סמנכלי כספים משתפים מניסיונם טיפים לניהול קריירה

ערן בן חורין, דפנה גרובר, רן שניידרמן, רועי הלדשטיין

מלא זמן חלף מאז הפוסט האחרון בנושא קריירה (by far הנושא הכי אהוב בבלוג), ובמקרה בזמן שאני עובד על פוסט עדכני בנושא, יצא שלפני שבועיים וקצת הזדמן לי לקחת חלק בפאנל בנושא ניהול קריירה בכספים, בהנחיית רן שניידרמן (המייסד והמנכל של Made Finance), ובהשתתפות:

המיטאפ אורגן על ידי אייל פרטוק מדף הפייסבוק חשבונאים להכיר וקרן הרשקוביץ מארגון הבוגרים של 8200. באו בערך 120 איש, חתך גילאים צעיר ברובו, מה שלא הפתיע אותי אבל בדיעבד קצת חבל – כי רוב הנושאים שנידונו רלוונטים גם לאנשים עם 10 שנות ניסיון מקצועי. מטבע הדברים, והמשתתפים, רוב הדיון נסב סביב מגזר ההיי טק, שזה טוב לי כי הבנתי את רוב המונחים והאמת שברוב הנושאים זה לא כל כך שינה, מלבד נושא אחד שאגע בו עוד מעט.

אז מה היה מעניין? הכל לדעתי, אבל חשבתי שיהיה נחמד לתעד את שאלת הסיכום של רן: "אלו טיפים תרצו לתת על סמך ניסיונכם?". בכוונה לא הוספתי משהו בסגנון "לדור הצעיר" כי אלה טיפים שרלוונטים לדעתי לכל שכבת גיל, לא משנה הוותק. הנושא שהכי חזר על עצמו הוא ה-DD שצריך לעשות למעסיק לפני שסוגרים, בעיקר לבוס הישיר אבל גם לחברה כולה. יש מספר איתותים חיצוניים שיכולים לעזור, כמו איכות הקרנות המושקעות, הטראק רקורד של היזם ושאר חברי ההנהלה, שיעור הצמיחה בהכנסות ואני אישית מחבב את האם החברה התחילה ב-Bootstrap. צריך לומר שיש כאן הרבה חלקים נעים, לא לכל השאלות תקבלו תשובות והאמת היא שזה גם תלוי במידת הבכירות של התפקיד. ועדיין, זה היה טיפ שחזר לדעתי אצל כ-ו-ל-ם אז כדאי לקחת לתשומת הלב.

דפנה גרובר, הוותיקה בפאנל, מאוד מאמינה בלעבוד בחברות גדולות. בהתחלה, באמצע, בסוף. כל הזמן. שכדאי להישאר בפירמה 5 שנים לפני שעוזבים, ואז להתחיל מסלול כעוזר חשב בחברה גדולה, להצטיין, לקחת עוד תחומי אחריות ולהתקדם אט-אט לפסגה. זו נקודת מבט מעניינת בעיניי, כי היא די שונה מרוב מה שיוצא לי לראות סביבי (גם כשמדובר בקולגות בני 45 ומעלה), בגלל שהמסביב שלי זה סטארט אפים של 100-400 עובדים :) אין ספק שהדרך הזו מאוד השתלמה לדפנה, שהצטיינה והתקדמה בחברות ענק וכיהנה כ-CFO באלווריון, נייס, לנדא לאבס ועוד. אבל, ואני מקווה שאני לא "חורג מהקו" כשאני אומר זאת, תמיד כשלוקחים עצת קריירה מאדם מצליח יש לזכור שמאחר והוא בן אנוש הוא כנראה סובל מ-Survivorship Bias, כלומר הוא משליך מההצלחה שחווה במסלול הקריירה שלו לגבי מה שנכון עבור כלל האוכלוסיה. זה חלילה לא אומר שיש לבטל את הדעה הזו, כולנו לוקים מהטיות כאלה ואחרות בוודאי בנושא דל-בתצפיות כמו זה (כל אדם חווה רק מסלול קריירה אחד: שלו), זה פשוט משהו שצריך לקחת בחשבון. גם בנוגע לעצות שלי כמובן. אבל בין אם מסכימים עם דפנה או לא, ניכר שכל הדוברים, ללא יוצאים מהכלל, סולדים מקדנציות קצרות מדי כשהם בוחנים קורות חיים של מועמדים.

רועי המליץ להחליט על מסלול רצוי ולא סתם לקפוץ על משרה פנויה שנראית אטרקטיבית באותו רגע. אני מסכים מאוד, ואוסיף שכדאי גם לחשוב באיזה ענף לא לעבוד.

אני הקטן נתתי 3 עצות משלי:

  1. האחת, DD למעסיק הפוטנציאלי (כמו כולם)
  2. השנייה, הצטיינו בכל תפקיד שאתם עושים – עדיין לא פגשתי מישהו בכיר שלא הצטיין בתפקידים הקודמים שמילא. אם זה מישהו שבא מהפירמה הוא היה שם במסלול לשותפות. אם זה ראש צוות הוא היה עובד מצטיין קודם לכן. זו דרכו של עולם התעסוקה במגזר הפרטי
  3. השלישית, ואולי מפתיעה כשהיא באה ממישהו כמוני, היא נסו לעבור בחברה גדולה במהלך העשור הראשון לחייכם המקצועיים. זה חשוב לדעתי לחוות כיצד מתנהלים ארגונים של כמה מאות עובדים מבחינת תהליכים, מבנה החברה, תקשורת מול סניפים בחו"ל וכו'

אם אני צריך לסכם את הערב במילה אחת היא כנראה תהיה סבלנות. יצאתם מהפירמה, התחלתם מסלול מסוים – תהיו סבלניים, תעבדו קשה ודברים אמורים להתחבר בסוף.

שאפו ענק לקרן ואייל על הארגון של הערב הזה, כן ירבו.

נ.ב – השקתי ניוזלטר

מרכז הכובד של הבלוג עבר לאחרונה לניוזלטר. מדי מספר שבועות אני שולח ליותר מ-1,000 מנויים ומנויות סיכום קצר של האירועים המעניינים שקרו בעולם הטק, פלוס פרשנות שלי. הירשמו כאן כדי לקבל אותו!

8 תגובות כתיבת תגובה

  1. תודה רבה ערן על ההשתתפות והתובנות שחלקת איתנו. כמו תמיד היה מעניין ומחכים.

  2. היי ערן, לצערי לא הספקתי לפאנל אז תודה על הסיכום. יש שתי נקודות שלא הבנתי ממנו ואשמח לפידבק שלך.

    א)נושא הזגזגנות – לפי מה שאני רואה רוב חברי הפאנל הם אנשי אולד סקול, נשארו בפירמה איקס הרבה מאוד זמן והגיעו לתפקיד בכיר, וממנו הלכו רוחבית. האם זה מדגם מייצג? האם בתור CFO שלא בתוך אותה פרדיגמה זה מפריע לך כשאתה מגייס מישהו לא בתפקיד ראשוני? מה כן נראה לך כזמן לגיטימי להישאר באותה חברה?

    ב)רשמת שיש ענפים שלא כדאי להיכנס אליהם- מלבד ענפים שהלגיטימיות שלהם אפורה עד לא טובה, תוכל להרחיב על כוונתך?

    • היי,
      א. אתה צודק, אכן המסלול שלי עד כה שונה משלהם. אני בעולם הסטארט-אפים, שהוא טיפה דינמי, לטוב (קידום מהיר) ולרע (מציאות עסקית משתנה, גודל חברות קטן). תראה, נורא קשה לענות על מה ששאלת מאחר וזה תלוי בסיבות שאדם עוזב בגללן ובעוד 1001 דברים, אבל בכלליות, פחות משנתיים בתפקיד זה משהו שצריך לשאול עליו בראיון.
      ב. למשל, ענפים שלא פועלים לטובת המשתמשים (כמו ה-Toolbars של פעם).

      תגיע בפעם הבאה! הם שילמו לי בטורטית לפי גולגלות!

      ערן

  3. פוסט מאוד מעניין. יצא לי לראות שאתה בד"כ ממליץ לברוח אחרי שנתיים בפירמה ולחפש תפקיד עדיף בחוץ, כאן קצת העלית דרך שונה. אז מה לדעתך הדרך הנכונה?.
    אני אישית התחלתי התמחות לפני מספר חודשים באחת הפירמות בביג4 ולא ראיתי מי יודע מה השקעה במתמחים בהקניית ידע מקצועי.
    אז כמה זה נכון להישאר שם הרבה שנים?.

    תודה רבה.

  4. ערן תודה רבה על הפוסט המעניין שרלוונטי גם במבחן הזמן.
    אני מתחבר מאוד לדברים שאתה כותב ונמצא במסלול דומה לשלך (בתחילת הדרך) כשבקרוב מסיים התמחות באחת המחלקות הכלכליות בביג 4 ומעוניין לעשות מסלול דומה לשלך – נותן השראה :)
    אתה עשית קפיצה מרשימה ישירות לתפקיד CFO ובחרתי להגיב בפוסט הנוכחי מהסיבה שממה שאני מכיר תפקיד החשב וה- FP&A מהווים את הרגליים המרכזיות של תפקיד ה- CFO (לפחות בסטארטאפים).
    בהנחה שהמטרה הרחוקה היא להיות CFO מוביל ולהקים מחלקות כספים בחברות סטארטאפ, כרגע אני נוטה להמשיך לתפקיד FP&A (יותר התחום שלי) אך מתבלט על כך בגלל ההנחה (שאני לא בטוח כמה נכונה) שתפקידי CFO שמורים לחשבים.
    אשמח מאוד לשמוע את התובנות שלך. תודה רבה!

  5. קשה לדעתי להגיע מ-FP&A לראש הפירמידה במחלקות כספים. זה מאוד נפוץ בארה"ב, שם נהוג להגיע למשרת CFO מהכיוון שציינת או Corp Dev, בארץ יש עדיין הטייה לאנשים שעברו בחשבות קודם לכן.
    ועדיין, לא חסרים CFO שלא עברו בחשבות (עדי מ-ActiveFence, למשל).
    בקיצור, אני הולך להישמע כמו עוגיית מזל סינית, אבלף אם זו התשוקה שלך ואתה חושב שתצטיין שם, לך על זה. רק דע לתקשר את כוונותיך למנהלים/ות שלך כדי שיוכלו לתמוך בך בדרך למטרה.
    בהצלחה! (זה ערן עכשיו, לא העוגייה)

  6. עוגיית מזל שאם אני לא טועה גם צלחה את המכשול לתפקיד CFO ללא ניסיון בחשבות :)
    תודה רבה על העזרה ושתמשיך להוות השראה מקצועית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *