תוצאות סקר אנשי הכספים הראשון של CFO Desk

תוצאות סקר אנשי כספים

האמת היא שהרעיון לבצע סקר אנשי כספים, כמו לקבוצת הוואטס אפ, בא לי מתוך רצון לבנצ'מרק מסוים, בעיקר עניין אותי כמה מזמנכם אתם משקיעים בעבודה תכלס וכמה זמן מוקדם לישיבות וכו'. משם זה התפתח לשאלות מקדימות ומרחיבות, וגם לשאלה כללית שעניינה אותי והיא עד כמה אתם מרגישים בטוחים ביכולת שלכם למצוא משרה חלופית במהרה. הסיבה שהתשובה לשאלה הזו עניינה אותי היא שאני רואה בה אינדיקציה לעד כמה "קשה" המקצוע. כלומר, אם תשאל מתכנת ברמה סבבה+ הוא ישיב לך שלא תהיה לו שום בעיה להשתלב במהרה בשוק העבודה במידה ויפוטר, בעוד שאצלנו אנשי הפיננסים תחושת הבטן שלי הייתה שזה לא כל כך פשוט… ואני מרחיב על כך בהמשך.

על כל פנים, בואו נתחיל לפי הסדר בסקר. השאלה הראשונה הייתה האם אתם מגדירים את עצמכם כאנשי כספים, והרוב הגדול, בערך 80%, אכן מגדיר עצמו כעוסק בתחום הכספים:

תרשים 1: אחוז אנשי הכספים בין קוראי הבלוג

    זה אגב עקבי עם העובדה שבערך 80% מהמשיבים עובדים בתוך חברה (השאלה השלישית שנשאלה).

    אוקיי, מתחממים… השאלה הבאה שנשאלה הייתה מהו תפקידם של הגולשים באתר, ואני חייב לציין שמעט הופתעתי מהתפקידים היחסית בכירים של הקוראים. קצת יותר משליש מהקוראים הם מנהלי כספים, קצת יותר משליש הם חשבים / עוזרי חשבים והשאר סטודנטים, מתמחים ואחרים.

    תרשים 2: התפלגות התפקידים של קוראי הבלוג

      בהקשר זה חשוב לציין שההגדרה של מנהל כספים היא מעט חמקמקה. אחד האנשים שאני הכי מעריך כקולגה מוגדר כמנהל פיננסי, בעוד שהוא לא רואה ממטר מנהלי כספים שיצא לי להכיר. כלומר הטייטל פחות מעניין ממה שהאדם עושה בפועל, ולכן גם שאלתי את השאלה הבאה:

      תרשים 3: התפלגות מספר הכפופים למשיב, לפי חלוקה לתפקידים

      כפי שניתן לראות, אחוז מנהלי הכספים שמנהלים 4 עובדים ומעלה גבוה מאחוז החשבים שמנהלים 4 עובדים ומעלה. יחד עם זאת, שימו לב שמחצית מה"חשבים" מנהלים 1-2 עובדים (הגיוני, רק מנהל/ת חשבונות ומנהלת משרד זה שני עובדים), כך גם לגבי 40% ממנהלי הכספים, מה שמדגיש עד כמה הגבולות מטושטשים בנושא הזה, ושהטייטלים הם יותר עניין של סמנטיקה. אני יכול להעיד על עצמי שבתחילת הדרך ניהלתי ישירות חמישה אנשים, וככל שהכנסו יותר תהליכים אוטומטיים המחלקה קטנה עד שכיום היא מונה שני עובדים. האם אני פחות "מנהל כספים" ממה שהייתי לפני שנתיים? לטעמי לא, אבל מצד שני אני משוחד ;) האמת היא, ואני מקווה שייצא לי לכתוב על זה מתישהו, שאני מתחיל לזהות תהליך שבו במיוחד בסטארט אפים ישנם מה שנקרא ICs – Individual Contributors. זה יכול להיות Data Scientist או VP Bizdev שהביאו כדי שיובילו מהלך, או יקימו מחלקה בת איש אחד; המשותף לכל אלה הוא שמדובר באדם בעל מעמד בכיר, שיכול היה לנהל מחלקה עם עובדים בארגונים מקבילים, אבל בשל מומחיותו הגדולה, אופי התפקיד והעובדה שהוא מאוד עצמאי, מביאים אותו לסטארט אפ כדי שיהווה אוטוריטה בתחומו הספציפי או שימלא מספר כובעים ב-30% משרה (הסך הכל גבוה מ-100% למען הסר ספק). אל תטעו: האנשים הללו לא התפשרו בבחירה שלהם, וזה לא שהם לא יכלו להתקדם יפה מאוד בארגון גדול. הם בחרו בתפקיד הזה כי הוא מתאים לאופי שלהם, והתותחים שבהם, על אף שהם לא "מנהלים אנשים" יכולים להגיע למשכורות מאוד יפות (למעלה מ-35,000 ש"ח). זה נפוץ בעיקר בארגונים מטריציוניים, ואתם יכולים לחשוב על זה כגרף התקדמות מקביל לאלה שהצוות שתחתם הולך וגדל. אל תשכחו שהעולם של היום שונה מהותית מזה שההורים שלכם "התקדמו" בו.

      השאלה הבאה שנשאלה היא פחות או יותר הסיבה המרכזית שיזמתי את הסקר הזה. ממש עניין אותי כיצד מחלקים הקוראים את זמנם בין ניהול של אנשים / תהליכים לעבודה בפועל עם עכבר ומקלדת.

      מחצית מקוראי הבלוג מקדישים את עיקר זמנם (80% ומעלה) לעבודה בפועל וזה לא תלוי בסוג התפקיד. זה טיפה הפתיע אותי כי הייתי בטוח שאני מגזים עם רמת הירידה שלי לפרטים.  כלומר, זה לא שאני מבצע פעולות יומן בפריוריטי, אבל נדירים הימים שאני לא פותח את האקסל.

      תרשים 4: חלוקת הזמן של קוראי הבלוג

        השאלה הבאה הייתה עד כמה חשוב לכם להבין לעומק את מה שעושים העובדים שלכם, וכמובן שכולם צדיקים בני צדיקים. לרוב הגדול חשוב מאוד להבין מה עושים מי שעובדים תחתם, ואני אדלג על התוצאה ה(בדיעבד)לא-מעניינת הזו.

        השאלה הבאה, שהיא די מעניינת, היא עד כמה אתם בטוחים שתוכלו למצוא משרה דומה או טובה יותר מהמשרה הנוכחית שלכם. הסיבה שאני חושב שזו שאלה מעניינת היא שאני רואה בה אינדיקציה ל"קושי" להתקדם במקצוע. הרי אם מגייסות של לינקדין היו מתקשרות אליכם השכם וערב, מתחננות שתסכימו למשרה שכולה פאן ו-happy hours ב-30,000+ ש"ח לחודש, כנראה שהייתם מסמנים בסקר "בטוח מאוד", בדיוק כמו שהיה מסמן החבר הזה שלכם שהוא מפתח Full Stack תותח מהסטארט אפ המגניב ההוא מרוטשילד, שגיקטיים הרגע פרסמו שגייס 10 מיליון דולר מסקויה.

        תרשים 5: עד כמה קוראי הבלוג בטוחים ביכולתם למצוא משרה דומה או טובה יותר?

          העובדה שרובכם לא סימנתם זאת רומזת לקיומם של אחד או יותר מהגורמים הבאים:

          1. במקצוע שלנו, קפיצות מדרגה הן לא עניין של מה בכך.
          2. ככל שמתקדמים בגיל מתחרים עם יותר ויותר אנשים דומים לנו מבחינת הון אנושי. לא הייתי אומר שהמצב חמור כמו בפיתוח עסקי, שם תקרת הזכוכית מאוד נמוכה, אבל עדיין.
          3. חשיבותם של קשרים היא קריטית לפיתוח הקריירה.
          4. צניעותם חסרת התקנה של קוראי הבלוג.

           מצד שני, וזה הממצא המפתיע בסקר, הרוב הגדול של קוראי הבלוג אשכרה מרוצה (!) מאיך שהדברים התפתחו עבורו:

          תרשים 6: האם קוראי הבלוג מרוצים?

            השנקל שלי בנושא הוא שאחרי תפקיד אחד-שניים המקום על הפירמידה הולך ומצטמצם, ובשילוב עם המשפחה שאט-אט נבנית, אנשים מתחילים להיות יותר שונאי סיכון, ולכן במבט קדימה הם נוטים להיות הססנים. מצד שני, כשהם מסתכלים במבט מפוכח ומשווים לאלטרנטיבות (למשל, עורך דין, כלכלן או מהנדס תעשייה וניהול) הם מרגישים שהם במקום די טוב באמצע. זה לגבי מי שעדיין לא כבש איזו פסגה כמו ניהול כספים בחברה בינונית פלוס. לגבי האחרונים ברור לגמרי מדוע הם מרוצים, וגם מדוע הם חושבים שיהיה מעט מסובך למצוא עבודה חדשה במהרה. אין מה לעשות, ככה זה עם כל C-Level Executive. אגב, כהערת אגב, אני ממליץ בחום לקרוא את לחשוב מהר לחשוב לאט מאת פרופ' דניאל כהנמן. אני פשוט לא יכול להדגיש מספיק עד כמה הספר הזה מדהים ופוקח עיניים. הרבה הערות אגב עד עכשיו בפוסט הזה, אה?

            שתי השאלות שסוגרות את הסקר הן לאן אתם שואפים להתקדם וכמה אתם מרוויחים. אז לפני שאני עובר לשאלה הפיקטנית, לא מפתיע לגלות שרובכם ככולכם מעוניינים להתקדם בחיים, למשרת ניהול בכירה:

            תרשים 7: לאן קוראי הבלוג היו רוצים להגיד בקריירה?

              44% מכוונים למשרת ניהול בכירה, לאו דווקא בתחום הכספים, שזה לא מפתיע אותי, כי לטעמי מנהל כספים מספיק ורסטילי יכול למלא בהצלחה מגוון תפקידים בכירים, גם כמנכ"ל.

              וכעת, תופים, לסקר השכר הכי לא מקצועי שאי פעם נעשה בתחום הכספים. אז ככה. בעוד שהשכר החציוני למשרת עוזר חשב או חשב די הגיוני, 16,000 ש"ח, השכר החציוני עבור מנהל כספים, 30,000 ש"ח, לא כל כך הגיוני. כשמנטרלים כמה outliers, השכר שמתקבל הוא 35,000 ש"ח, בטווח המשכורות (התחתון) שאני מכיר עבור מנהלי כספים.

              תרשים 8: סקר שכר עבור אנשי כספים

              העניין במשכורות הוא שמה שחשוב זו התוחלת, ולא קפיצות רגעיות. הרי גם כדורגלנים מרוויחים בשנות ה-20 שלהם תשואה די דמיונית על ההון האנושי שלהם, אבל בשנות ה-30 חווים תופעה די קיצונית של Regression to mean, כזו שלא כולם מצליחים להתאושש ממנה. כלומר, ואני מניח שזה די ברור לכל קוראי הבלוג, עדיפה משכורת יציבה של 30,000 ש"ח על פני הבלחות רגעיות של 40,000 ש"ח. עקביות היא שם המפתח. אגב, יש כאן עניין מצחיק, כי יכול מאוד להיות שדווקא זה שמרוויח 30,000 ש"ח לאורך זמן הוא זה שתקוע כבר מספר שנים באותו תפקיד באותה חברה, ובחוץ הוא לא שווה את הסכום הזה, בעוד מי שהצליח להגיע ל-40,000 ש"ח כבר מסומן בשוק העבודה כ"תותח" ולכן מכאן הוא רק יכול לצמוח. בכל אופן, מה שכתבתי כאן זה קצת יומרני, הכל כמובן תלוי באדם ובסיטואציה הספציפית שלו. על כל פנים, אתם כבר יודעים כמה חשיבות אני נותן להגדלה מתמדת של ההון האנושי.

              סיכום

              זהו זה להפעם. אני חייב להודות שמאוד סקרן אותי להכיר קצת את קוראי הבלוג. לאחרונה אני מקבל די הרבה מיילים דרך האתר, אבל זה לא שיוצא לי לתחקר את הפונים, האמת שזה גם לא שיש לי זמן… ייתכן שבפעם הבאה פשוט אוסיף דף עם גרפים דינמיים שיתעדכנו יחד עם התשובות שלכם. על כל פנים, אני מקווה שיצאתם עם משהו מהפוסט הזה, זה ממש הרגיש לי כמו מינגלינג ביום עיון…

              הרגישו חופשי להשאיר בקשות ו/או המלצות בתגובות. אני מבטיח לקחת בחשבון כל פידבק.

              נ.ב – השקתי ניוזלטר

              מרכז הכובד של הבלוג עבר לאחרונה לניוזלטר. מדי מספר שבועות אני שולח ליותר מ-1,000 מנויים ומנויות סיכום קצר של האירועים המעניינים שקרו בעולם הטק, פלוס פרשנות שלי. הירשמו כאן כדי לקבל אותו!

              2 תגובות כתיבת תגובה

              כתיבת תגובה

              האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *