצליחו: עצמאות תפעולית. מה זה בעצם אומר? האם CFO ראשונה בחברה צריכה לדעת לרשום פעולות יומן? האם VP Marketing צריך לדעת לנהל קמפיין Adwords? התשובה, לדעתי, היא שתלוי מה נדרש כדי לוודא שדברים נעשים. במקרה של VP Marketing ראשון בחברה כנראה שכן צריך לדעת להריץ קמפיינים כי עד שתגיע העת לגייס צוות הוא יהיה חייב לספק כמה ניצחונות. במקרה של CFO ראשונה התשובה היא כנראה שלא, אבל רצוי שהיא תדע לבנות לעצמה סביבת BI שתאפשר לה לוודא שהכל מתוקתק. וזה נכון גם לפונקציות אחרות בארגון: VP HR צריכה להיות מגייסת מעולה, וכן הלאה.

השורה התחתונה שלי היא זו: אם תגיעו למקום חדש ויצופה מכם להקים פעילות, אתם תצטרכו לעשות זאת "מלמטה למעלה", ולכן, כדאי לכם לנצל כל דקה של תפקיד Hands-on בהתעמקות והצטיינות במה שאתם עושים. לא כולם עושים זאת, ומה שקורה זה שהבלוף מתגלה די מהר. בנוסף לכך, מניסיוני, רצוי שמנהל ראשון במחלקה כמו כספים / שיווק / אופרציה / מוצר יידע גם להתנהל בצורה עצמאית עם נתונים וכלי SaaS, כאשר כל המרבה הרי זה משובח.

לפני שאני ממשיך, הערת אגב שיושבת לי בראש כבר בערך שנה וכנראה שכאן המקום לחלוק אותה. ייתכן שמי מכם שיראיין לתפקידי מפתח בתחומים שהוא לא מכיר ייצא מנקודת הנחה שאם המועמד "כבר עשה תפקיד דומה" אז מובן מאליו שהוא יצליח גם כאן. לדעתי זו ההנחה הכי מסוכנת שאפשר לקחת כששוכרים לתפקידי מפתח. למה? כי כמעט כולם, בשלב כזה או אחר של הקריירה שלהם, עולים למעלה, לא רק מי שטוב. אם תשמעו על עובדת שהתקדמה לאחר שנתיים לתפקיד של ראש צוות אני מניח שכמוני, סביר שתדמיינו עובדת תותחית שהצטיינה ואז קיבלה את ההזדמנות, וזה אולי נכון, אבל האמת היא שהמון אנשים בינוניים מתקדמים גם כן במעלה ארגונים, אפילו בממלכת ההיי טק. לפעמים זה כי הסטנדרטים במקום העבודה נמוכים אז הם נתפסים כעובדים מצוינים, לפעמים הם הרשימו בראיון והוצנחו לתפקיד מבחוץ, לפעמים כי המנהלת עזבה והם היו שם כדי לתפוס את מקומה ולפעמים זה סתם שילוב של מזל ופרוטקציה. כך או כך, ניסיון בתפקיד דומה הוא ממש לא ערובה לעצמאות תפעולית וחובה עליכם לעשות DD כמה שיותר ממצה בנושא הזה. יצא לי לראיין לא מעט אנשים מוכשרים שעובדים בחברות גדולות כמו מיקרוסופט / גוגל / מקאן אריקסון לתפקיד VP Marketing; אני לא רוצה לומר שגם במקומות המופלאים האלה קיימת בינוניות (קריצה), אבל באופן אישי אני לא יכול לסמוך עליהם שיקימו מחלקה כי אני לא מאמין שהם יידעו לספק ערך עד שתהיה להם מחלקה. מאותה סיבה, כנראה ש-CFO של חטיבה בטבע לא מתאים להיות CFO ראשון בסטארט אפ עם לקוחות. מה לעשות, זו חיה שונה.

שיעור שלישי: להסתכל על חצי הכוס המלאה

אף אחד לא אוהב בכיינים או פסימיים, במיוחד בסטארט אפים, לא רק בגלל שזה מדכדך אלא גם כי זה עלול ממש להזיק למאמץ המשותף. זה בסדר להיות ריאליים, והיי, גם אני לא בדיוק דובון אכפת לי (ראו פוסטים על בבילון, קופיקס, WeWork), אבל שם המשחק צריך להיות חתירה משותפת למטרה. אז בסדר, שיעור הנטישה יכול להיות נמוך יותר וגם היה נחמד אילו אחוז ההמרה של דף הנחיתה היה גבוה יותר – השיפור יבוא מעבודה מאומצת של כולם, לא משיחות קפה דיכאוניות. המסע למציאת ה-Product-Market Fit הוא קשה וסיזיפי, ובלי קשר לכיצד הוא יסתיים, הניסיון שתרכשו יהיה יקר מפז כשתתראיינו לתפקיד הבא שלכם בסטארט אפ. לכן, קחו את הקשיים עם חיוך ותנו בראש כאילו אין מחר (או ילדים).

אה, ועוד משהו. כששואלים אתכם איך הולך בחברה אל תתחילו לפרוט את כל הצרות שלכם. זה משדר חוסר ביטחון, או במידה ואתם בחברה שידועה כחברה מוצלחת – כזיוף.

שיעור רביעי: ליצור רשת מקצועית

תמיד טוב שיש עם מי להתייעץ, אבל זה גדול מכך, זו דרך להישאר מעודכן בכלים חדשים, משרות שנפתחו, לשמוע על מפגשים מקצועיים ואפילו ליצור חברויות שילוו אתכם במהלך הקריירה והלבטים שיהיו לכם במהלכה. בשנים האחרונות נעזרתי עשרות פעמים בקולגות שגם הפכו לחברים (אתם יודעים מי אתם!). הידיעה שיש על מי לסמוך היא מרגיעה, ואני מקווה שהיא הדדית :)

שיעור חמישי: שימו קרם הגנה (די, אין לי יותר. זה משפט מסכם)

הפוסט הזה דוגר לי בראש כבר כמה שנים. בכל פעם שחשבתי שהבנתי משהו על איך להיות עובד / מנהל פרודוקטיבי אמרתי לעצמי "תרשום בצד, אולי ייצא מזה פוסט". כמובן שלא רשמתי, וזו התוצאה :(

יש לכם שיעור משלכם? השאירו אותו בתגובות ותזכו לקארמה טובה.

6 תגובות כתוב תגובה

  1. תודה, פוסט מעולה.
    מחדד ומאשרר תובנות שהתגבשו לי על הנושא בשנים האחרונות.

  2. היי ערן בעבר השארתי כאן הודעה בפוסט של האם כדאי ללמוד ראיית חשבון. שאלתי לגבי איך להגיע לעולם של קרנות הגידור הprivate equity וכו'. אילו כלים, כיוונים לדעתך כדאי לי לעשות כיום כסטודנט שנה ג'. לאילו כיוונים לפנות ללמוד, בכל זאת מדובר בתחום מאוד מצומצם בארץ, וגם אם ניסיתי לפנות לגורמים מהתחום ברשתות כמו לינקדאין לא תמיד יענו לסטודנט.

    אילו קורסים בתחום כדאי ללמוד, איך להכיר את הגורמים.
    אשמח לכל עצה.
    תודה רבה מראש.

    • היי,
      לאו דווקא בסדר מחייב:
      1. לקרוא את הספר של מקינזי
      2. לנסות ולקרוא את רשימת הקריאה של עידו מרוז על משקיעים אגדיים
      3. כשאתה חושב שאתה מוכן, תכתוב תיזת השקעה משלך, אולי שתיים, ושלח לקרנות גידור בארץ. אם יחשבו שאתה כשרוני ישמחו להציע לך משרה.

      בהצלחה!
      ערן

כתיבת תגובה